Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Alan Wake

Alan Wake

Remedys efterlängtade thriller visades äntligen upp i spelbart skick på årets E3. Vi har tagit en närmare titt på ett av nästa års mest efterlängtade spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ett tag såg det nästan ut som att Alan Wake skulle bli Remedys svar på Duke Nukem Forever. Vi visste att det skulle komma någon gång i framtiden, vi visste att det såg riktigt spännande ut och vi visste att Remedy var riktigt duktiga på att berätta tuffa historier. Men under en längre tid så var det helt tyst från utvecklarna och självklart började rykten om att spelet hade lagts ner snart dyka upp. Men under Microsofts presskonferens på årets E3 fick det vara nog.

Sam Lake intog scenen för att visa upp Alan Wake igen och den här gången rörde det sig inte om en trailer - äntligen fick vi se spelet faktiskt spelas. Och vad vi fick se bestod till viss del av vad man hade kunnat vänta sig, samtidigt som demot bestod av en del överraskningar.

Den största överraskningen som flera verkar ha reagerat på är hur action-betonat spelet ändå verkar vara. Remedy har många gånger poängterat att de vill göra en psykologisk thriller och även om Alan Wake alltid vandrat omkring med en pistol så var jag inte beredd på att det skulle vara så...ja, intensivt? Nu är det såklart bara en liten del av spelet som Remedy visat upp, men det känns ändå som att ett lågt tempo eventuellt var ett av de problem som företaget för ett tag sedan avslöjade att de hade dragits med under projektets gång.

Självklart ren spekulation från min sida och att det blir mer action i Alan Wake än vissa av oss hade trott verkar inte vara en helt dålig grej i vilket fall som helst. För ett av Alans främsta vapen mot de övernaturliga varelser han måste tampas med medan han försöker lösa mysteriet han dragits in i är nämligen ljus. Inte stearinljus, även om de säkert kan fungera som vapen om man verkligen anstränger sig, utan ljuset från hans trogna ficklampa, eller gatulampor eller andra ljuskällor.

Detta är en annons:

Att få se fienderna sakta lösas upp ju längre Alan riktar sin ficklampa mot dem, tills de är svaga nog för att kunna dödas av ett välriktat skott från en pistol eller hagelgevär, ger mig rysningar. De ser ut som människor, men mörkret som omger dem gör att de ser...fel ut. Skogshuggare, beväpnade med yxor, ger sig på honom. De är inte förvridna som i Silent Hill-spelen, deras nästan normala former gör deras närvaro och tillstånd ännu mer störande. När en större hord av dem närmar sig lägger Alan benen på ryggen, tills han hittar en plats där ljuset från en lampa blir hans närmaste allierade - ju närmare de kommer honom, desto svagare blir de.

Det är inte svårt att se var Remedy hämtar sin inspiration. Ibland luktar det lite Silent Hill, ibland Resident Evil 4. Men även TV-serier som Twin Peaks och Lost har onekligen lämnat ett stort avtryck på Alan Wake, tillsammans med en god dos Stephen King. Det har vi vetat länge, men att det se det hela i rörelse, styrt av en handkontroll (hur väl inövade sådana här uppvisningar än brukar vara), gav en helt ny känsla.

Alan Wake ser helt enkelt otroligt bra ut och lyckas Remedy blanda in en god dos action med en riktigt välregisserad mysteriehistoria och spelet som har varit i utveckling i vad som känns i evigheter (vår första artikel om Alan Wake publicerades 2006) har chansen att absolut vara värt all väntan. Tyvärr avslöjade Sam Lake under presskonferensen att det inte kommer att släppas förrän 2010, vilket innebär att vi kommer få vänta ett tag till.

Man får se det från den ljusa (fattar ni, ljusa? Ho ho ho.) sidan. Mer än ett halvår till innan det släpps betyder att Remedy har mer än ett halvår kvar att fila på det och göra det ännu bättre än det ser ut just nu. De har chansen att slipa till action, mellansekvenser och den planerade episod-uppdelningen (och göra den bättre än hur det fungerade i exempelvis Alone in the Dark eller Lost). Nu väntar vi bara få att få se mer av Alan Wake, speciellt de delar som inte innehåller action i mörka skogsmiljöer.

Detta är en annons:

2010 alltså. Den som väntar på något gott...har redan väntat alldeles för länge, Remedy!

Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake

Relaterade texter

Alan Wake: The WriterScore

Alan Wake: The Writer

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så var det dags för Remedy att knyta ihop säcken i den avslutande delen av Alan Wake. Gamereactor har hårdtestat den finske författarens splittrade psyke...

Alan Wake: The SignalScore

Alan Wake: The Signal

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Den finske författaren Alan Wake är återigen fast i sina mardrömmar i första expansionen The Signal...

0
Gamereactor Live: Vi hälsar på Alan Wake

Gamereactor Live: Vi hälsar på Alan Wake

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att ha spelat Control-expansionen 'The Foundation' i Gamereactor Live tidigare denna veckka, tänkte vi idag gå tillbaka till en av studions klassiker, nämligen...

1
Nu är Alan Wake tillbaka på Xbox Store

Nu är Alan Wake tillbaka på Xbox Store

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Alan Wake-fans blev milt sagt förskräckta när de noterade att det Twin Peaks-doftande äventyret plötsligt var borta från Xbox Store för snart tre år sedan, på grund av...



Loading next content