Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assassin's Creed II

Assassin's Creed 2

Lönnmördarens historia går vidare till renässansens Italien, som ser strålande ut. Vi har kollat närmare och pratat med spelmakarna om ett spel som redan nu får oss att klättra på väggarna

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Assassin's Creed blev, lite oväntat, en av generationens allra mest framgångsrika nykomlingar. Och visst fanns det en anledning till det. Det är svårt att kritisera Assassin's Creed för något annat än att det var ohyggligt enformigt i längden. Känslan att faktiskt vara en superlönnmördare på Jerusalems tak var något utöver det vanliga och animationen och storskaligheten var smått magnifika. Nu tänker Ubisoft förstås råda bot på det där med enformigheten med en helt ny berättelse, som fortfarande är hårt knuten till det tidigare spelet.

Vi träffar Desmond där vi lämnade honom. Konspirationen kring den mystiska organisationen är fortfarande inte löst och han måste dyka tillbaka in i sina förfäders förflutna för att hitta svaret. Vi lämnar 1100-talets Jerusalem och hamnar pladask i Venedig, 300 år senare. Det visar sig snart att Desmond har fler lönnmördare i släkten... och ni trodde att eran familj hade jobbiga julsammankomster!

Assassin's Creed II

Ezio Auditore di Firenze lever i en tid som är minst lika omvälvande som Jerusalem under korstågseran. Platsen är norra Italien, renässansens startpunkt, där den moderna staten, konsten och vetenskapen börjar växa fram. Här finns personer som Nicola Machiavelli och Leonardo da Vinci, som blev odödliga genom sina verk. Här finns den första moderna teknologin och en djupt religiös tradition, allt i en enda röra. Som vanligt finns massvis av potentiell handling bara man öppnar en historiebok. Republiken Venedig låg vid den här tidpunkten på höjden av sin makt och var i allians med Florens, spelets andra stora stad.

Detta är en annons:

Ezio är ingen glad man. Han tillhör en av de många adliga familjer som gått under i de politiska maktkamperna och för att hämnas går han över till den undre världen där han lär sig assassinernas uråldriga tekniker. I praktiken innebär det att Ezio inte är en fullfjädrad lönnmördare från början, vilket är aningen mer logiskt än att Altaïr förbjöds att använda sina tekniker.

Det är dock bäst att han skyndar sig, för det finns massvis nytt att lära sig. Ezio är beväpnad med inte en utan två infällbara knivar, vilket han utnyttjar på bästa sätt. Han går normalt omkring utan extra vapen men är alltid beredd att döda. I förbifarten i en folkmassa, inifrån en höstack som någon just tänker genomsöka, från luften, från vattnet eller två åt gången i en spektakulär dubbelattack.

Men det är inte vem som helst som kan konstruera utfällbara knivar år 1486. Ezio är inte heller kompis med vem som helst, utan självaste multigeniet Leonardo, som här fungerar som personlig uppfinnare. Den stora nyheten som Ubisoft gärna skryter om är de flygvingar som Leonardo konstruerade men som aldrig fungerade i verkligheten. Det gör de däremot här, och därmed kan vi flyga runt på uppvindar skapade av strategiskt utplacerade brasor (som vi tidigare fått se till att tända).

Assassin's Creed II
Detta är en annons:

När man svävar runt över staden blir det ännu tydligare hur magnifikt vackert Assassin's Creed 2 är. Ettan var strålande snygg men det är trots allt bara så mycket man kan göra med stenväggar och vita långrockar. En färgsprakande stad som Venedig är något helt annat. Speciellt när vi får besöka en karneval i full fart, där maskerade människor dansar runt på gatorna under lampor i nattens mörker. Det känns nästan som om Ubisoft Montreal hoppade över en generation i helhetsintrycket, även om en del fusk går att hitta om man detaljgranskar allt.

Det ska man förstås inte göra, för Assassin's Creed handlar om upplevelsen. Allra bäst blev ettan när man stängde av alla påträngande radarfunktioner och bara förlitade sig på sin syn och hörsel. Samma sak lär hända här, och risken att man går vilse känns obefintlig med alla verklighetstrogna landmärken och byggnader.

En sak är då säker: vi lär inte få slut på saker att göra. Där del ett hade en handfull olika typer av uppdrag kommer tvåan att ha det tredubbla antalet. De ska också kunna blandas så att man inte bara gör en sak innan det hela är slutfört. Ezio är också betydligt mer flexibel än Altaïr då han inte bär egna vapen, och kan istället rycka åt sig allt som fienderna bär på, från småsvärd till enorma stridshammare och hillebarder. I övrigt ska striderna bli mer varierade, men det har vi inte fått se bevis på än.

Assassin's Creed II

Utöver fem enorma stadsdelar i Venedig får vi (förstås) besöka Florens, Ezios hemstad, och stora delar av Toscana-distriktet. Mycket möda har lagts på att återskapa berömda byggnader från området, exempelvis Piazza San Marco i Venedig med den berömda basilikan. Om vi får besöka det lutande tornet i Pisa vill Ubisoft dock inte avslöja än.

En snabb koll på kartan visar att det bör finnas rejält med landsbygd däremellan, och även om Ubisoft inte vill avslöja riktigt allt än antyder de att det finns någon form av automatiska transporter. Men det kan löna sig att besöka byarna i Toscana och utföra uppdrag åt olika grupper även där, särskilt eftersom Ezio kan beblanda sig med fler grupper än bara munkar den här gången, och då det finns ett pengasystem där intjänade slantar kan användas till fler praktiska rökbomber.

Vi fick också chansen att ställa några frågor direkt till spelets producent, Sebastien Puel.

GR: "Vem är egentligen Ezio?"

Sebastien: "Ezio är en karismatisk och slående personlighet. Han är en varmare människa än Altaïr. Altaïr följde bara sina order, även om han ibland ifrågasatte deras syfte, men Ezio drivs enbart av sina egna planer och jakten på hämnd."

GR: "Varför är Ezio så lik Altaïr rent designmässigt?"

Sebastien: "Vi ville behålla några karaktärsdrag som den örnliknande huvan. Annars är Ezios dräkt mer raffinerad och har mer detaljer som det anstår en adelsman. Färgpaletten är också mer varierad. Men vi ville ha en bra blandning mellan assassinerna och renässansen."

GR: "Varför ska man se fram emot del två om man tröttnade halvvägs genom ettan på grund av alla likartade uppdrag?"

Sebastien: "Vi har arbetat mycket mer med spelets upplägg och struktur. Man ska inte längre göra samma saker i samma följd varje gång, det ska vara mycket mer oförutsägbart. Du kan välja när du vill genomföra både huvuduppdrag och sidouppdrag."

Assassin's Creed II

GR: "Så vi slipper de störande tiggarna den här gången?"

Sebastien: "Eftersom städerna och samhället är mer varierat i sig avspeglas det också i spelet. Man kommer att möta fler individer från olika samhällsklasser och särskilt köpmän kommer att spela en viktig roll då Venedig var en handelsmetropol. Vi försöker få med så många typiska italienska inslag som möjligt."

Ja, nog låter det bra alltid. Med 25 timmars speltid bara i huvudhandlingen, 100 uppdrag och massvis av fraktioner att alliera sig med eller intrigera emot på bästa machiavellianska sätt lär vi ha det vi gör. Det ryktas till och med om ett flerspelarläge. Assassin's Creed 2 ser ut att realisera det som Assassin's Creed lovade, och mycket mer. I höst får vi svaret på om det är värt all hype. Ett stalltips är: jajebox!

Relaterade texter

Assassin's Creed II: Battle of ForliScore

Assassin's Creed II: Battle of Forli

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Den första expansionen till Assassin's Creed II är här och det blir mer vaktslakt, flygturer och mystisk story... Läs vår recension och se om Battle of Forli är något för dig att ladda ned

Stort Assassin's Creed-quiz

Stort Assassin's Creed-quiz

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det är dags för en ny utrmaning i Assassin's Creed The Challenge, och denna gång vankas ett quiz. Skriv dina svar i kommentarsfältet så vaskar vi fram vinnarna efter...



Loading next content