Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

WWE 2K15

Jonas Mäki hälsade på hos 2K Sports för att få en närmare titt på årets upplaga av WWE, det första spelet i serien till den nya generationens konsoler. Är detta partyfightingspelet du väntat på?


Jag sitter tillsammans med annan press i en stor lokal i Los Angeles centrum, WWE 2K15 ska precis visas upp för första gången och vi har nästan som ett mantra blivit lovade ett spel som ska vara svårt att skilja från TV-showen från både utvecklare och de wrestlare som varit inblandade i produktionen. Så när spelet till slut startas och kameran panorerar över ringen är det med stor spänning jag ser fram emot att få se vad Visual Concepts kunnat tillföra det grafiska efter att ha sett deras makalösa insatser med bland annat NBA 2K14.

John Cena dyker upp och gör sin grej, och jodå, visst sjutton är det ett enormt lyft sedan föregångarna. Att det skulle vara svårt att skilja från TV är dock, precis som jag befarat, bara PR-snack och jag skulle önska att de inte haussade upp grafiken på det sättet - vilket ju ofelbart kommer sluta med besvikelse över vad som faktiskt är ett snyggt spel. Nåväl, det intressanta är dock att se vad de gjort spelmässigt inför denna nya del, inte minst eftersom det är en ny producent inblandad.

Detta är en annons:

För den som följer wrestlingen så vet ni hur matcherna brukar börja. Inte med att Hulk Hogan rusar emot sin motståndare, gör en fet bodyslam följt av en legdrop varpå matchen är över - utan med ett lugnt tempo där brottarna känner på varandra lite, rullar runt på mattan och gör små utfall. Detta har nu blivit ett minispel där man initialt går i klinch, kör en sten-sax-påse (tre knappar används där varje knapp trumfar över en annan) över vilket grepp som ska inleda innan man med ett system som påminner om många rollspels låsdyrkande sedan kedjebrottas. Det gäller helt enkelt att så snabbt som möjligt hitta ett visst läge på analogspaken före motståndaren och sedan hålla kvar den där tills nästa grepp inleds.

WWE 2K15
John Cena pryder omslaget till årets upplaga av WWE-serien.

Jag har tidigare varit motståndare mot att Yuke's satsat hårdare på att simulera hur en wrestling-match ser ut istället för att fokusera på göra det roligt att spel, men här har de hittat precis rätt mix. Det är roligt och ger chansen att få ett litet försprång innan matchen sätter igång på allvar. Animationerna är något som alltid varit ett problem för Yuke's och jag skulle ljuga om jag sade att det var helt åtgärdat nu.

Det ser väldigt mycket bättre ut, men brottarna verkar fortfarande oengagerade när de går omkring i ringen och de följer inte varandra med blicken vilket gör att man kan dela ut slag i tomma luften om man råkar stå lite snett eller leverera förödande elbowdrops mot det tomma ringgolvet medan motståndaren i själva verket ligger utanför ringen. Jag skulle önska att brottarna blev bättre på att följa varandra och det skulle även minska denna typ av misstag som aldrig skulle ske i en wrestling-ring på TV. Det gäller även det faktum att det tycks vara svårt att avbryta vissa längre animationer vilket gör att en del välriktade sparkar eller försök till grepp missas eftersom de bara liksom går igenom motståndaren.

Det är de rester som är kvar från Yuke's tidigare delar i WWE-serien, och det som jag hoppas de hinner putsa på innan lanseringen som trots allt är några månader bort. Lyckligtvis överväger det positiva. En av de saker jag gillar mest är det faktum att brottarna äntligen fått riktig tyngd. Nu märks det verkligen att även de minsta kämparna ofta klockar in på närmare hundra pannor, och de liksom fyller ut ringen bättre. Att skicka iväg någon med en irish whip mot repen för att sedan halvt kapa skallen på dem med en efterföljande clothesline är hutlöst tillfredsställande, och det här backas även upp av en maffig ljudbild som tycks vara helt omarbetad.

WWE 2K15
Av de brottare vi fick testa såg Goldust klart bäst ut i spelet.

Det gör matcherna betydligt hårdare och de har även fattat det kontroversiella beslutet att inkludera en Stamina-mätare, vilket många avskyr. Personligen anser jag dock att det är något som funkar i wrestling-spel där det ju verkligen är så att brottarna nöts ner och återhämtar sig ganska mirakulöst när matcherna vänder. Tillsammans med ett nytt timing-baserat system för att undkomma att bli uträknad har det lett till att jag bara under mina spelade timmar hunnit uppleva fighter som varat i en full halvtimme och sådana som mest av allt liknat en 60 sekunders-squash.

Det vill säga en ganska välfungerande summering av hur wrestlingen faktiskt ser ut, vilket ju också är vad de velat åstadkomma. Utöver möjligheten att spela som Cesaro, Goldust, John Cena och Randy Orton gavs även möjlighet att prova på det nya spelläget Showcase där vi får ta del av två episka wrestling-fejder, dels CM Punk mot John Cena, men även när DX splittrades och ställde HHH mot Shawn Michaels.

Det här är utmärkta idéer och det är snyggt presenterat med relevanta klipp som visar varför det hettade till som det gjorde. Totalt vankas 33 matcher där man ska försöka återskapa magin i ringen, så det är ett ganska generöst singleplayer-läge. I synnerhet DX-fejden är riktigt klassisk, och jag hoppas det här är något de bygger vidare på, både med en fejd till som DLC och i framtiden. Kanske Hulk Hogan mot Ultimate Warrior eller varför inte de bittra striderna mellan Bret "The Hitman" Hart mot Shawn Michaels?

WWE 2K15
Tack vare att nästan alla brottarna scannats in är de mer porträttlika än någonsin och helt enkelt digitaliseringar av sig själva.

Om ni följer WWE så vet ni såklart att CM Punk är osams med förbundet och har sagt upp all kontakt med dem. Följaktligen är det lite märkligt att han ens är med i spelet eftersom WWE vanligtvis brukar vilja låtsas som att brottare som slutat inte existerar. Förklaringen är förmodligen just detta storyläge som redan var klart i spelet när han stack och inte kunde tas bort utan att stympa det. Tyvärr verkar inte CM Punk ha varit med och arbetat med utvecklarna och låtit dem scanna ansiktet, vilket lett till att han inte ser lika next-gen ut som de andra brottarna ofta gör. I synnerhet Goldust är oerhört imponerande och när jag pratade med producenten Mark Little utlovade han både 1080p-upplösning och ljuvliga 60 bilder per sekund till både Playstation 4 och Xbox One.

De som spelar till de gamla konsolerna kan dock inte räkna med att få alla nyheter. Little förklarar att de helt enkelt anpassat spelet efter de nya möjligheterna bättre hårdvara ger och lägger till: "...otherwise I wouldn't be true to the nextgen consoles."

I stora drag tycks det mesta ändå vara intakt och det finns såklart fler spellägen för den ensamme. Ett av dessa är ett nytt karriärläge som vi dock inte fick se. Tanken är att man ska göra sin egen wrestler, gå som osignad till NXT, jobba sig till WWE och där klättra i graderna tills man har en plats på Wrestlemania för att till sist bli invald i Hall of Fame. Dessutom utlovas andra spellägen.

Sammantaget känns WWE 2K15 ändå lovande, som ett steg i rätt riktning där sportmästarna hos Visual Concepts för med sig sin expertis till Yuke's som därmed tagit sig i kragen. Visst finns fortfarande en del arv kvar från tidigare delar som gärna hade fått åtgärdas, men å andra sidan är spelet inte färdigt ännu heller och med några månaders finputsning lär detta kunna bli en riktig fest för alla wrestling-fans och de som bara vill ha ett lättsamt fightingspel för upp till fyra personer att dänga polarna med hemma i TV-soffan.

Detta är en annons: