Gran Turismo var det spel som på allvar levererade en riktigt matig racingupplevelse när det lanserades 1997. Med en enorm fordonsflora på hisnande 170 bilar som gick att ställa in, justera och förbättra och piffa till in absurdum. Gran Turismo slog ner som en bomb och sedan dess har genren bara växt sig större och större för varje år som har gått. I takt med att spelserien har gått vidare har dock jag personligen tappat mer och mer intresse för Polyphonys skapelse.
Efter en märkligt lång tystnad från Sony och Polyphony om Gran Turismo 5 fick vi i somras se en kort trailer på E3-mässan. Ingen information, nästan inga fakta och frågetecknen var fortfarande många. Vi vet att rally-VM WRC kommer att ingå, tillsammans med de amerikanska söderkisarnas absoluta favoritsysselsättning, Nascar.
Med sumptobaken i ena näven och bibeln i andra ska vi således dundra runt i ovalbanor i hisnande farter, inträngda tillsammans med 40 andra bilar. Trots sin relativt låga status i Europa är Nascar precisionsracing av högsta form och trots att de flesta av banorna är ovala, bjuder de på massor av dramatik och taktisk racing. I WRC-läget lär det istället vankas snirkliga, dammiga vägar kantade med buskage och småsten och annat som kan tänkas sätta käppar i hjulen. Kazunori Yamauchi förklarar de nya tilltagen att de har gjort det mesta inom racing redan och att WRC och Nascar kändes som två logiska tillägg, nu saknar han bara Formel 1.
Men på Tokyo Game Show förra veckan var det äntligen dags att visa Gran Turismo 5 på allvar på vi fick till och med provspela. Den stora nyheten kring Gran Turismo 5 är det faktum att vi för första gången kommer att se skador på fordonen i Polyphonys spel. I Tokyo fick vi se skademodelleringen visas upp och enligt Yamauchi har teamet jobbat i två månader för att få det resultat vi ser för ögonblicket.
Jag kan egentligen inte säga så mycket mer än att jag verkligen hoppas att Polyphony kommer att lägga ner betydligt mer arbete på skadorna än det vi hittils har sett. I sitt nuvarande utförande kan vi se spoilerpaket som hänger på sniskan och motorhuvar och sidopaneler med skadedekaler som inte alls imponerar. Närkontakt med motståndare eller armco-räcken låter för ögonblicket inte några delar trilla av bilarna, mer än att dörrar fladdrar upp och sitter snett.
Tidigare har vi fått se bilder med bilar där plåt knycklas ordentligt och därför känns det lite överraskande att det vi fick se av skadorna i Tokyo såg såpass dassigt och andefattigt ut. Fjärran från den ljuvliga skademodellen i till exempel Race Driver: Grid där allt skedde med hjälp av fysik istället för helt normal, förutsägbar modellering. I dagsläget ser skadedelen tyvärr inte alls intressant ut. Men med vetskap att det fortfarande finns ett halvårs utveckling kvar, finns det en chans att Polyphony rycker upp sig på just det området. Det faktum att endast en del av fordonen kommer att kunna skadas gör dock att det blandas en viss mängd smolk i bägaren.
Skadorna som bilarna kan ådra sig handlar visserligen bara till en del om det kosmetiska. Utöver vad vi ser kommer vi att kunna skada innehållet i bilen med lite vårdslöst rattande. Skadad motor, styrning och växellåda är problem som man måste se upp med ute på banan. Dessutom har vi fått antydningar som skvallrar om att det kan bli aktuellt med krascher som avslutar hela loppet på ett ytterst snöpligt sätt. Även om Polyphony säger att de inte tänker ta skadorna till några extravaganta nivåer.
Vad som dock kommer som en nyhet är det faktum att hela spelet kommer få en ny fysikmotor. Vi ser fram emot att få uppleva än trevligare fysik än vi åtnjöt i Gran Turismo 5: Prologue. Dessutom kommer vi att kunna ladda upp repriser på Youtube, exportera sitt garage till PSP och Gran Turismo på Sony portabla maskin. Bland de lite mer intressanta nyheterna hör möjligheten att Gran Turismo 5 eventuellt kan komma att användas ihop med Sonys egengjorda kamera.
Tanken är att kameran till Playstation 3 ska kunna användas för att hålla koll på spelarens huvudrörelser. Detta betyder att man skulle kunna använda sig av vyn från kupén och där röra på huvudet för att se åt sidorna och vad som händer där. Detta är dock inte bekräftat men Yamauchi gav vissa antydningar om att det inte är omöjligt.
Självklart har det visats upp lite nya läckra fordon, Ferraris senaste verk 458 Italia och Mercedes nyversion av sin klassiska måsvinge har även den visats upp. Gran Turismo 5 ser verkligen gudomligt vackert ut, minutiöst detaljarbete och vansinniga mängder polygoner trängs samtidigt på skärmen.
Grafiken är dock inte allt, men även på flera andra punkter imponerar Gran Turismo 5. 950 bilar är en imponerande mängd, hur många som är intressanta att köra är väl en annan fråga. 170 av dessa bilar kommer kompletta med interiörer och förhoppningsvis kommer vi att få se betydligt bättre skademodellering när vi väl får spela hela härligheten. Lansering kommer att ske i mars i Japan och vi andra får snällt vänta en tid, exakt när det är dags är ännu okänt men det skvallras om att vi inte ska behöva vänta allt för länge efter den japanska premiären.