Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Far Cry 4

Far Cry 4

Kommer Ubisoft att kunna leverera fullt ut med sitt Far Cry 4? Vi har testat det hett efterlängtade spelet...

  • Text: Ingvi Snædal, GR DK (Översättning: Jonathan Björklund)

Vad skulle inte en man göra för att uppfylla sin mors sista önskan? Skulle han, tillsammans med sin mors aska, resa till det land där han föddes för att det var hennes vilja? Skulle han, efter vetskapen om att landet är i ett fullskaligt inbördeskrig och att hans föräldrar på något sätt var inblandade i starten av motståndsrörelsen i nämnda krig, ta upp stafettpinnen och strida för sina föräldrars sak eller skulle han helt enkelt göra det han kom dit för att göra och lämna sina landsmän till sitt öde? Han har ju inte ansett sig som en av dem sedan barnsben. Varför skulle han bry sig? Detta är ett dilemma som du, Ajay Ghale måste möta när du beger dig ut i Kyrat, världen i kommande Far Cry 4. En mörk källare i en parisisk nattklubb fick agera skådeplats då vi fick testa Far Cry 4 och pröva på dess co-op läge. Det är Far Cry 3 fast med mycket mer och co-op-läget kan komma att bli det som förändrar allt. Det vill säga om de lyckas putsa till det tillräckligt innan release.

Far Cry 4
Pagan Min är en sällsynt färgglad psykopat.

Ajay Ghale föddes i Kyrat men hans mor tog honom till USA redan som barn. Han har levt på på fel sida av lagen en längre tid men är på god väg att bättre sig efter att nyheterna om hans döende mor nått honom. Under deras sista samtal berättar hans mamma för honom om Kyrat för första gången och när hennes testamente läses upp efter hennes död så är det Ajay som fått i uppdrag att ta hennes aska hem och skingra dem i Lakshmana.

Detta är en annons:

Ajay anser sig vara en fullblodad amerikan och uttalar därför sitt namn som du förväntar dig att en man från staterna uttalar det. Folket i Kyrat däremot vägrar att göra detsamma då hans efternamn är välkänt i regionen. Detta är avsiktligt menar Lucien Soulban, en av författarna till historien i Far Cry 4, eftersom det lägger stor vikt vid dualiteten gällande Ajays karaktär; den inre kampen mellan den man han är och den man som han är ämnad att vara. Faktum är att folket i Kyrat behandlar honom som lite av en kändis. Som son till Mohan Ghale, en man som han knappt kommer ihåg men som folket i Kyrat anser vara en ikon inom landets motståndsrörelse, så skänker hans återkomst en stor näve hopp till de som strider i motståndsarmén Den Gyllene Vägen.

Far Cry 4
Omgivnigen är den klart största förändringen i spelet.

När du hjälper den Gyllene vägen, i deras kamp mot spelets skurk Pagan Min och hans förtryckande regim, kommer du att kunna påverka historien genom att ta ställning i vissa avgörande val. Den Gyllene Vägen leds av Amita och Sabal, två väldigt olika individer med lika olika idéer om framtiden för Kyrat, men som enas i att den måste vara fri från Pagan Min. Amita är en progressiv kvinna som tror att kvinnorna i Kyrat kommer att ha en mycket större roll i att forma framtiden för landet än vad de hade i det förflutna. Genom att vara den första kvinna som tog till vapen och valde att slåss sida vid sida om Kyrats män så vann hon över många anhängare med hennes vision om jämlikhet. Hon vet även att en god finansiell stabilitet är av yttersta vikt för landets framtid och hon har inget emot att använda Kyrats blomstrande opiumindustrin för att nå sina mål. Sabal är å andra sidan övertygad om att tradition och tro kommer att ena landet när Min är borta. Det är när dessa två karaktärers synsätt krockar som det är upp till dig att bryta dödläget och bestämma åt vilket håll landet ska barka.

Far Cry 4
Djurlivet kan både hjälpa och stjälpa dig i Far Cry 4.

Invävd i historien är även jakten på Shangri-La. Med sin bas i James Hiltons berömda fiktiva mytologi (först beskriven i boken Lost Horizon) så är hans Shangri-La Kyrats kulturella ryggrad. Genom hela spelet så hittar du bitar av väv som bit för bit kommer att avslöja historien om Kalinga, en legendarisk krigare; den vita tigern beskyddare av Shangri-La och paradiset på jorden. När du är på din själsliga jakt efter Shangri-La så kommer du att stöta på olika fiender som har en annan AI än de som du stöter på i Kyrat. Så de kommer inte bara att ha ett annorlunda utseende utan de kommer även att kännas annorlunda. Att införskaffa sig nya färdigheter påminner väldigt mycket om systemet i Far Cry 3, fast mer inspirerat av Shangri-La designmässigt självfallet, men istället för de tre "färdighetsträden" i det spelet så har de denna gång slagits samman till två, tigerträdet och elefantträdet, innehållande totalt hela 48 färdigheter.

Far Cry 4
Att ha sönder saker med en god vän är något som kan förändra allt i Far Cry-serien.

Under hela vår session med spelet var vi rätt så förvånad över hur mycket Far Cry 3 det faktiskt var. Det andra spelet i Far Cry-serien skilde sig ju väldigt mycket från den första, och detsamma kan man med lätthet säga om det tredje, men Ubisoft verkar onekligen rätt så nöjda med vad de lyckades koka ihop för cirka två år sedan och man har valt att addera till den formeln snarare än förändra den från grunden. Det finns ju självfallet flertalet saker där spelet skiljer sig från sin föregångare, till exempel möjligheten att kasta bete på sina fiender som orsakar djurlivet i Kyrat att attackera dem, men den absolut störst synbara förändringen är ju så klart omgivningen.

Far Cry 4
Att panga skurkar i de snötäckta bergen är livsviktigt.

Då spelet denna gång är förlagt till Himalaya så erbjuder Far Cry 4 en hel del, bokstavliga, upp-och nedgångar. När striderna i de mer snöfyllda områden rasar som värst kommer du att kunna använda en änterhake för att klättra, orsaka snömassor att falla på dina fiender och använda den bristande synligheten i snökaoset för att vinna en taktisk fördel. Storleken på kartan är ungefär lika samma som den i Far Cry 3 men det extra vertikala avståndet gör att kartan känns mer omfattande och avståndet mellan målpunkter känns påtagligt längre än det gjorde i tidigare spel i serien. För att slippa rusa så långt har man dock lagt till nya sätt att transportera sig längre distanser.

Far Cry 4
Vad kommer du att staka ut för väg i kampen om Kyrats öde?

Nya fordon inkluderar bland annat en gyrokopter och stora elefanter (!). Gyrokoptern är ett praktiskt sätt att snabbt korsa stora avstånd då det eliminerar allt finlir med ratten när du bränner fram på de kringelkrokiga bergsvägarna i din jeep. Elefanter däremot kan användas för att kasta runt/stampa ned fiender samt dundra genom stängda grindar eller bilar som är allmänt i vägen. En ny funktion i Far Cry 4 är även möjligheten att använda sitt skjutvapen under tiden som man kör. Detta har tvingat utvecklingsteamet att ändra hur du kör. Numer så behöver man bara använda en analog spak för både styrning och för att köra framåt/bakåt. Du kan självfallet återgå till den klassiska körstilen i tidigare spel men då försvinner tyvärr också din förmåga att skjuta under tiden som du framför fordonet.

Om du någonsin känner att fiender är för många och övermäktiga eller helt enkelt bara vill koncentrera dig på att köra medan någon annan tar hand om pangandet så kommer du nu att kunna ta in en artificiell eller en fullt levande kompanjon när som under tiden som du spelar. Du kommer även att kunna bjuda in någon som inte har Far Cry 4 för att spela med dig under en "testperiod" som håller i två timmar. Detta smakprovssystem är döpt till "Keys to Kyrat" och det är endast tillgängligt till ägare av konsoler från Playstation-familjen. Att kunna spela genom hela spelet i co-op är ett nytt steg för Far Cry-serien och den som "hostar" spelsessionen kommer att vara den som håller i de framsteg ni två har gjort i er omgång. Partnern däremot, som kommer att ta på sig rollen som den amerikanska båtkapten Hurk, går inte lottlös utan får behålla alla sina kontanter och XP när spelstunden går mot sitt slut.

Far Cry 4
Ibland är det faktiskt tillåtet att apa sig. Faktiskt.

Med ett spel som är såpass enormt som Far Cry 4 så är det svårt att lista alla de intressanta karaktärer du kommer möta och alla de aktiviteter du kommer att kunna utföra utan att beträda "spoiler-land". Tro oss bara när vi säger att ta sig an Kyrat och all dess galenskap tillsammans med en vän högst troligen kommer att vara skitkul för båda inblandade parter. Särskilt om du spelar genom huvudkampanjen flera gånger och omprövar varje beslut du gjorde i din första genomspelning.

Handlingen i Far Cry 3 led av ett dåligt tempo och oavsett hur många dagar du spenderade med att kolla runt i världen, plundra utposter och jaga efter material så var dina vänner och familj alltid på god väg att säljas till slaveri eller sämre. Den här gången däremot har man valt att göra berättelsen mer storskalig med ett inbördeskrig i centrum vilket betyder att du fortfarande är fri att komma och gå som du vill i Kyrat, men överfall och huvuduppdrag bör lämpa sig bättre och kännas mer naturliga i förhållande till just ditt sätt att spela Far Cry 4. Vi hade förvisso en rolig stund med spelet, men det är en stor portion polering och feltestande kvar att göra om vi ska utgå från den version som vi spelade. Vilket inte bådar gott för releasen som bara är en kort månad bort så klart. Räkna med en försening i sista minuten eller en buggfylld lansering. Om Ubisoft däremot lyckas att räta ut alla dessa fel innan release så har de vår eviga respekt.

Far Cry 4
Far Cry 4
Detta är en annons: