Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Grand Theft Auto V

Ett uppgraderat Los Santos

GTA V släpps snart i en nyversion till PS4, Xbox One och PC. Rockstar har dock valt att erbjuda mer än bara finare grafik...

  • Text: Magnus Groth-Andersen, GR DK (Översättning: Jerry Fogselius)

HD-återutgivningar. Ordet lämnar en viss smak i munnen, inte sant? Å ena sidan har vi tragiska misslyckanden såsom den minst sagt gryniga Silent Hill-samlingen, men å andra sidan finns det fantastiska exempel som Shadow of the Colossus till PS3 och Halo: Combat Evolved Anniversary till Xbox 360, vilka är nyversioner gjorda med passion för att påminna oss spelare om dessa titlars höga kvalitet (utöver spelföretagens lust att tjäna en extra slant på ett populärt spel, förstås).

Detta är en annons:

Grand Theft Auto V släpptes för lite mer än ett år sedan och har sedan dess sålts i över 34 miljoner (!) exemplar, med god anledning. Rockstars femma blev kritikerrosat och under E3 tidigare i år utannonserade studion att en uppiffad version av spelet var på väg till PS4, Xbox One och PC.

Grand Theft Auto V
Karaktärerna i Grand Theft Auto V har fått sig ett rejält ansiktslyft tack vare kraften i de nya konsolerna.

Jag är mycket spänd när jag äntrar utvecklarens London-lokaler som är belägen på Kings Road. Här har den mytomspunna studion hållit sig sådär anonym som bara Rockstar kan göra när de utvecklar ett spel, och det är här som jag äntligen ska få se ifall GTA V till den nya generationens konsoler hör till kategorin värdelös mjölkning eller kunglig och helt befogad återutgivning.

Jag blickar ut över Los Santos från min utkiksplats i Vinewood. De små trafikljusen som flackar nedanför på Boulevarden, reflekteras i de grå molnen uppe i skyn. Ljuskällorna i Grand Theft Auto V till den nya generationens konsoler, är tre gånger så många som i PS3- och Xbox 360-versionen av spelet.

Jag vänder mig om och tar mig igenom ett grönskande buskage, varpå jag får syn på den skrikorangea sportbil som så markant väntar på mig vid vägkanten. Med ett snabbt och handfast grepp om handtaget, går bildörren upp och bara någon sekund senare vibrerar hela Vinewood av ljudet från min V8-motor. Det är långt efter läggdags för överklassen i området, så mina billyktor är den enda källan till ljus på den annars kolsvarta gatan.

Grand Theft Auto V
Förstapersonsvyn förändrar spelupplevelsen radikalt.

Gatlyktorna på Vinewood Boulevard dansar snart ikoniskt över min glänsande motorhuv samtidigt som ett vrål av åska dundrar från den mörka himlen. Ett rejält skyfall följer och små pölar samlas på gatorna. Fotgängare antingen skyndar sig för att hinna undan ovädret, eller drar upp sina fladdrande kåpor för att skydda sig mot vinden och det piskande regnet.

Tiden med förhandstitten av GTA V till den nya generationen flyger förbi, eftersom det är svårt att inte bli fullkomligt hänförd av den nya versionens skönhet. Spelet visas nu i 1080p i låsta 30 bildrutor per sekund, vilket är samma för både PS4 och Xbox One. På PC finns även stöd för 4K-upplösning om man har kraft nog i burken.

Grand Theft Auto V
Vatten och blod ser otroligt realistiskt ut i den nya versionen av Rockstars femma. Vätskorna i spelet får det (ordvitsigt nog) att vattnas i munnen på oss.

Med vackra ljuseffekter, härlig motion blur, längre draw distance, ännu mer realistiska väder-element och ett större antal, och mer varierade, fotgängare och bilar på gatorna, ser Los Santos helt fenomenalt ut på Playstation 4. Men förutom den uppgraderade grafiken och nya detaljrikedomen, som lämnar en kluven smak i min mun angående HD-återutgivningar i allmänhet, frågar jag nyfiket vad mer Rockstar har lagt till i spelet för att rättfärdiga den nya versionen.

"Det ska vi visa dig".

Med ett snabbt knapptryck på handkontrollens touchpad, övergår kameravinkeln från tredjeperson till förstapersons-perspektiv, vilket för första gången är en integrerad del i GTA-serien. Jag springer ner längs gatan och kameran börjar så smått att skaka, vilket ger mig en känsla av att man faktiskt ser världen ur spelkaraktärens ögon och att förstapersons-vyn inte är någon billig gimmick som Rockstar slängt in som en halvhjärtad bonus. Om man dock inte gillar den skakande kameran, finns valmöjligheten att stänga av den funktionen. Spelkaraktärens händer är ständigt synliga och fötterna (om man tittar ner) likaså, och det finns tusentals animationer för både springning och stealth-aktigt hukande ur denna nya synvinkel.

Grand Theft Auto V
Detaljrikedomen i Los Santos är större än någonsin, och framför allt den rikare växtligheten får spelvärlden att kännas ännu mer levande i nyversionen av GTA V.

"GTA är en tredjepersonsspelserie, men vi har valt att lattja runt med formatet. Under utformandet av förstapersonsvyn har vi varit noga med att se till att det finns mängder av valmöjligheter, så att spelarna ska kunna skräddarsy sina individuella spelupplevelser", säger Rockstar och visar de många olika kombinationer man kan göra i förstapersons-perspektivet.

Man kan exempelvis välja hur mycket aim-assist man vill ha (om man vill ha något överhuvudtaget) och om man vill att kameran ska zooma ut till tredjeperson när man rullar, ramlar eller tar skydd bakom något. Det går dessutom att sikta in längs pipan på sina vapen, genom att trycka på höger analogspak. Ifall man vill se världen ur förstaperson-vy när man utforskar Los Santos till fots, men ur tredjeperson när man rattar runt i en bil (eller annat fordon), så går detta alldeles utmärkt att ställa in. I nyversionen av Grand Theft Auto V kan man med andra ord mixa och matcha, tills man hittar en förstapersons-vy - eller blandad tredje- och förstaperson - som passar just ens egen spelstil. Självklart finns valet att se allt från spelkaraktärens ögon både i Singleplayer-läget och i GTA Online.

Grand Theft Auto V
Rockstars tolkning av Los Angeles kommer mer till sin rätt än någonsin.

Jag finner en Jeep och sätter mig tillrätta i bilens trasiga framsäte, och ser hur mina händer kramar om den slitet läderklädda ratten. En desperat polis har höjt sin pistol och står endast några meter ifrån bilen. "Trevor Philips, step out of the vehicle and put your hands on your head!" skriker han sådär satiriskt som bara Hollywood-snutar förmår, men med Jeepen fylld av droger och vapen känner jag mig inte särskilt lockad att lyda hans uppmaning. Jag tittar på varvmätaren och tar ett fast grepp om växelspaken. En virvelvind av sand flyger upp när jag med gasen i botten flyr undan polisen, som står kvar på grusvägen och börjar skjuta efter mig.

En drös polisbilar hinner snabbt ikapp mig och jag bestämmer mig för att en dödsduell på toppen av Mount Chiliad skulle vara ett passande avslut. Jag tar mig hela vägen dit upp och har ett par minuter på mig innan de skrikande sirenerna slutligen anländer. Med bazookan vilande på mina axlar, ler jag igenom kikarsiktet. Raketen flyger ut och träffar motorhuven på den första polisbil som kommit upp på berget, varpå bilen slungas framstupa och sprängs på momangen.

Jag lägger ifrån mig handkontrollen för ett ögonblick. Den lilla biljakt jag varit med om i förstapersons-perspektiv, har gjort ett kolossalt intryck på mig. Inkluderandet av den nya vyn är långt mer välgjort än vad man kunnat tro, och spelkontrollen när man går över till denna kameravinkel fungerar på samma sätt som i vilken modern förstapersonsskjutare som helst. Fordonen i Los Santos har nu individuella instrumentbrädor, med fungerande varv- och hastighetsmätare. Detta gäller både bilar, flygplan, båtar och undervattensfarkoster.

Grand Theft Auto V
Vi ser fram emot att spela igenom Grand Theft Auto V på nytt för vilken gång i ordningen det nu är.

Varje vapen har sin egen omladdnings-animation och totalt har över 3000 nya rörelsemönster gjorts enbart för vapenhanteringen. Det är ett imponerande och brutalt spektakel att uppleva GTA V:s hektiska actionmoment på ett så levande sätt. Även om det kan vara nervigt att leka modern vilda västern i förstapersons-perspektiv, är det en fantastik valbar funktion som Rockstar har lagt till i GTA V. Att det går att anpassa den nya kameravinkeln på en mängd olika sätt, gör att spelupplevelsen blir precis som man själv vill ha den.

Los Santos ser skarpare ut än någonsin, och med nya och förbättrade karaktärsanimationer, finare cutscenes, över 20 nya djurarter (som består av fluffig päls istället för platta texturer, åtminstone när det gäller de fyrfota vänner som finns på land), tjusig 1080p-upplösning och överlag snyggare miljöer, finns det mängder av anledningar att dyka tillbaka ner i skurklivet som Michael, Trevor och Franklin, samt ta sig an onlineläget som på Playstation 4, Xbox One och PC har stöd för hela 30 spelare.

Utöver den grafiska förbättringen, är det emellertid förstapersons-perspektivet som verkligen får min haka att falla till golvet. Finare grafik i all ära, men det är det nya perspektivet som gör återutgivningen av Grand Theft Auto V helt rättfärdigad. Det är väl-implementerat, spelmekaniskt helgjutet och öppnar upp för komplett nya upplevelser i en spelserie som hittills varit låst i tredjepersons-perspektiv. Jag åkte till London för att se ifall Grand Theft Auto V var nödvändigt att släppa till de nya konsolerna, och med framför allt den nya förstapersonsvyn i åtanke kan jag utan tvekan rekommendera ett återbesök till det uppgraderade Los Santos. Och förresten... Det ser fantastiskt ut.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V
Detta är en annons: