Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

I nästa del i Netherrealms brutalslafsiga fightingserie återvänder de till sina rötter och resultatet känns bättre än någonsin...

  • Text: Ricardo C. Esteves, GR PL (Översättning: Johannes Leander)

Gamereactor fick nyligen chansen att återigen hugga in på Mortal Kombat X, denna gång under en tillställning i Portugal, i en tre veckor gammal version. Redan på förhand visste vi i stora drag vad som väntade. Trots allt är detta det tioende (!) Mortal Kombat-spelet och Netherrealm Studios försöker uppenbarligen inte återuppfinna hjulet. Och det behöver de ju inte heller.

Detta är en annons:

Konceptet är välkänt; ett kompetent stridssystem, excentriska och bekanta karaktärer såsom Scorpion och Sub-Zero, överdriven design, brutal fighting, dödliga combos och - såklart - fatalities. Som väntat fick vi allt detta i den nya versionen av Mortal Kombat X, men vi fann även något vi inte hade väntat oss. Den stora nyheten är nämligen ett system som kommer att låta oss välja vilken kampstil vi vill nyttja när vi delar ut däng, vilket förändrar upplägget rejält.

Mortal Kombat X
Både karaktärerna och miljöerna är många och varierade.

Mortal Kombat X introducerar därmed imponerande variation till Mortal Kombat, trots att grunderna är sig lika. Vår första match blev en konfrontation mellan Scorpion och Sub-Zero i en mörk och snöig skog, vilket för oss känns så traditionellt Mortal Kombat som det kan bli med fokus på kampen mellan två slagskämpar som i princip kommit att bli själva symbolerna för serien. I åratal har spelare valt sida i denna eviga strid, som här lyckas vara lika spännande som vi är vana vid från förr.

Under nästkommande match provade vi på en av de nya karaktärerna, Cassie Cage (avkomman till stridspitten Sonya Blade och macho-skådisen Johnny Cage), mot den kriminella legenden, Kano. Vårt val av arena föll på Outworld Marketplace, vilket i mångt och mycket är ett ökenlandskap omringat av marknadstälttält och utspökade försäljare. När det kom till själva slagsmålet var de två stridskämparna vi valt mycket olika de två två kulörta ninjorna, främst för att de båda nyttjar tillhyggen för att ge sin motståndare på nöten, vilket gav en helt annan ton till striden och smällarna som utdelades.

Mortal Kombat X
Kano är verkligen ingen trevlig typ. Det ser vi tydligt på hans röda cyborg-öga; det är aldrig ett bra tecken.

Slutligen valde vi att lägga vårt fokus på ytterligare två nykomlingar. Ferra / Torr är precis som det tudelade namnet antyder en kombination av två karaktärer bestående av Torr, en hiskelig, Hulk-liknande best, samt Ferra, en liten varelse som rider på Torrs rygg. Tillsammans skapar de riktigt ruggiga attacker med förvånansvärt lång räckvidd tack vare Ferras nätta storlek och smidighet. D'vorah, vår motståndare, är i sin tur en väldigt underlig blandning mellan kvinna och insekt, med otrolig rörlighet och förmågan att kontrollera vad vi främst skulle likna vid en bisvärm. Denna gång valde vi att göra upp i djungeln, omgivna av majestätisk, lummig vegetation och några ruiner - en scen som utan tvekan hade passat in i exempelvis Uncharted.

Det unika med de tre bataljerna var hur olika de och själva karaktärerna faktiskt kändes i jämförelse. Hela Mortal Kombat X genomsyras av en mer exotisk anda som inte riktigt kunde hittas i seriens tidigare delar, främst tack vare estetiska val i form, färg och variation. Utöver det var det fortfarande klassisk Mortal Kombat vi bjöds på, helt i linje med med den senaste delen från 2011.

Mortal Kombat XMortal Kombat X
Steget till nästa generation gör verkligen sitt för grafiken.

Mortal Kombat X kommer att släppas till två konsolgenerationer, men ser likväl fantastiskt ut till de nya konsolerna. Visst, fightingspel kanske inte är de mest krävande spelen som finns, men detta bör inte förminska det faktum att den tionde delen i serien ser ruggigt bra ut. Grafiken är överlag väldigt detaljerad och animationerna ser bättre ut än de någonsin gjort, både vad det gäller karaktärerna och spelets omgivningar. Kove-arenan var särskilt imponerande med ett omringande, stormande hav runt en liten träbro, där slagskämparna självfallet stod och dunkade varandra. Nämnvärt är även hur interaktiva omgivningarna är denna gång. Med ett enkelt tryck på R1-knappen på Playstation 4-kontrollen kan du skjuta tunnor, plocka upp lik som havets krafter fört i land, grabba tag i grenar eller använda en staty för att hoppa högre.

Mortal Kombat är naturligtvis en riktigt våldsam spelserie, men avtrycken som slagen och sparkarna lämnar efter sig denna gång är verkligen något alldeles extra. Och då pratar vi inte ens om röntgensynen där du kan se din motståndares ben flisas sönder. Varje slag och varje spark känns som att de slår motståndaren med sådan brutalitet och kraft att det nästan gör ont att bara titta på, och allting flyter på med fantastisk elegans.

Mer tillbakalutade spelare blir säkert helnöjda över att få avfyra ett halvt dussin slag samt en och annan förödande combo nu och då, medan de mest hängivna spelarna kommer att älska det nya systemet med kampstilar. Till varje karaktär kan du välja en av tre olika varianter som kompletterar deras olika sätt att utdela hård och besinningslös stryk. En av stilarna kretsar i regel kring olika vapen som karaktären utrustas med, medan de två andra antingen ökar på karaktärens attack- eller försvarsförmåga. Sub-Zero, till exempel, kan med sin defensiva spelstil skydda sig själv med ett islager, vilket skyddar honom från skada. Han kan även frammana en sköld som fryser motståndaren vid beröring.

Mortal Kombat X
Ta aldrig med dig en tandpetare till en svärdsduell. Det borde insektskvinnan D'Vorah ha förstått vid det här laget.

Netherrealm Studios verkar nöjda med vad Mortal Kombat är och försöker inte göra om spelet till något det inte är i och med del X. Med steget in i den nya konsolgenerationen försöker de istället återvända till sina rötter, men vill fortfarande göra något nytt med de erfarenheter de samlat på sig genom åren. Striderna ser bättre ut än någonsin tidigare, de olika stridsstilarna ger ett visst taktiskt element till serien och den påtagliga variationen bland karaktärer och arenor kommer förmodligen att göra Mortal Kombat X till det mest exotiska och varierade kapitlet i denna brutala slagsmålssaga.

Quan Chi var den senaste karaktären som utannonserades och fanns spelbar i demoversionen. Vi hann dessvärre inte dela ut stryk med honom, så vi uppmanar dig istället att ta en titt på filmsnutten här nedan som visar vad han går för.

Detta är en annons: