Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Medal of Honor

Medal of Honor

Med modernt krig och Dice-utvecklat onlineläge ska EA ge Modern Warfare 2 en rejäl match. Vi har fått en första glimt av Medal of Honor och berättar om både intensivt och lugnt krig...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

EA Los Angeles har rört sig inom många andra världskriget-områden med sin Medal of Honor-serie. Vi har varit i Pearl Harbor och stridit mot japaner, i Tyskland i kampen mot nazisterna, och vi har landat bakom fiendelinjer med fallskärm i Italien. Denna gång har EA dock valt en ny riktning, och ingått ett samarbete med svenska Dice kring Medal of Honors flerspelarläge. Nu besöker vi ett nutida Afghanistan som en del av specialstyrkorna Tier 1, Scalpels och Sledge Hammer - i uppdrag där skarp precision är av yttersta vikt.

Scenbytet är inte permanent - åtminstone inte om vi ska tro Richard Farrelly, Creative Director på EA Los Angeles, som jag har rest till Tyskland för att träffa. Redan innan den första frågan försäkrar Farrelly mig om att historierna EA vill berätta i sina Medal of Honor-spel aldrig kommer att fastna vid en särskild plats eller tidsperiod.

- Medal of Honor-serien har alltid handlat om att förmedla en autentisk historia. Om vi ska följa dessa regler med Afghanistan-vinkeln är vi tvungna att göra det med så mycket vikt och respekt som möjligt för soldaterna och deras historia. Förr oss var det ett naturligt val att ändra på miljön, säger Farrelly.

Det första som möter mig när trailern börjar rulla är de amerikanska Tier 1-soldaterna i full fight mot afghanerna. Attackmetoderna växlar mellan intensiv action och tyst infiltration, och kulorna viner nästan konstant. Det är något som händer hela tiden, och precis som i tidigare Medal of Honor-spel är det extremt viktigt att kommunicera med sina lagkamrater. Du måste relatera till och samarbeta med alla parter, för det är inte direkt enkla uppdrag du presenteras för under resan genom Afghanistan.

Detta är en annons:

Generellt verkar spelet vara mer direkt än tidigare. Du hamnar i situationer där det är du mot fem, sex afghaner, där arsenalfördelningen nödvändigtvis inte är till din fördel. Å andra sidan är det inga Rambo-stridsmaskiner vi spelar, utan mycket begåvade, intelligenta män som har ett brett känslomässigt spektrum. De tänker innan de agerar, och måste alltid anpassa sig till situationen. I den inledande sekvensen blir vi duschade i blod när en afghan faller över dig efter ett kulregn från ditt team. Du vaktar lagkamraterna, och de täcker dig. Realismen är alltid närvarande, och man ser verkligen att det finns mycket arbete bakom övergången från andra världskriget-miljöerna till det moderna Afghanistan.

Detta visar sig också i arsenalen. Genom att byta till modern tid har det blivit en större variation i vapenval, och du får tillgång till fler hi-tech-prylar och moderna vapen. Det är befriande med en sådan stor förändring från det välbekanta krigsmiljön, eftersom det var några år sedan Medal of Honor var i samma nivå som Call of Duty: Modern Warfare 2 och Battlefield: Bad Company 2 Ändå anser inte Farrelly att det kommande Medal of Honor är en direkt konkurrent till Infinity Wards framgångssaga.

- Jag tror att vi är olika nog för att spelen ska behandlas separat. Det är annorlunda i sättet vi ser på grundmaterialet och historian, inklusive Tier 1-soldaterna. Det ligger flera olika arbetsmetoder bakom spelet, och vårt samarbete med Dice har lett till en blandning av vår "CNN-approach" med deras fiktions-baserade tillvägagångssätt.

På senare tid har det också gått ett antal rykten kring spelets fordon, och under intervjun får jag bekräftat att ATV-bilen kommer att vara körbart i Medal of Honor. Efter att jag frågat Farrelly om vilka andra fordon som ska få rattas, får jag bara ett hemlighetsfullt svar, även om han inte utesluter någonting.

Detta är en annons:

Fåordig är han också om multiplayerdelen. Varken co-op, betaversioner eller rankingsystem bekräftas, men med Dice-teamet bakom ratten verkar Farrelly mer än säker på att man är på rätt köl.

- Det var mycket bra att arbeta med en annan studio vad gäller multiplayer-delen. Vi vill släppa ett kvalitetsspel, där både enspelar- och multiplayerdelen är lika starka. Genom att lägga det på en annan studio är vi säkra på hög kvalitet, och då kan vi fokusera helt på att göra ett bra kampanjläge.

Enligt Farrelly har Electronic Arts fokuserat på Playstation 3 för Medal of Honor under utvecklingen, men teamet arbetar hårt för att få en likvärdigt resultat på alla plattformar.

Allt som allt var det en mäktig, om än något kort demo som visats upp, med tvära kast mellan intensivt och tyst krig. Det är på tiden att EA gör comeback på krigsspelsfronten, och jag tror absolut att Medal of Honor kan vara en stark konkurrent om online-tronen. Med Dice som partner är det mycket lovande för multiplayerdelen. Om Farrelly lyckas förmedla den starka och engagerande berättelsen han talat om, kan detta vara guld.

Översättning: Jonas Elfving

Medal of HonorMedal of HonorMedal of HonorMedal of Honor
Medal of HonorMedal of HonorMedal of HonorMedal of Honor
Medal of HonorMedal of HonorMedal of HonorMedal of Honor

Relaterade texter

Medal of HonorScore

Medal of Honor

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

EA och svenska Dice startar om Medal of Honor-serien och förlägger handlingen till modern tid. Är Afghanistan och nutida pickadoller vad serien behöver? Petter har satt betyg...



Loading next content