Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dead Rising 2

Dead Rising 2

Hjärnsubstans, co-op och stora doser svart humor står på menyn när de döda reser på sig igen. Daniel flög till Kanada för att få en försmak på den kommande apokalypsen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag befinner mig hos Blue Castle Studios, Vancouver. Eller närmare bestämt i Fortune City, mitt på den breda boulevarden The Silver Strip med barnförbjudet nöje ständigt nära till hands: strippklubbar, sexaffärer, hasardspel. Och så den verkliga underhållningen. Zombies. Hordvis och åter hordvis av levande döda. Hundratals. Tusentals.

Just i det här området trängs omkring 1200 individer. De står i stora klungor. Stönar, flåsar, stinker. Obehagligt, men kontrasten till den glittrande, Las Vegas-inspirerade miljön är samtidigt komisk. Plötsligt presenterar spelets nya hjälte Chuck och jag en liten överraskning. Tänk vad man kan åstadkomma med en paddel, ett par motorsågar och lite silvertejp. Skapelsen smattrar igång och jag börjar paddla mig igenom kötthavet. Bättre än vilken kajaksemester som helst. R-r-r-r-r-r-r-r-r-r! Målar husväggar och gator med blod och slemmigt innanmäte. The Silver Strip är en klunga fattigare.

Paddelsågen är bara ett exempel på hur man kan kombinera objekt med varandra för att skapa nya vapen i Dead Rising 2. När maskingevär och revolvrar inte finns till hands tager man vad man haver. En bensindunk och en vattenpistol blir en eldkastare, några fyrverkerier tillsammans med ett metallrör får agera raketstrut och en teddybjörn med ett maskingevär förvandlas med lite händigt MacGuyver-mek till en Rambo-nalle. Chuck låter sig inspireras av objekt eller bilder i spelvärlden, exempelvis en filmposter. Vid dessa tillfällen får man så kallade kombokort där man ser exakt vilka föremål och vapen som kan kombineras. Sen är det bara ut och leta bland övergivna butiker, skrymslen, bakgränder och kasinon. Det kommer även att finnas en del gömda utrymmen som kräver en del klurande och plattformshoppande för att nå. Men anstränger man sig blir man oftast belönad...

Fortune City är betydligt rymligare än föregångarens Willamette Parkview Mall. Staden är uppdelat i ett flertal större områden med varierande teman. De platser jag får kika närmare på är nämnda The Silver Strip, ett kasino vid namn Yacatan Casino och ett shoppingcentra kallat Royal Flush Mall, som påminner mycket om det första Dead Rising med affärer, rulltrappor och köptriggande muzak. Ute i spelvärlden finns även butiker som tagits över av pengasugna plundrare. Här kan man köpa redan färdigbyggda vapen, om man inte skulle idas att leta delar och sätta ihop dem själv.

Detta är en annons:

Lägger ifrån mig paddelsågen för en stund, och sicksackar vidare genom den väldiga massan av halvtrasiga, stönande zombies . Går in i en restaurang och plockar ner ett skarpslipat svärd från en av väggarna. Värt att notera är att de odödas kroppar går itu helt beroende på var mina hugg träffar. En mellanhög snurrattack resulterar helt naturligt i en klassisk 50/50-slajsning. Siktar jag högt kan jag mycket väl lyckas med en apacheinspirerad skalpering. Ett vertikalt hoppanfall klyver dem på hälften. Och så vidare. Ingen lemlästning är den andra lik; allt kapning sker i realtid. Effekten blir magstark och skrämmande tillfredsställande.

Nästa destination blir sexaffären. Väl inne klär jag mig i en bondagekostym av kvalitetslatex och roffar åt mig en rosa massagestav, som jag sedan drämmer i bakhuvudet på närmaste dönick. Inte sedan min visit till San Andreas har jag känt mig så smutsig och kinky. Skratten gör mig alldeles svettig. Det här är helt galet. Galet kul.

Om du vill så är det här Shaun of the Dead i spelform. Den svarta humorn genomsyrar allt. Känner man bara för att klä sig i tajta jeansshorts, damhattar, lösmustascher och leva rövare så kan man det. Jag får höra att mantrat under utvecklingen har varit "Yes, you can", och jag ser vad Blue Castle Games menar med det. Vill du hellre mörsa järnet med ett hagelgevär, mula zombiekäft med ett stycke dynamitgubbe eller köra motocross med två fastmonterade sågklingor på vardera sida om cykeln är du så hjärtligt välkommen.

Något som slår mig med Dead Rising 2 är att det verkligen känns mer västerländskt än sin föregångare. Särskilt när det kommer till spelkontrollen och vapenhanterandet, som nu fungerar mer som vilket amerikanskt actionspel som helst. Mindre omständigt, mer användarvänligt och bättre anpassat till ett lite högre tempo. Jag blir snabbt relativt bekväm med att styra Chuck, även om en del putsning naturligtvis återstår.

Detta är en annons:

Men den kanske mest glädjande nyheten under mitt besök hos Blue Castle Studios var utannonseringen av co-op för två spelare. Man kan alltså samarbeta genom hela äventyret med en kompis över Xbox Live och PSN. Jag och min partner anordnade rullstolsrace, använde zombies som bowlingkäglor och skapade allmän oreda. Åker den ena halvan av duetten på en knock-out av någon illvillig döing är det upp till den andra att komma till undsättning med hälsobringande kraft, såsom en mugg caffè latte eller en påse chips.

Co-op-strukturen är uppbyggd på så vis att man får vistas i ett och samma område. En spelare kan alltså inte springa iväg till andra sidan av kartan utan att ta med sig sin kompis. Vissa dörrar kräver bådas närvaro för att öppnas. Den enda restriktionen är på så sätt att man måste hålla ihop på ett någorlunda sätt.

Det ska bli spännande att se hur allt detta kaos interageras i uppdragsstrukturen, något jag tyvärr inte fick ta del av under mitt besök. För hur kul det än må vara att lattja runt och förnedra zombies en stund behöver man i slutändan ett mål, en känsla av att avancera. Under mitt besök hos utvecklarna hintades det om att uppdragen ska likna de i föregångaren ganska mycket. Den huvudsakliga storyn vill man dock hålla hemlig, än så länge. Vi vet att Chuck är ett gammalt motocrossproffs, och vi vet även att han är far till ett barn. Ett barn i stort behov av en räddare i nöden, månntro?

Förutom co-op kommer spelet även att innehålla ett mer tävlingsinriktat multiplayerläge, i ett lekprogramsformat. Det kommer att finnas ett tiotal grenar för fyra spelare att göra upp om äran i. Samtliga grenar går i slutändan ut på att ha ihjäl mest zombies av alla, på diverse kreativa sätt. Det är allt från att lubba järnet och leka "tagen" inuti stora hamsterbollar, till att bränna däck med motocrossen bland enorma mängder dött kött. Av det jag fick testa av Dead Rising 2 var det föga överraskande just denna del som impade minst. Det förändrar dock inte det faktum att min snabbvisit till Fortune City som helhet lämnar en angenäm eftersmak.

Till hösten väntar alltså hutlösa mängder odöda, häftiga vapen och sköna samarbetsmöjligheter, vilket mycket väl kan resultera i det roligaste zombiespelet någonsin. Massagestaven ser jag fram emot att bekanta mig ytterligare med.

Stor intervju med Keiji Inafune

Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2
Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2
Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2
Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2
Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2

Relaterade texter

Dead Rising 2Score

Dead Rising 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Dead Rising får en putsad uppföljare och Elfving har njutit av zombieslakt av hög rang. Ett rejält järnrör kan slå hela världen (och 924 323 zombies) med häpnad...



Loading next content