Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Little Big Planet 2

Little Big Planet 2

Gamereactor berättar allt du behöver veta om Media Molecules kommande uppföljare till Little Big Planet. Kommer Sackboys återkomst innebära ytterligare en ny revolution...?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

10 av 10 i betyg och årets spel 2008. Little Big Planet erövrade hela redaktionens hjärtan och vi spenderade mer än lovligt mycket tid på att bygga banor, snickra fram finurligheter och framför allt med att ladda hem andra spelares alster. Vi hänfördes om och omigen över hur extremt flexibelt Media Molecules byggverktyg faktiskt var. Little Big Planet var på flera sätt en milstolpe och en revolution för användarskapat material till konsol. Ett sant mästerverk.

Little Big Planet 2Little Big Planet 2Little Big Planet 2

Little Big Planet var så bra i sig att det egentligen inte behövde någon uppföljare. Allt gick ju redan att bygga, material fanns i överflöd och spelte är precis lika kul idag som när det släpptes. Hur går man vidare med det egentligen?

Little Big Planet 2
Detta är en annons:

Nu har Little Big Planet 2 utannonserats och Media Molecule sitter med ett väldigt bra svar på den frågan. Svaret är att man inte längre begränsar sig till plattformsspel. Little Big Planet 2 kommer vara ett spel där du kan bygga spel utan maskoten Sackboy. Vill du konstruera ett riktigt shoot 'em up kommer spelet att uppmuntra dig att göra det, utan de begränsningar som trots allt fanns i föregångaren.

Little Big Planet 2Little Big Planet 2Little Big Planet 2

Media Molecule säger att de älskade hur fantasifulla världens alla kreativa spelare var, och att de imponerades av hur deras verktyg manipulerades till att göra saker de aldrig hade tänkt sig (själv kommer jag osökt att tänka på den sköna Gradius-klonen som någon driftig spelare satt samman). Ofta gjordes det för att skapa sköna retro-idéer och andra speltyper i andra genrer än det plattformsspel Little Big Planet trots allt var. Det är av den anledningen man nu bestämt sig för att hjälpa konstruktörer som rör sig i andra genrer på traven.

Little Big Planet 2
Detta är en annons:

Tack vare detta kommer du att kunna skapa renodlad racing, pussel, action, rollspel och faktiskt även fighting om du vill. Ett exempel på det sistnämnda är att du till och med kan skräddarsy all information som ska synas på skärmen i form av timers och annat, och på det sättet skapa din egen livsmätare. Sedan är det bara att göra en charmig uppsättning bråkstakar och slåss för glatta livet. Media Molecule har till exempel skapat en fullt fungerande Command & Conquer-variant med de medföljande verktygen bara för att testa hur flexibelt systemet egentligen är.

En av de största nyheterna för att verkligen kunna spela allt unikt som folk kommer att skapa (plattforms-spelkontroll är inte nödvändigtvis det optimala för ett båtspel) kallar Media Molecule för "direct control seats". Det gör det möjligt att själv välja hur spelkontrollen ska utformas till det man skapar, oavsett om det gäller hur man ska köra en bil eller faktiskt springa med Sackboy.

Little Big Planet 2

De många Super Mario Bros-hyllningarna i Little Big Planet blev ju till exempel ofta svårspelade just för att knapparna var helt annorlunda och Sackboy rörde sig inte som Mario. Nu kommer du kunna lägga om spelkontrollen för att mer passa den upplevelse du vill bygga. Det inkluderar även tiltfunktionen i Sixaxis om du vill att man ska luta handkontrollen för att exempelvis få en bil att börja rulla.

Little Big Planet 2Little Big Planet 2Little Big Planet 2

Vill du för övrigt verkligen skapa en bra bilkänsla, kan det vara läge att förse den med en riktigt morrande motor. I Little Big Planet 2 är du inte längre hänvisad till medföljande ljud utan kan skapa egna. Varför inte göra pruttljud med munnen och låta det bli motorn, eller spela in när någon varvar en mustig Mustang med 12-cylindrig motor? Avrunda sedan det hela genom att förse bilen med en grym tutfunktion.

På samma sätt kan det ju vara trevligt att själv läsa in beskrivningar av uppdragen, låta kompisgänget spela in episka repliker till ett rollspel eller något helt annat. Möjligheterna är i det närmaste obegränsade och ni vet lika väl som jag att världens alla finurliga spelmakare kommer nyttja det till helt sjuka grejer.

En annan nyhet är att man denna gång kan skapa Sackbots. Små datorkontrollerade Sackboys där du själv får skapa rörelsemönster, beteende och eventuella svagheter. Media Molecule demonstrerade funktionen genom att skapa en dansade Sackbot på ett disko, kopiera personligheten på 20 andra figurer, klä dem olika och låta dem rocka loss. Sackbots går dessutom att variera i storlek beroende på om du vill ha små eller stora sådana. Det finns även en filmredigerarfunktion för dem som vill skapa roliga alster.

Little Big Planet 2Little Big Planet 2Little Big Planet 2

Ni som spelat mycket Little Big Planet minns kanske PSN-användaren Upsilandres miniräknare? Media Molecule var så imponerade av hans alster, att de bestämde sig för att bygga in microchip i Little Big Planet 2 för att effektivisera det hela. Med microchipet kommer man att kunna programmera funktioner på banorna, men även detaljstyra fiender och deras egenskaper samt rörelsemönster för att verkligen få dem som man vill ha dem.

Little Big Planet 2

Som pricken över i:et kan man nu koppla samma flera banor man byggt, så man kan skapa egna små äventyr där alla ens banor kommer i följd. Dessutom kommer Metal Gear-puffran från föregångaren (allt nedladdningsbart material från ettan följer med till tvåan) att kunna användas till banskapandet, liksom en sprillans ny änterhake som ytterligare kommer att utöka möjligheterna i spelet. Alla Little Big Planet 2-spelare kommer avslutningsvis att få ett konto på LBP.me där man kan följa andras aktiviteter, förhandsgranska deras banor och så vidare.

Little Big Planet 2

Det charmiga temat där man plattformade sig fram mellan olika länder från föregångaren har till Little Big Planet 2 bytts ut mot olika tidseror istället. Spelmässigt kommer själva grundäventyret vara sig likt från originalet med plattformar i tre nivåer, men denna gång har man (som ovan nämnt) fått en rejäl änterhake till sitt förfogande.

Little Big Planet 2

Exempel på världar man kommer få besöka är bland annat Techno Renaissance som är en skön tolkning av renässansen, Neon Propaganda som utspelas under kalla kriget (där man ska rädda förtryckta arbetare från fabriker), Designer Organic som är en naturbana med sköna färger samt favoriten Hand-Made Arcade: en hyllning till gamla tiders retrospel med pixlar byggda av kartong.

Little Big Planet 2

Kort sagt ser Little Big Planet 2 ut att bli samma oumbärliga höjdare som det första spelet. Och alla mina trista farhågor om att Little Big Planet var bra som det var är som bortblåsta. Media Molecule ser ut att återigen flytta gränserna för användarskapat material när Little Big Planet 2 släpps senare i höst, och jag kan knappt bärga mig.

Little Big Planet 2Little Big Planet 2Little Big Planet 2

Relaterade texter

1
Bioshock Infinite-gästspel i Little Big Planet

Bioshock Infinite-gästspel i Little Big Planet

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Idag släpps som bekant Bioshock Infinite och det firar Media Molegule och Irrational Games genom att släppa en laddning utstyrslar från just Bioshock Infinite att ekipera Sackboy i. Det inkluderar bland annat Booker DeWitt och Elizabeth samt två underhuggare och Songbird.



Loading next content