Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assassin's Creed: Brotherhood

Assassin's Creed: Brotherhood

Ezio återvänder, men den här gången är han inte ensam. Vi har kollat närmare på uppföljaren till förra årets lönnmördaräventyr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Är det inte lite tidigt för ett nytt Assassin's Creed?
Jo, det känns onekligen lite som att Ubisoft har skyndat på ordentligt med sitt nya spel. Men den här gången är det också mer av en direkt uppföljare till det förra äventyret, samtidigt som det bjuder på en del fräscha nya funktioner. Vi återvänder till renässansens Italien och får följa Ezio igen på ett ännu mäktigare äventyr. Men den stora nyheten är flerspelarläget.

Hur gör man ett flerspelarläge i ett sånt här spel?
Det finns flera olika karaktärer att välja mellan, var och en med olika egenskaper och vapen. Sen placeras man någonstans i staden med ett uppdrag att döda en specifik spelare. De andra är alltså oviktiga, även om du kan spöa dem också om du vill. Problemet är att någon av de andra spelarna är ute efter dig, och även om du skulle vilja hålla dig gömd måste du ju lyckas med ditt eget uppdrag...

Kan det vara så kul i längden det här?
Tanken är att man hela tiden ska förbättra sin figur och hitta nya vapen och tekniker, till exempel för att kunna byta kläder och gömma sig i folkmassorna (som förstås finns kvar). Femtio erfarenhetsnivåer med nya saker att lära sig ska det finnas, så det lär ta ett tag att spela sig less på onlinelönnmördandet. Ju snyggare du spelar, genom att till exempel besegra ditt mål utan att någon annan ser det, desto mer poäng får du. Och så är det ju onekligen en viss skillnad mot normala dödsmatcher i andra spel.

Men om jag inte vill spela mot andra spelare alls då?
Det finns förstås ett mastigt äventyr också. Ezio har blivit ledare för lönnmördarna i Florens och har det på det hela taget ganska så bra, tills tempelriddarna i Rom går till attack. Ezio tvingas fly och några år senare är han i Rom för att bygga upp en ny organisation och hämnas. Det innebär att du kommer att föra befäl över ett helt gäng lönnmördare som kan assistera dig på dina uppdrag, antingen genom att hjälpa dig slå ut bågskyttar uppe på taken eller genom att helt enkelt sluta upp runt omkring dig och orsaka riktigt stora strider.

Detta är en annons:

Det låter väl inte så värst lönnmördarigt att kalla på hjälp?
Nej, men man kan inte göra det hela tiden. Det är viktigt att planera sina strider väl och inte använda sina underhuggare som kanonmat. De blir nämligen bättre med tiden och längre fram i spelet kan du mycket väl få ångra att du offrade dina medhjälpare i onödan. Istället för att resa mellan olika städer kommer man att vara i Rom större delen av tiden, men i gengäld så är staden tre gånger större än Florens vilket lär ta ett tag att memorera och utforska.

Har Ezio blivit gammal och slapp då han får så mycket hjälp?
Knappast. Grundtanken med spelet är fortfarande att det ska vara lätt att göra snygga saker och man ska fortfarande vara överlägsen sina fiender. Men Ubisoft kommer att lägga till nya specialattacker som du kan använda om du är tillräckligt skicklig. På så sätt ska det ändå löna sig att lägga ner tid på att lära sig stridssystemet utan och innan, samtidigt som även nybörjare ska kunna ha en sportslig chans att vara osportsliga.

Assassin's Creed: BrotherhoodAssassin's Creed: BrotherhoodAssassin's Creed: BrotherhoodAssassin's Creed: Brotherhood

Relaterade texter

Assassin's Creed: BrotherhoodScore

Assassin's Creed: Brotherhood

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Inte Assassin's Creed III, men inte heller en simpel expansion. Mikael Sundberg har gjort Roms gator osäkra som mästermördaren Ezio Auditore di Firenze



Loading next content