Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mafia II

Mafia II

Väntan har varit lång, men det börjar nu äntligen bli dags att leva rövare i den ultrasmarriga 50-tals-världen som 2K Czech skapat. Mafia II är bara fem veckor bort och en exalterad Hegevall berättar om sina beta-intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ja, hur snyggt är det nudå?
Mafia II är svinsnyggt. Designmässigt pikant och tekniskt ytterst kompetent. Inget Rage. Inget Crysis 2. Men en bra bit snyggare än Grand Theft Auto IV och betydligt mer estetiskt tilltalande än Just Cause 2. Framförallt så är det den grafiska kvaliteten i sin helhet som imponerar då man spelar Mafia II. Allt från de minsta butiksskyltarna till de största fyrvägskorsningarna i Empire Bay känns perfekt utformade för att skapa en så pass trovärdig och atmosfärisk spelupplevelse som möjligt. Det känns som att staden lever och som att man är en besökare i den.

Empire Bay är en vacker stad med landmärken stulna från Chicago, New York och San Francisco, kryddad med en sunkig slum och tjusiga rikemanskvarter som skulle få självaste Don Draper att slicka sig våldsamt om läpparna. När man väl träder in i bryggeriet för att skjuta ihjäl en pistolkåt tjallare är miljöerna proppade av detaljer, väldigt tjusigt belysta och precis lika välgjorda som i vilket toppmodernt tredjepersonsspel som helst. Detta ger Mafia II en speciell känsla som exempelvis Grand Theft Auto IV, Saints Row 2 och Just Cause 2 aldrig lyckades med. När man befinner sig inomhus i Mafia II känns det som att miljöerna faktiskt fungerar, som om sömn, mat och kläd-val är viktigt snarare än ett nödvändigt ont. Det känns hela tiden som att man verkligen är inomhus för att Vito Scaletta behöver det. Detta till skillnad från exempelvis GTA IV där inomhus-uppdragen mest är ett nödvändigt ont plågat av texturfattiga polygonflak till rum för att så snabbt som möjligt kunna ta sig ut på Liberty Citys gator igen.

När jag och Vito kämpar oss fram genom våningsplanen idet brinnande bryggeriet är jag så fascinerad över hur väl eldstriderna fungerar och över hur välgjorda inomhusmiljöerna är att jag inte ens tänker på världen utanför. Samma gäller för när jag och kumpanen Joe Barbaro kastar oss mellan dörrposter och containrar på taket till stadens lyxhotell, snajdigt utspökade till vaktmästare fast med fulladdade Tommy Guns innanför blåställen. Mafia II har de bästa eldstriderna i ett sandlådespel någonsin. Punkt slut.

Så spelkontrollen är bra då menar du?
Jo-du! Den är grymt bra. Under installationen av beta-versionen frågade spelet mig om jag ville använda mig av en Xbox 360-handkontroll varpå jag svarare "Javoll" och strutade i en som låg och skräpade på Mäkis skrivbord. En bra idé, eftersom spelkontrollen i Mafia II skräddarsytts kring spelande med just handkontroll. Att spela med mus + tangentbord går såklart bra det med, men fungerar enligt mig inte lika smidigt som det gör med dosa.

Detta är en annons:

Att köra bil fungerar... mycket bra. Bilarna är långsamma (relativt, i alla fall). De är även tunga, svajiga, boxiga. Fysiken känns perfekt anpassad för gjutjärnsproppade 50-talskärror inklusive knarrig bladfjädring och på tok för stora motorer. Att springa omkring och skjuta fungerar (som sagt) ännu bättre. Man slänger sig smidigt mot närmaste skydd/objekt genom att trycka på A-knappen (Xbox 360/PC) och avaktiverar den skyddade ställningen genom att trycka på samma knapp en gång till. Inga konstigheter, ingen context-känslig trams-knapp för att hoppa från skydd till skydd, inget fancy stuff. Bara väl fungerande och smidig tredjepersonsmekanik som definitivt ger mersmak.

Kan Mafia II bräda Grand Theft Auto IV?
Tveksamt. GTA IV var, är och förblir ett mästerverk. För även om Rockstars ganster-epos knappast var perfekt rent spelmässigt (en del jobbiga buggar och ett onödigt bökigt cover-system strulade till det ibland) var det majestätiskt strukturerat och tog begreppet spatiala spelmoment till en helt ny nivå. Liberty City var en kokande kittel av total briljans och oavsett om Nico fanns på plats eller inte skedde det hela tiden oplanerade, icke scriptade, saker som fick staden att kännas mer levande än i något annat spel. Mafia II har mycket gemensamt med GTA IV såhär endast fem timmar in i själva äventyret. Det är smart upplagt, storymässigt spännande och beroendeframkallande. Det är fritt, fränt, våldsamt, varierat och väldigt snyggt. Mer linjärt än GTA IV, mer fokuserat kring ett tight narrativ och en invecklad och mångfacetterad story likt den svulstigaste av gangster-filmer.

Vad gillades bäst med beta-versionen då?
Bäst, allt-som-allt, var själva atmosfären. Alla som läser min blogg vet hur larvigt svag jag är för 50-talet i allmänhet och 50-tals-estetik i synnerhet. Jag älskar arkitekturen, musiken, modet och frisyrerna och känner mig nästan utvald som får kryssa runt i en stulen Buick med Frank Sinatra på stereon medan folket utanför rättar till sina dandy-hattar och sina ursnygga pomada-frillor. Mafia II blir en tidsmaskin för min del och när det sedan bakas in Rat Pack-flirter, rånmord, gansterpengar och en story om ärlighet, pålitlighet, stolthet och förräderi - ja då smälter den här gamle Mad Men-fanatikern som smör i solsken.

Recensionen av Mafia II läser du i vårt kommande augusti-nummer av Gamereactor eller här på siten fyra dagar innan spelet finns i butik. Nedan hittar du hela 30 exklusiva screenshots på Mafia II tagna i 1920x1080p med 4x anti-alias från PC-versionen.

Detta är en annons:
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II
Mafia IIMafia IIMafia IIMafia II

Relaterade texter

Mafia II: Joe's AdventureScore

Mafia II: Joe's Adventure

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vad hände egentligen medan Vito skakade galler, vem satte dit honom och varför bytte Joe lojalitet? Allt sådant och lite till får du svar på i omfattade expansionen Mafia II: Joe's Adventure

Mafia II: Jimmy's VendettaScore

Mafia II: Jimmy's Vendetta

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Den förrådde Jimmy är tillbaka för att utkräva sin vendetta i en expansion som känns mer Saints Row 2 än Mafia II...

9
Det verkar som att Mafia II gör comeback

Det verkar som att Mafia II gör comeback

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Mafia II var ett rejält underskattat spel med ett mäktigt narrativ samt ett av de bästa sluten på ett spel, förmodligen någonsin. Trots det blev det ingen succé,...



Loading next content