Det är inte varje dag Gamereactor bjuds över till USA för att titta närmare på kommande DLC, men så är ju inte alla spel Destiny heller. Bungies och Activisions mastodontsatsning brukar ofta räknas som tidernas mest påkostade spel och prislappar på uppemot 500 miljoner dollar (i dagens värde 4,5 miljarder kronor) har nämnts i spekulationerna.
Därmed förefaller det såklart logiskt att expansionerna inte är något vanligt paket med tre ynka multiplayerbanor och något nytt vapen, utan mer i linje med vad vi brukar får när onlinerollspelen byggs ut. Det är precis i detta fack vi hittar House of Wolves, en ny expansion som lägger till nya området Reef och två saftiga spellägen kallade Prison of Elders och Trials of Osiris. Att det även bjuds på nya banor och vapen är liksom bara strössel på toppen.
En av de saker som på förhand oroat fans av Destiny är att det saknas en ny raid, och när Gamereactor får träffa Bungie är just detta en av de första saker som kommenteras. House of Wolves är istället tänkt att fungera som en brygga gentemot just raids och det är främst Trials of Osiris som fyller denna roll. Det är ett PvP-läge avsett att spelas efter end-game som ska köras varje weekend. För att få vara med behöver du något kallat Trials Passage, en token du kan få genom att utföra uppdrag i nya området Reef.
Och det här är något du kommer vilja göra, då det vankas fina priser om du lyckas väl. Vinner du sju av de nio rundor som ingår i en omgång kan du se fram emot att få köpa veckans vapen, medan en knapp seger på fem vinster ger dig rätten att handla veckans rustning. Ju bättre du och ditt lag spelar, ju fler priser får ni. Skulle ni lyckas med konststycket att vinna åtta rundor får du både handla Legendary-utrustning, men även allt det som ingår för färre segrar såsom ovan nämnda exempel.
Upplägget är klassisk eliminering och det vankas action tre mot tre, där dödsfall betyder att jag är permanent ute ur matchen. Det gäller alltså att hålla ihop gruppen för att blixtsnabbt kunna hela sina vänner om de skulle falla offer för lömska fiender. Går du på egen hand slutar det raskt med att du blir en dödens lammunge som riskerar att möta en övermäktig fiende om de spelar sammansvetsat, samt att du kan glömma att få komma tillbaka om du skjuts ner. Förlorar ditt lag tre matcher är din token förbrukad och du behöver en ny för att få spela igen. Som en twist kommer samtliga dessa matcher att spelas på en och samma bana över varje weekend, vilket gör det väldigt rättvist och betyder att man verkligen behöver sätta sig in i precis var de bästa skrymslena finns.
En god nyhet vi misstänker att många av er kommer att gilla är att alla Crucible-banorna från den förra expansionen, The Dark Below, kommer läggas till i spellistorna för alla i och med att House of Wolves släpps. Belöningen för att spela Crucible kommer också att ökas på för att få spelarna att spendera mer tid i detta läge. Samtidigt läggs även tre nya banor till, fyra om du spelar till Playstation-formaten, nämligen Thieve's Den, Black Shield och Widows Court - och Time Keeper som alltså bara kommer till Sonys konsoler. Våra första intryck av dessa banor hittar du på denna länk, men generellt är det bra banor av lite mindre storlek, utan extra lullull som fordon.
Den andra stora nyheten är Prison of Elders där man på Horde-liknande (kanske är Firefight en mer passande analogi för ett Bungie-spel) manér ska ta sig an vågor av fiender och delta i enorma bossfighter. Innan vi fick försöka oss på detta vankades dock nya Strike-uppdraget The Shadow Thief. Jag parades ihop med en journalist som aldrig tidigare rört Destiny samt en betydligt bättre spelare som snabbt iklädde sig den inofficiella rollen som lagledare innan vi gav oss av i ett vindlande grottsystem i jakt på loot och berömmelse.
Med jämna mellanrum ställdes våra förmågor på prov mot bossar mestadels inspirerade av egyptisk mytologi. Någon specifik orsak till varför detta tema valts hade inte Bungie, men medgav att det var på det viset och hänvisade även till namnet Trials of Osiris. Först vid mötet mot Wolf Walker blev det riktigt hårigt för vår lilla grupp. Jag blev spontant inte överväldigad av detta, utan det kändes mest som mer av det vi vant oss vid, vilket jag dock vill påpeka inte är något negativt.
Ändå var det inget mot vad som vad som komma i Prison of Elders där det gällde att verkligen spela sammansvetsat. Våg efter våg av fiender välde ut i takt med att belöningarna ökade. Ett otal gånger var det verkligen på den absoluta gränsen att hela gruppen skulle skjutas ner då en ensam spelare med en millimeter liv kvar till slut fick stopp på den sista fienden, varpå vi kunde samla oss och avancera till nästa nivå.
Det är inte ett särskilt originellt upplägg, men arenorna är snyggt gjorda och väldesignade utan några uppenbara gömställen. Istället krävs kommunikation, god överblick och kopiöst mycket ammunition. Precis som ovan nämnda Horde är detta vansinnigt underhållande, och det är ju faktiskt det som räknas.
Ungefär här vankades frågestunder och Bungie uppmanade oss att snabbt besöka Reef för en titt innan det var dags att stänga av. Jag hann nätt och jämnt landa där i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter, men visst skapar det ett sug att få se allt nytt som finns i detta till synes väl utbyggda område. För min egen del gav detta mersmak. Mitt Destiny-intresse har falnat, men i och med House of Wolves får jag äntligen mer av sådant material som passar just mig och jag förutspår att det här kan bli det som återigen får mig att spendera mer tid i Bungies påkostade scifi-universum.