Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Tony Hawk's Pro Skater 5

Tony Hawk's Pro Skater 5

Efter ett par mindre lyckade sidospår och en välbehövlig dvala är det dags för Tony Hawk att återvända till den industri som han en gång var en starkt lysande stjärna i...


Tony Hawk-spelen hade det svårt ett tag där, på slutet. Efter otaliga spin-offs med alla olika inriktningar, twister och gimmicks på alla möjliga olika plattformar började fansen sakta men säkert tappa både intresset och hoppet om att få återuppleva skateseriens forna glans. Den största spiken i kistan var kanske Tony Hawk: Ride vars "skateboard-kontroll" varken fungerade som den skulle eller gjorde spelet mer intuitivt, även om Tony själv inte höll med. I min värld var Ride fruktansvärt.

Tony Hawk's Pro Skater 5
Ollie. Varial Kickflip. Tailgrab. Crossbone. Stalefish. Nosegrind. Bara språket får oss att höra Motörheads "Ace of Spades" undermedvetet.

En gång i tiden var Tony Hawk en stjärna i spelvärlden. Tony Hawk's Pro Skater 2 och dess uppföljare har ett betygssnitt på 98 respektive 97 på Metacritic. Faktum är att det enda spelet som ligger högre än Tony Hawks hyllade tvåa är The Legend of Zelda: Ocarina of Time, med ett betygssnitt på 99/100. Spel som Grand Theft Auto III, Super Mario Galaxy, Metroid Prime och Halo: Combat Evolved ligger snällt där under. Det sätter saker i perspektiv för den som glömt hur uppskattade Hökens skateboard-spel faktiskt var.

I höst är det dags för honom att göra comeback på de nya konsolerna. Och som titeln Tony Hawk's Pro Skater 5 antyder kommer vi inte se röken av utstuderat ostiga story-lägen i Underground-anda, inga knapphändigt fungerande plasttillbehör går att skymta vid horisonten och rörelsekontroller har begravts. Tanken är att det kommande spelet ska gå i seriens numrerade delars fotspår och bli en del av den blodslinjen.

Detta är en annons:

Och av förhandsinformationen att döma låter Tony Hawk's Pro Skater 5 mycket riktigt som de gamla spelen, med rätt få överraskande nyheter. Men enligt de allra flesta är det precis vad serien behöver. Vi kommer axla rollen som Tony Hawk (övriga skaters vi kommer kunna spela som inbegriper Nyjah Huston, Aaron "Jaws" Homoki, Lizzie Armanto, Leticia Bufoni, Chris Cole, David Gonzalez, Ishod Wair, Andrew Reynolds och Tonys egna son Riley) och besöka en rad olika platser som kryssar i alla skateboxar sett till terrängen, mest troligt till tonerna av lämplig skatepunk. Det har hänt en hel del med hårdvaran som spelen målas upp med och banorna kommer givetvis vara betydligt större än de vi finner i de äldre spelen.

Tony Hawk's Pro Skater 5
Det kommer inte gå att skapa sina egna skaters den här gången. Däremot kommer det finnas möjlighet att skräddarsy de spelbara proffs som finns där i enlighet med smak.

Utvecklarna Robomodo och Disruptive Games vill att Tony Hawk's Pro Skater 5 ska vara en mer uppkopplad upplevelse än tidigare delar. Innan ni förtvivlat slänger er på skrivbordet och knackar på tangenterna så att fingrarna ryker kan ni dock känna er trygga i faktumet att spelet givetvis kommer gå att spela offline, precis som förut. För den som däremot älskar att stöta på, interagera, tävla och samarbeta med andra spelare finns dock online-läget där.

Det kommer finnas möjlighet att skapa sina egna skateparker i spelets utförliga baneditor och dessa kan du senare dela med dig av till andra spelare världen över. Du kommer även kunna konstruera olika utmaningar för dina vänner att anta och elegant klara eller brutalt misslyckas med. Flödet mellan online- och offline-biten ska enligt utvecklarna vara smidig och sömlös och hittills har de bekräftat att upp till åtta spelare kan ränna runt på sina brädor tillsammans.

Det är många aspekter som måste klicka med varandra som kugghjul i ett klockverk i vilket spel som helst men det är kanske spelkontrollen som är viktigast i det här fallet och designfilosofin bakom den är simpel. Har du tragglat långa kedjecombos och lärt dig pop-shove-its, 360 backward kickflips och nosegrabs i föregångarna ska inte Tony Hawk's Pro Skater 5 tvinga dig att lära dig något från grunden. Att den grundläggande principen ska vara intakt är viktigt för både utvecklarna och Höken själv och i nya stilar från de senaste åren ska ha implementerats till viss mån. Vi lär dock inte få se lika mycket freestyle-skating den här gången.

Tony Hawk's Pro Skater 5
Räkna med att få se en hel uppsjö av kärleksfullt återgivna skateparker från den verkliga världen, skapade i spelets baneditor.

Överlag lär det nya spelet hålla sig troget till storebröderna. Realism är inte nödvändigtvis vad de här spelen har handlat om, åtminstone inte i samma utsträckning som konkurrentserien Skate, utan fortsätter att tänja på gränserna för vad som faktiskt är möjligt att göra på en riktig skateboard.

Sett till nyheter är det enda vi hittills fått reda på är att det kommer finnas en rad av olika power-ups och det kommer även gå att skjuta projektiler i "specifika uppdrag". Vad dessa power-ups och projektiler är, vad de betyder för spelaren eller uppdragen i vilka de är aktuella vet vi fortfarande inte, trist nog. Men det visar ändå på att utvecklarna inte tänker nöja sig med att göra en glorifierad HD-återutgivning av originalet, utan menar att erbjuda något nytt utan att för den sakens skull rucka på vad fansen förälskade sig i från första början.

Tony Hawk's Pro Skater 5 släpps i höst till Playstation 4 och Xbox One med Playstation 3- och Xbox 360-versioner tätt inpå därefter. Just nu ser det lovande ut för alla som har längtat på en storartad comeback för Tony Hawk och hans armé av skateproffs men om Robomodo och Disruptive Games lyckas kan bara tiden utvisa. Vi håller givetvis tummarna för att så är fallet.

Detta är en annons: