Okej, en gång för alla, varför talar utomjordningarna engelska?
Det gör de faktiskt inte, varje ras i Halo-världen har sitt egna språk. Spelet utspelas på 2500-talet, och tekniken i Spartan-rustningarna är såpass avancerade att allt direktöversätts. I Halo: Reach finns tekniken dock inte på plats ännu, så varje Covenant talar sitt egna språk. Det finns flera varianter, men i synnerhet Jackals rappakalja låter riktigt kusligt.
Men i övrigt är Covenanterna sig lika va?
Nej, inte det heller. Bungie har designat om dem helt för att göra dem mer skrämmande. Man har återanvänt originalskisserna som gjordes innan Halo: Combat Evolved där de faktiskt var läskigare. Det i kombination med en bättre grafikmotor samt fler varianter på Covenanterna gör att det till stora delar känns som helt nya fiender. Speciellt Grunts är roligare nu, man ser hur de bär sina specialbyggda dräkter med iskallt klimat liknande den isplanet de kommer ifrån. Skjuter du av slangarna till deras livsuppehållande system flyger de iväg några meter som en uppblåst ballong man släpper luften ur.
Dessutom är den artificiella intelligensen nu ännu bättre. Ingen fiende vill dö utan kommer kämpa till sista blodsdroppen och de använder omgivningarna på et helt annat sätt än tidigare. När jag spelade stötte jag exempelvis på Elites som gärna använde UNSC-utrustning och hoppade upp på ett Warthog-flak för att spy ur sig ond bråd död med minigun.
Vi vet ju att Reach kommer att gå under och vi vet ju att Master Chief lär ska vara den enda Spartan-krigaren som överlevde Reach-massakern, kan storyn verkligen vara spännande?
Bungie har själva flera gånger jämfört Halo: Reach med filmen Titanic. Ingen chockades väl av att båten sjönk och tyckte filmen tappade på det? Det handlar inte alltid om vad man berättar, utan hur man gör det. Dessutom har Bungie fortfarande några äss i rockärmen...
Hur är grafiken då?
Istället för att bara uppdatera Halo 3-grafikmotorn har Bungie valt att skriva om stora delar. Halo: Reach är därmed betydligt fräschare på alla tänkbara sätt. Världarna är större, sikten är bättre, upplösningen högre, ljuseffekterna snyggare och texturerna mer detaljerade. Bungie har tidigare avslöjat att bara Assault Rifle i Halo: Reach består av fler polygoner än en hel marinsoldat i Halo 3. Till och med mellansekvenserna är snyggare med detaljerade ansikten och bra läppsynk, och det finns flera riktigt episka ögonblick.
Kan du berätta lite om multiplayer?
Bungie har inte varit rädda att reta upp fans av den ordinarie Halo-trilogin, utan har praktiskt taget kastat ut allt gammalt. Nu väljer man vilka vapen och utrustning man vill starta med. Prickskyttegeväret har tonats ned och givna förstahandsfavoriten Battle Rifle har kastats ut till förmån för märkbart sämre DMR.
Vilket jag spontant gillar. Det gör att Halo: Reach känns som ett helt nytt spel, fristående från Halo-trilogin med större förändringar än någonsin. Det återstår bara att se hur balansen mellan alla olika föremål och funktioner blir.
Värt att nämna är också att man nu har stora möjligheter att ställa in matcherna exakt som man vill ha dem, något som även gäller banorna som fritt kan byggas om med Forge. Det finns mängder av föremål som kan vridas och vändas och placeras precis där man önskar. Forge var populärt redan i Halo 3 men är nu tiofalt utbyggt, så räkna med mängder av riktigt kreativa banor. Det finns även bra community-funktioner som gör att man lätt kan hitta och ladda hem guldkornen.
Till sist, är Master Chief med?
Om vi svarar på det får vi Microsofts ninjor efter oss.