Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

Lara Croft gör entré på den nya generationens konsoler detta året med en efterlängtad uppföljare och vi har kollat in vad du kan förvänta dig...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att en av spelvärldens mesta äventyrare har hängt med oss i snart 20 år kan man inte tro. För många av oss känns som igår då vi besökte den där första ruinen, rusade likt dårar från en argsint T-rex och undvek fällor till höger och vänster. Men oavsett vad vi känner så har det så klart hänt otroligt mycket sedan 1996. Utöver att ha utvecklats från att "bara" vara en spelkaraktär till att bli en populärkulturell ikon som nästintill alla på denna gröna jord kan identifiera så har allas vår superäventyrare Lara Croft medverkat i en drös med titlar av blandad kvalitet. I mitten av 00-talet var intresset för hjältinnan relativt svagt efter en rad med undermåliga titlar och många kände att det nog var dags för Lara att tänka på pensionen innan varumärket Tomb Raider blev helt kört i marken varpå serien faktiskt tog en liten semester från spelvärlden.

När serien väl gjorde en bejublad återkomst i 2013 var det dock inget sig likt. Allt var mörkare, råare och mer allvarligt medan Lara ännu inte blivit den där modiga äventyrare vi var vana vid. Hon var en överlevare och detta var början på något nytt och vi, tillsammans med en enad kritiker- och publikkår, gillade det. Och trots några skavanker på sina ställen så var det glädjande att se Lara Croft tillbaka på toppen ännu en gång. Nu, två år senare, är det dags för nästa del i den "nya" serien och dessutom det första spelet till den nya generationen.

Rise of the Tomb Raider
Lara Croft fortsätter sin själsliga resa från överlevare till äventyrare.

Rise of the Tomb Raider plockar upp taktpinnen där det tidigare spelet slutade. Lara är fortfarande skakad efter händelserna på ön Yamatai och dras med grava anpassningsproblem efter att ha sett påtagligt övernaturliga saker ske där borta. Men istället för att ge efter och krossas så vänder hon sin rädsla till en styrka och blir besatt av att finna svaret på vad hon egentligen upplevde. Finns det magi i världen? Lara reser till det snötäckta Sibirien för att söka efter den mytomspunna staden Kitezh där hon tror sig kunna finna svar som bevarar hennes frågor om det övernaturliga. På sin färd måste hon slåss mot både människor och djur men hon måste även stålsätta sig mot den förrädiska omgivningen och miljön som härskar i Sibirien. Nu är det dags för henne att ta steget från överlevare till äventyrare på allvar.

Detta är en annons:

Trots att det är dags för Lara att bli den där modiga hjältinnan igen så är det ändå överlevnadsaspekten som gjordes stor i förra spelet som är i fokus även denna vända. De ensamma och avlägsna ryska bergen var den perfekta platsen för att fortsätta bygga på spelmekaniken från det första spelet menar utvecklarna Crystal Dynamics, samtidigt som de kunde erbjuda oss spelare en ny och spännande miljö att utforska. Formeln är däremot sig lik och inte mycket är ändrat där utan det är den mix av action-, pussel- och plattformselement som är att vänta om än denna gång i en ny värld. Fast likt varenda utvecklare någonsin så lovar Crystal Dynamics så klart att de gjort allt som gjorde det första spelet bra bättre. Som sig bör.

Rise of the Tomb Raider
Grafikmotorn ska ha fått sig ett ordentligt lyft och spelvärlden ska enligt utsago kännas mycket mer levande denna gång.

Bland annat så säger de att de lyssnat mycket på publikens åsikter och bland annat infört mycket mer grottor och gravkammare, med tillhörande pussel, denna vända då det trots allt är Tomb Raider-serien det handlar om och dessutom gjort spelet friare. Det senare betyder alltså att studion försökt undvika de mer självspelande, skriptade, partierna som var väldigt närvarande i det förra spelet vilket vi självfallet hoppas inte bara är löst prat.

Aspekten att jaga upp och döda specifika djur som i förra spelet, bland annat en enorm mördarmaskin till björn denna gång, kommer vara en viktig del för att ta sig vidare i spelet och olika djur kommer dessutom att kunna erbjuda exklusiva uppgraderingar till Laras arsenal vilket så klart blir till en extra morot när man är ute på jägarstråket. Crystal Dynamics talar dessutom om hur de uppgraderat och förnyat arsenalen i spelet för att mer passa den nya miljön, bland annat nya vapen och verktyg som Lara då kan uppgradera men även ammunition som hon kan skapa genom ett nytt craftingsystem.

Detta är en annons:

Studion säger sig även lagt ned ordentligt med tid för att få världen att kännas än mer levande i Rise of the Tomb Raider och utöver att uppgradera den rent grafiskt i och med den nya generationen (snö som yr vilt och en miljö som svarar på Laras och djurlivets närvaro) så är det vissa saker i spelvärlden som bara sker på specifika tider. Exempelvis så kan en viss typ av varg som du måste döda för att ta dig vidare i spelet eller få en viss sak från bara visa sig i ett speciellt område sent på natten och dylikt. Om dessa moment kommer kännas tidskrävande eller givande är upp till bevis. Utöver sådana saker så ska det finnas en plats i spelet som skiljer sig avsevärt från snölandskapet som går under namnet "The Oasis" då teamet bakom spelet inte vill begränsa sig till en och samma miljö genom hela spelet, men mer än så vet vi inte i nuläget. En underjordisk öken måhända?

Rise of the Tomb Raider
Naturen vill Lara Croft illa så det gäller att vara förbered innan du går in i strid med exempelvis denna arga björn.

Om Rise of the Tomb Raider kan toppa sin föregångare och få oss på fall får vi förhoppningsvis veta senare detta året på Xbox One och Xbox 360.

Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb RaiderRise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Relaterade texter

Rise of the Tomb RaiderScore

Rise of the Tomb Raider

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Uppföljaren till Laras återfödelse är äntligen här och i vår recension berättar Oliver exakt hur bra det är...



Loading next content