Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Bulletstorm

Bulletstorm

Väderprognosen för början av 2011 lyder enligt följande: kulor, kulor, kulor, mer kulor, polacker och Cliff Bleszinski

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag var nedsövd under hela E3, Gamescom och resten av året, vad tusan är Bulletstorm?

Bara ett actionkärleksbrev skickat tusen gånger. Det är kärleksbarnet mellan två av de mest actionstinna och begåvade utvecklarstudiorna i mannaminne. Gigantiska Epic Games och lite mer underjordiska men djupt uppskattade People Can Fly. Epic Games mastodont-serie Gears of War antar jag att vi alla är väl bekanta med vid det här laget, People Can Fly's spel Painkiller är det nog färre som hört talas om däremot. Det är en betydligt mer eklektiskt första-persons-skjutare där huvudkaraktären Daniel Garner anlitas som Guds Hit Man för att rensa upp i underjorden och sätta Satan på pottan.

Till sin hjälp har han pålkanoner, vigvatten doppade hagelgevär och den lika odödliga som pannskrynklande shuriken och blixt-kastaren. Sönderkramat av fans och kritiker men fick aldrig den uppmärksamhet i mainstreamen som den förtjänade. Bulletstorm ser dock ut att ändra på det. När utvecklar-titaner av den här storleken kolliderar så vet vi nämligen att vi lär känna efterskalven av krocken långt fram i åren såväl som i actiongenren.

Så det här spelet kommer alltså att måla om actionkartan?

Detta är en annons:

Det kanske är att ta i en smula. Snarare så är det väl lite mer av en återgång till en "bättre" tid när första-persons-skjutare handlade om rent röj enligt metoden som Serious Sam och de första två Doom-spelen flitigt utövade. Ni vet när målet var att döda allt och göra det tufft. Bulletstorm har tagit den aspekten och sedan legat sked med den under hela sin konceptuella utvecklingstid. Här ska du döda och göra det så utvecklingsrubbande coolt och våldsamt som det bara är möjligt genom så kallade Skill Shoots.

Exempelvis kan du använda din elpiska för att slänga upp en handfull fiender i luften tillsammans med explosiva tunnor, gå in i slow-motion, byta till dina explosiva rakblad och gör skivad sås av dina provisoriska lerduvor samtidigt som tunnorna exploderar och förvandlar allt till konfetti av bränt fläsk. Ju mer kreativa våldslösningar du åstadkommer, ju mer växer ditt poängkonto. Poäng som du sedan förstås använder till att köpa ännu bitigare vapen, förmågor och stats så att du kan dra av ännu mer sprudlande Skill Shoots. Livets cirkel alltså, eller kanske är det dödens?

Det låter väldigt våldsromantiserande tycker jag, har inte spelvärlden nog med sådana spel?

Bulletstorm är inte på något sätt spelet med de små gesterna som skall få oss att tänka efter, men det utgör det sig inte heller sig för att vara. Även om det är tröttsamt med utvecklare som försöker trä så många nostalgi-termer -varav "old school" och "arkad" tycks vara de populäraste- på sitt spel som möjligt så känns det ändå befogat när det kommer till Epic och People Can Fly. Att driva hederlig poängjakt i en slaktarlekstuga tillika Gary's Mod designad av Eli Roth, Charles Manson och Gloomy Bear är visserligen basalt men samtidigt så genomträngande som ren och skär underhållning att vi lättsamt jollrar varje gång vi hör talas om saker som fyrpipiga hagelgevär. Det ser ut att bli ett spel som ser på våld både med barnslig förtjusning och glimten i ögat såväl som ironi och självdistans

Detta är en annons:

Blir det snyggt då?

Nej. Med tanke på att Epic Games gjorde Gears of War så blir förstås Bulletstorm urbota fult. Studion är på ruinens brant efter sitt senaste magplask, varför tror du liksom att de jobbar med polacker? Nej men fula skämt åt sidan. Självklart ser Bulletstorm svidande bra ut rent grafiskt. Unrealmotorn tuffar på och målar fram syndigt snygga diesellandskap av futuristiska planetmiljöer och mutantiga morgondags-dystopier. Så bli det snyggt? Ja, det ser ut att bli väldigt snyggt.

Kalas! Finns det några orosmoln i prognosen?

Den största oron vi har för stunden är att spelets poängsystem och den Göteborgs-vitsiga och nattsvarta humorn efter ett tag ska tappa sitt nyhetsvärdet och bli monoton. Julafton varje dag funkar liksom inte. Förhoppningsvis kan en stadig ström av varierade spelformer, multiversum-skakande eldstrider, överdimensionerade bossar och nya vapen i stil med granat-boleadoras se till att det utlovade höga tempot bibehålls.

Jag är så pepp att jag behöver byta byxor. När släpps det!?!?

Den 24 februari 2011. Börja räkna dagarna.

BulletstormBulletstormBulletstormBulletstorm
BulletstormBulletstormBulletstormBulletstorm
BulletstormBulletstormBulletstormBulletstorm
BulletstormBulletstormBulletstormBulletstorm
BulletstormBulletstormBulletstormBulletstorm

Relaterade texter

BulletstormScore

Bulletstorm

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Spelet som beskrivits som "the worst game ever" av lättstötta medier är i själva verket riktigt bra. Läs Gamereactors recension...



Loading next content