Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Bioshock Infinite

Bioshock Infinite

När Bioshock Infinite utannonserades såg det inte ut som förväntat. Borta var vattnet och undervattensstaden Rapture. Istället fick vi frisk och klar luft samt utopiska metropolen Columbia...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Hur mycket förändringar kan vi vänta oss i nya Bioshock?
"Det finns inga heliga kor", berättar Ken Levine i en intervju med Gamereactors Petter Mårtensson. Eftersom ingenting i Bioshock anses heligt menar Levine att Irrational Games kan tänka om och göra vad de vill med sitt varumärke. Men kossor verkar det finnas ändå, i alla fall två stycken. För i nästa andetag berättar Levine att det faktiskt finns två grundprinciper som de vill behålla. Den första handlar om att sätta spelaren på en fantastisk plats som också har trovärdighet. Dessutom vill de tillhandahålla oss spelare massor av verktyg att fritt använda för att lösa de problem som uppstår.

Var är allt vatten?
Borta, puts väck. Nu är det ett nytt element som begränsar din framkomlighet: luft. Istället för mörka och fuktiga Rapture befinner vi oss nu i luftiga och upplysta Colombia, en svävande stad som verkar vara byggd i samma överentusiastiska framåtanda som Rapture. Att denna gång befinna sig under bar himmel verkar kunna medföra ett fräscht bryt med föregångarnas dunkla belysning och klaustrofobiska känsla. Det känns lite som när Capcom presenterade Resident Evil 5 för första gången.

Vem spelar huvudrollen?
Booker Dewitt, en före detta Pinkerton-agent! (Det är ok att använda wikipedia, undertecknad var i alla fall tvungen). Booker skickas till Colombia för att leta reda på en mystisk kvinna vid namn Elizabeth. Delar av äventyret kommer att baseras på samarbete mellan Booker och Elizabeth, men Ken Levine förnekar alla rykten om kooperativt spelande. Elizabet ska enligt Ken vara en helt AI-styrd karaktär. Vi får se om hans uttalande håller eller om ett spelläge för två spelare samtidigt kommer att utannonseras senare.

Jag har sett westernfilmer, jag vet vad en pinkertonagent är din obildade tölp, men vad har de med Bioshock att göra?
Irrational Games använder sig även denna gång av en alternativ version av en historisk tid. Ett grepp som jag verkligen uppskattar. Eftersom otaliga spekulationer ständigt görs i framtiden borde man få ta sina friheter även med dåtid. Men denna gång är det nya influenser som sytts samman till en fantasifull helhet. Ny tidsålder, ny arkitektur och en ny huvudperson. Synd bara att man valt att hålla sig kvar vid samma varumärke trots all förändring. Varför inte börja om på ny kula och slopa Bioshock? Någonstans sitter en pr-kille och en revisor och tokgarvar åt att jag inte hittade svaret på den frågan själv.

Detta är en annons:

Men Love, vad står högst på din Bioshock-önskelista?
Jag gillade verkligen det första Bioshock. Samtidigt var jag en av dem som lite lurats av det material som släppts tidigt i PR-karusellen. Jag förväntade mig en lugnare spelupplevelse med vissa actioninslag istället för en renodlad actionkarusell med små rollspelsinslag. Den där känslan lämnar mig aldrig. Irrational Games är fantastiska på att bygga upp miljöer jag verkligen vill undersöka i lugn och ro. Färre korridorer med elaka monster och mer fokus på undersökande äventyrsspelsinslag.

Men det kan du glömma!
Japp, så är det. Bioshock Infinite ser ut att bli ännu ett röjigt spel för actionälskarna. Men varför misströsta. Det finns flera element som jag tror mig kunna komma att uppskatta i Bioshock Infinitive. De vackra miljöerna, naturligtvis. Byggnaderna, ljuset och stämningen. Slutligen ser jag fram emot att få testa ett spel som verkligen utmanar på min höjdrädsla. Jag kan inte påminna mig om att jag blivit höjdrädd i ett spel sedan Shadow of the Colossus.

Bioshock InfiniteBioshock InfiniteBioshock InfiniteBioshock Infinite
Bioshock InfiniteBioshock InfiniteBioshock InfiniteBioshock Infinite
Bioshock InfiniteBioshock InfiniteBioshock InfiniteBioshock Infinite

Relaterade texter

Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2Score

Bioshock Infinite: Burial at Sea - Episode 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Utvecklaren Irrational håller som bäst på att lägga ner och den avslutande delen av Burial at Sea blir deras sista bidrag till spelvärlden. Jonas har tagit reda på om de avslutar Bioshock-sagan på ett bra sätt...

Bioshock Infinite: Burial at SeaScore

Bioshock Infinite: Burial at Sea

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Irrational Games tar oss återigen med under ytan, ned till Rapture för kusliga noir-äventyr på havets botten. Jonas Mäki har recenserat Burial at Sea...

Gamereactors tior: Bioshock Infinite

Gamereactors tior: Bioshock Infinite

ARTIKEL. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det blivit dags att grotta ner sig i arkiven igen för att kolla in spelen som fått vårt allra högsta betyg. Denna gång Ken Levines mästerverk Bioshock Infinite...



Loading next content