Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Efter mycket skriverier om Metal Gear-skaparen Hideo Kojimas sorti från Konami tittar vi närmare på spelet som blir hans svanesång hos den japanska utvecklaren...

Detta är en annons:

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain fortsätter att vålla stor uppmärksamhet. Från att ha handlat om snillrika PR-kampanjer, röstskådespelartjafs, läckra presentationer och diffusa releaseplaner har den senaste tidens rubriker kretsat kring skaparen Hideo Kojimas sorti från Konami. Exakt vad som hänt mellan dem är är fortfarande oklart. Den ena säger att Kojima valt att sluta. Den andra att han fått sparken. Det enda vi med säkerhet vet är att Metal Gear Solid-skaparen lämnat fartyget och att The Phantom Pain därmed blir hans sista Metal Gear-spel. Kojimas namn är bortplockat från fodralet och Kojima Productions heter numera Konami Productions.

Även om frågetecknen kring seriens framtid är många och hela situationen med Kojima/Konami känns både olustig och sorglig, kan vi åtminstone trösta oss med att Metal Gear Solid V: The Phantom Pain snart är här. För även om Hideo Kojimas namn är bortplockat är det i allra högsta grad ett Kojima-spel. Hans magnum opus, kan vi hoppas. Förhandsintrycken som börjar pysa ut skvallrar i alla fall om en väldigt omfattande och ambitiös titel, med en expansiv och levande spelvärld fjärran de långa mellansekvenser, linjära strukturer och tuggande Codec-samtal som serien länge förknippats med.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Snake och kompani utanför Konamis huvudkontor, oroliga över sina jobb.

Efter ett förhandstest beskriver en amerikansk journalist Metal Gear Solid V: The Phantom Pain som en korsning mellan första akten i Metal Gear Solid IV: Guns of the Patriots och Peace Walker. En jämförelse som inte smakar helt fel i våra munnar. Spelet har som bekant en hemmabas kallad Mother Base som spelaren under äventyrets gång kan återvända till och rusta upp, men vill du hoppa mellan sido- och huvuduppdrag ute i den afghanska öknen kan du göra det utan att behöva återvända till hemmabasen först. Vi vet inte exakt hur många uppdrag som tryckts in i spelet. Däremot att det kommer att räcka väldigt länge om du gillar att utforska och samla saker. Speljournalisten Peter Brown ger oss en uppfattning om spellängden när han skriver såhär i ett Twitter-meddelande:

"In this mission, Episode 6 ("Where do the bees sleep?"), I'm 4% into the game, at about 7 hours of gameplay,, give or take".

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Kojimas namn må vara bortplockat från fodralet men The Phantom Pain är i alla högsta grad Kojimas spel.

Spelets dygnscykel som vi sett i tidigare demonstrationer utgör en vital del i spelarens planering. Sätter som spelaren hanterar situationer skiftar beroende på om det är dag eller natt. Att försöka infiltrera ett läger i gassande solsken är givetvis inte lika effektivt som att smyga in i skydd av mörkret. Genom att tända en så kallad Phantom Cigar kan spelaren snabbspola fram timmarna på dygnet och därmed få en överblick av fiendens posteringar, deras patrullmönster och när de byter av varandra. Förhandsintrycken skvallrar om att detta är en integral del av äventyret och inte bara väloljat PR-prat.

Som en extra spänningsfaktor har vi väderleken. Konami har visat både sandstormar och regn som kan uppstå helt slumpartat, och medan förstnämnda kan förhindra vakternas (liksom spelarens) sikt, vet vi ännu inte hur regnet påverkar spelbarheten. Vi är givetvis väldigt nyfikna. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain inte ser ut att lämna mycket åt slumpen. Detaljarbetet verkar - precis som i tidigare spel i serien - mycket lovande, i alltifrån putslustiga smågrejer som att höra Kim Wildes 80-talsdänga Kids in America skråla ur högtalarna på en boom box till miljöer som enligt uppjagade förhandstestare ibland ser närmast fotorealistiska ut.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Quiets klädsel skapar debatt. Nu senast på grund av att actionfiguren hade "klämbara bröst".

Efter den senaste månadens skriverier om stridigheterna bakom kulisserna på Konami och skörden av nyheter om snorfula Metal Gear Solid-klädkollektioner och klämbara tuttar på Quiet-dockor är det nästan lätt att glömma bort spelet bakom alla rubriker. Den första september får vi se om Metal Gear Solid V: The Phantom Pain lever upp till förväntningarna och hur väl det lyckas balansera alla nya inslag med det som gör Metal Gear Solid till Metal Gear Solid; berättelsen, karaktärerna och mixen mellan absurd, japansk humor och politiska utspel.

Korsningen mellan första akten i Guns of the Patriots och Peace Walker låter av förhandsintrycken som en lyckad sådan, liksom implementeringen av både dygnscyklar och den öppna världen. Gissningsvis kommer det, i alla fall initialt, att kännas en smula underligt med ett helt öppet Metal Gear-spel där utvecklarna inte ber oss göra A för att komma till B utan låter oss starta direkt med C om vi så föredrar. Men vi har stort förtroende för gänget Kojima Pro... eh, förlåt, Konami Productions, och materialet vi sett såhär långt bådar gott.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Detta är en annons: