LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Starcraft II: Legacy of the Void

      Starcraft II: Legacy of the Void

      Vi har lagt vantarna på betaversionen av Starcraft II: Legacy of the Void och presenterar här våra tankar kring de förändringar som den sista delen i triologin bjuder på...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Att vänta är sorgligt nog något som Starcraft-fans har tvingats vänja sig vid. Hela tolv år har väntan varit från det att originalspelet kom år 1998, till ankomsten av uppföljaren Starcraft II år 2010, denna som även skapade en del kontrovers och irritation när det uppdagades att det endast skulle bjudas på en singelkampanj. Vidare tillkännagav Blizzard att Starcraft II skulle släppas i tre olika delar, där varje titel skulle fokusera på olika raser inom universumet. I den första delen, Wings of Liberty, skulle Terrans ligga i fokus och i den andra delen, Hearts of Swarm från år 2013, skulle det vara Zergs tur. Nu två år senare, samt ett halvt decennium efter att basspelet släppts, står Protoss i rampljuset under spelets sista del, Legacy of the Void.

      HQ

      Omfattande detaljer gällande vad vi har att vänta oss från detta andra expansionspaket presenterades redan under förra årets BlizzCon. Men det är först under den senaste månaden som vi äntligen har fått lägga vantarna på beta-versionen, efter att Blizzard öppnat Legacy of the Void för spelare världen över och låtit dem beskåda de nya förändringarna som gjorts.

      Det är dock inte jättemycket som har justerats. Som alltid fokuserar Starcraft-patchar på att balansera systemet och därför lyckas Legacy of the Void behålla en fräsch känsla även om det hunnit gå fem år mellan det och Wings of Liberty samt två år sedan Hearts of Swarm kom ut. Detta också efter att ha fått uthärda fem år på en mycket tävlingsinriktad e-sportscen och finjustering av alla potentiella strategier. Som med de två tidigare delarna av spelet kommer Legacy of the Voids slutna betaversion att bli en långdragen historia av tester, eftersom det introducerar elementära förändringar i huvudupplägget. Såhär långt tillåter nämligen spelet bara 1v1-matcher.

      Detta är en annons:
      Starcraft II: Legacy of the VoidStarcraft II: Legacy of the Void
      Räkna inte med att Starcraft II: Legacy of the Void ska släppas i år.

      Det har heller inte genomförts särskilt många omfattande förändringar, men de få som gjorts har ändå stor påverkan på hur du spelar. En av de mest påtagliga är att det finns färre resurser tillgängliga i baserna. Anledningen till att dessa har begränsats är att man vill motarbeta tristessen som annars ofta har uppstått under den tidiga delen av spelet. Nu ska spelarna tvingas till aggressivitet i form av att snabbt skaffa en andra bas eller ge sig ut i kamp för att försöka stoppa motståndarna från att göra detsamma.

      Denna förändring kan verka trivial, men det totalförändrar öppningen av matcherna som ofta innan har genomförts rent rutinmässigt samt känts segt och klumpigt i ett annars så frenetiskt spel, som Starcraft II faktiskt är, beroende av både goda reflexer och ett högt APM (actions per minute). Den starka rivaliteten och behovet av att överlista motståndaren är nu överhängande ända från start och höjer därmed tempot, vilket säkerligen kommer att behaga de flesta tävlingsinriktade spelare.

      Den andra stora förändringen som genomförts handlar om mikrohanteringen av din strategi. I tidigare expansioner har Starcraft II lagt stort fokus vid resurshantering, kontroll av kartan, skapandet av en stor arme och positioneringen av denna för att kunna angripa fienden på bästa sätt. Har du haft kontroll över dessa macrohandlingar har segern praktiskt taget varit din.

      Detta är en annons:

      Även om dessa fortfarande är viktiga så ökar nu betydelsen av mikrohantering i din spelstrategi i och med Legacy of the Void. Att kunna planera sammandrabbningarna med motståndaren på så sätt att varje enskild förmåga av varje enskild enhet är tagen i beaktning är nu ytterst nödvändigt. Allt måste klicka för att du ska kunna höja segerfanan över huvudet. Du måste kunna skydda dig mot fiendeenheter genom att upprätthålla ditt försvar medan ditt tunga artilleri fokuserar sin kraft mot fiendens defensiv, samtidigt som du måste fokusera de lättare enheternas attacker mot de mindre fiendegrupperna. Bemästrar du dessa faktorer kommer du att lyckas upprätthålla en god mikrostrategi och då kommer du att ha en stor fördel i Starcraft II: Legacy of the Void, där mycket fokus alltså ligger på de mindre delarna av spelet.

      Starcraft II: Legacy of the VoidStarcraft II: Legacy of the VoidStarcraft II: Legacy of the Void
      Ett ökat fokus på mikrostrategi får Starcraft II: Legacy of the Void att kännas extremt engagerande.

      Denna nedskärning på resurser och ökade betydelse av en god mikrostrategi är de mest påtagliga förändringarna som har gjorts. Efter två veckor tillsammans med betaversionen, trots dess begränsade mängd av spellägen, ser matchbalansen redan väldigt bra ut. Vi förväntar oss dock att beta-perioden kommer att förlängas och arbetas vidare med in i minsta detalj för att uppnå full perfektion. Vi kan se hur dessa förändringar kommer att fräscha upp Starcraft II och hur det förhoppningsvis kommer att slå stort när Legacy of the Void slutligen släpps för allmänheten. Kommer det att ske innan slutet av 2015? Vi vågar nog inte satsa våra livsbesparingar på det vadet...

      Relaterade texter

      6
      Starcraft II blir snart free-to-play

      Starcraft II blir snart free-to-play

      NYHET. Skrivet av Kristian Kask

      Blizzard har under Blizzcon avslöjat att Starcraft II kommer bli gratis senare denna månad, den 14 november för att vara exakt. Det finns ju självklart vissa...



      Loading next content