Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Witcher 2: Assassins of Kings

The Witcher 2: Assassins of Kings

Sophie har kollat närmare på Geralts fortsatta äventyr bland kungamördare och annat pack

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Kan man få en kort introduktionskurs i vad The Witcher handlar om?
The Witcher är ursprungligen en bokserie skapad av polacken Andrzej Sapkowski. TV-spelen baseras självklart på dessa böcker, och tar vid direkt efter sista bokens slut. The Witcher handlar om Geralt av Rivia. Geralt är en så kallad witcher, eller demonjägare, med speciella krafter. I slutet på bokserien blir han nästan dödad, men räddas av de sista kvarlevande witcher-kollegorna i TV-spelet. Tråkigt för Geralt har han inga minnen alls från sitt liv eller sina tidigare äventyr efter mordförsöket, vilket vi som spelare fick hjälpa honom tillrätta med.

Tack. Men alltså... Är det någon idé att spela The Witcher 2: Assassins of Kings om man inte lirat föregångaren?
Både ja och nej. The Witcher 2: Assassins of Kings verkar bli lika episkt och spännande som ettan enligt Gamereactors utsända, och borde inte missas av de enkla anledningarna. Däremot är The Witcher 2: Assassins of Kings en direkt fortsättning på The Witcher, vilket gör att spelet kan bli svårtillgängligt för de spelare som inte är bekanta med spelserien sedan tidigare. Den sprängfyllda storyn i det första spelet bör genomlevas för att man ska kunna avnjuta The Witcher 2: Assassins of Kings till fullo.

Okej, äventyret fortsätter med andra ord. Det betyder alltså att huvudpersonen Geralt kommer tillbaka?
Jajamän, den vithårige monstersmiskande svärdsvingaren Geralt kommer att vara huvudperson i The Witcher 2: Assassins of Kings. Det är faktiskt flera som återvänder tillsammans med Geralt. Magikerkunniga Triss Merigold gör också en efterlängtad återkomst, för den som undrar.

Men med samma figurer och samma spelvärld, kommer det inte att bli trist i längden?
Absolut inte. Något som var The Witchers starkaste kort var alla dessa moraliska val, som ofta gick i alla toner av grått och sällan tangerade svart eller vitt på skalan. CD Project har sett till att vissa val du gjort i The Witcher kommer att överföras till tvåan, vilket kan leda till tre olika sätt att starta spelet på och hela sexton sätt att avrunda det med. Lägg till dryga 150 minuter mellansekvenser för att knyta ihop alla tåtar med och hinkvis med dynamiska val att ställas inför ser du nog att det inte alls låter enformigt och tråkigt?

Detta är en annons:

Visst, peppsnack i all ära, men det går jag inte på. Kan ni avslöja något om någon passage i spelet då?
Absolut, vi har faktiskt testat The Witcher 2: Assassins of Kings på Gamescom. Vid ett tillfälle kommer Geralt att vara fångad, fjättrad vid händer och fötter och instoppad i en sunkig fängelsehåla. På hans rygg lyser färska sår av ett antal piskrapp. Vi står framför två val; att använda den nyckel som vi så flinkt fått tag på för att göra en riktig Sam Fisher-liknande rymningsaktion, eller provocera vakterna för att se vad som händer. Vi provar att använda den mjuka vägen först och främst och undviker konfrontation. Vi lyckas smyga oss förbi vakterna och, tack vare tjänster och gentjänster, ta oss ut ur fängelset med hjälp av en figur vi tidigare stött på tidigare i spelet. Vid försök nummer två använder vi nyckeln för att komma loss, men vi bestämmer oss för att dra bråka. Det blir en hel del slafsande igenom vakter, men precis när vi gör oss beredda på att sticka hör vi en kvinnoröst. Vi finner en naken och torterad kvinna, och bestämmer oss för att hjälpa henne medan vi fortsätter vår grisiga slakt ut mot friheten.

Låter som om konsekvenser och val är en stor del av The Witcher 2: Assassins of Kings. Är det lika tvådimensionellt som Fables god mot ond eller är det mer utbroderat?
Som sagt var The Witcher ett mycket handlingsstyrt spel där valen du gjorde bestämde hur spelet skulle arta sig längre fram. Glädjande nog anammar The Witcher 2: Assassins of Kings detta tänk, och precis som i föregångaren är valen du ställs inför sällan bara goda eller onda, utan kanske lite av varje. Du kan inte alltid avgöra vad dina handlingar får för konsekvenser eller om det var ett bra eller dåligt val du just gjorde, utan måste testa dig fram i den förvånansvärt interaktiva värld som Geralt har stoppats in i.

I'm a believer. Gratulerar. Men, ärligt... Finns det något dåligt med spelet som ni har sett på förhand?
Okej, jag ska inte ljuga. CD Projekt har sagt att The Witcher 2: Assassins of Kings kommer att bli något kortare än sin föregångare. Men med tanke på att man med lätthet kunde snitta upp emot 70 timmar i The Witcher, kommer The Witcher 2: Assassins of Kings att vara ganska långt och säkerligen mycket underhållande.

The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of KingsThe Witcher 2: Assassins of Kings

Relaterade texter

The Witcher 2: Assassins of KingsScore

The Witcher 2: Assassins of Kings

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

The Witcher 2: Assassins of Kings var en självklar kandidat till 2011 års bästa rollspel. Nu är Xbox 360-versionen äntligen här och Oskar har förstås spelat sig alldeles svettig...



Loading next content