Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Gears of War 3

Gears of War 3

Mer våld, eldgranater, halvmeterlånga bajonetter och avsågade hagelbrakare. Gamereactor har tagit en närmare titt på hur Epic tänker förbättra multiplayerläget i Gears of War 3...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ja, det var ju typiskt att Gears of War 3 sköts upp tills nästa höst, nu måste vi vänta ett år på att spela!
Inte alls, det var Microsoft som ville skjuta upp Gears of War 3 och inte Epic som faktiskt hunnit långt på spelet. Därför kommer man att släppa en Gears of War 3-beta redan tidigt nästa år där alla får vara med och prova på det sannolikt våldsammaste multiplayer som går att finna. Betan tänker Epic sedan använda till att samla in viktig data för att undvika det haveri som var med onlinedelen till Gears of War 2. Tanken är att det nu ska fungera betydligt bättre med både nätkod, funktioner och spelbarhet. Inte minst tack vare att man nu kommer använda dedikerade servrar.

Okej, det låter ju bra, men vad innebär det?
I Gears of War 2 var det en av spelarna som fungerade som knytpunkt för alla, vilket gav så kallad "host advantage", helt enkelt stora fördelar den som var värd för matchen. Med dedikerade servar slipper man allt sådant eftersom alla spelar mot en gemensam knutpunkt. Därmed ska villkoren jämnas ut.

Men nog med teknobabbel, vad blir det för nyheter denna gång?
En hel del faktiskt. Epic har kastat ut mycket av det man införde till Gears of War 2, för att dels gå tillbaka till grunderna men även strömlinjeforma spelupplevelsen och inte krångla till saken i onödan. Till exempel har Guardian och Submission nu slagits ihop till spelläget Capture the Leader. Där gäller det att tillfångata motståndarlagets slumpvis utvalda ledare och hålla honom gisslan i 30 sekunder, helt utan onödiga krusiduller.

Ledaren är dock inte helt försvarslös, utan kan genom vältajmade tryck på B-knappen slå sig loss från sin kidnappare. Som ledare får man även andra fördelar, till exempel kan man se var motståndarna gömmer sig genom att trycka in B-knappen. Även King of the Hill har gjorts om och har nu fått drag av spelsättet Annex.

Detta är en annons:

Trevligt, men det roligaste är ju ändå dödsmatcherna, är de fortfarande lika köttigt mastiga?
Mer än någonsin. De har också sett över en del och i exempelvis Warzone har man numera 20 liv i varje lag, så det gäller att hushålla med dem. Det lag som har underläge kan alltså tvingas omgruppera och bli mer taktiska för att få motståndarna på fall. Bäst av totalt tre sådana rundor vinner. Dessa matcher lär för övrigt blir mer hektiska än någonsin tack vare en rad andra finesser Epic petat in.

Tell me more, Doc...
Epic har petat i allt och lagt till flera nya vapen. Det mest uppenbara exemplet är att den gamla Lancern från Pendulum-krigen dammats av och åter tagits i bruk. Den är betydligt kraftigare än sin motorsågsmotsvarighet, men saknar just motorsåg och har heller inte samma eldhastighet. Istället sitter en närmare halvmetern lång mördarbajonett längst fram och genom att ta en rapp löptur mot sin motståndare kan man spetsa dem ordentligt på sedvanligt slafsigt Gears of War-vis.

Här finns även nya eldgranater, vilka tillsammans med bläckgranater inte längre ger ifrån sig några varnande pip när man fäster dem på väggar som fällor. Betydligt dödligare, alltså. Oneshot lär också bli en riktig hit, ett kraftigt överdimensionerat och finessfattigt prickskyttevapen med bara en zoom-nivå som gör löjlig skada, inte helt olikt Spartan Laser från Halo 3. Här finns även en ny avsågad hagelbrakare (den gamla trotjänare Gnashern finns fortfarande kvar) som kräver att du kommer närmare än förr men i gengäld är betydligt kraftfullare och har bättre spridning av skotten. Ett vapen som sannolikt kommer bli redigt fruktat i rätt händer. Gamla vapen har också balanserats och fixats till, exempelvis Gorgon som nu fungerar som kulsprutepistol.

Rysligt fett. Men är det fortfarande lika våldsamt då?
Mer än någonsin. Epic har tidigare hållt tillbaka lite, men nu kör man på för fullt. Vi har redan fått se blodiga avslutningar där man sticker in eldkastaren i ett skadat offers mun vilket får eld att spruta ur samtliga kroppsöppningar, liksom möjligheten att bokstavligt talat slita av motståndarna armarna och slå honom till döds med dem. Och i takt med att man levlar upp får man möjlighet att utföra värre och värre grejer, och även nyttja dem hur länge som helst.

Detta är en annons:

Är du topplevlad kan du alltså stå och förnedra särskilt störiga motståndare så länge du vågar genom att hamra på B-knappen och bara vräka på med övervåld mot den arme saten. Faktum är att det nästan rent av uppmuntras tack vare det nya systemet med erfarenhetspoäng som delas ut för allt möjligt, plus medaljer som ges som dekorationer när man utfört nog mycket av exempelvis prickskytte. Allt detta jämförs sedan i realtid med kamraterna för att man ska kunna se hur de ligger till, allt för att stimulera tävlan.

Mäktigt, men till sist... finns Horde kvar då?
Absolut, men det vill inte Epic prata om, annat än att det är rejält omgjort. Något som förmodligen bör tas på allvar med tanke på att man vågat stuva om ordentligt i övrigt i spelbarheten. Till exempel är spelet lite snabbare denna gång, sitter man på motsatt hinder av en fiende kan man hoppa över och sparka till dem och man kan meddela sina kamrater var en fiende finns i några sekunder genom trycka in Y-knappen vilket gör honom synlig på deras radar. Var och en grejer som kommer förändra Gears of War i dess grundvalar. Förmodligen på ett bra sätt.

HQ
Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3
Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3
Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3

Relaterade texter

Gears of War 3 - Raam's ShadowScore

Gears of War 3 - Raam's Shadow

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

I denna nedladdningsbara Gears of War 3-kampanj har Mathias Holmberg haft det tvivelaktiga nöjet att få återbekanta sig med en av spelvärldens mest ökända slutbossar...

Gears of War 3Score

Gears of War 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Marcus Fenix drar återigen på sig bandana och Lancer för att rädda världen, hitta sin farsa och spränga såväl Lambent som Locust



Loading next content