Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mad Max

Mad Max

Max Rockatansky och Avalanche dök upp på E3 och visade upp mer från deras kommande ödemarksaction Mad Max.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

George Millers nysläppta actionepos Mad Max: Fury Road är redan med och krigar om titeln årets bästa film för oss här på redaktionen tack vare sin högoktanig action med tillhörande galen story och härligt absurda dunderkaraktärer. Aldrig förr har en öken varit så fylld med liv och dårskap på vita duken som under Fury Roads stilbildande biljakt och att vi älskar filmen är därmed lite av en underdrift. Därför tycker vi faktiskt att svenska Avalanche Studios är minst sagt modiga som valt att släppa ett spel baserat på Mad Max-världen samma år som en sådan här film. Kanske lite galna till och med. Oavsett sinnesstämning så valde i varje fall Avalanche att varva motorerna lite extra och visa upp mer från sin öppna ödemarksaction Mad Max under årets E3.

Mad Max
Hur mycket action till fots det blir återstår att se men vi hoppas att fokusen ligger på bilkörandet.

Den postapokalyptiska världen som studion byggt upp är klart imponerande, det doftar ond bråd och det finns en känsla av en civilisation faktiskt levt här. Det sistnämnda är faktiskt inte så konstigt som det låter då Avalanche menar att de byggde upp en hel stad med tillhörande oljeraffinaderi, kyrkor, kloaker och affärsdistrikt i början av arbetet med spelet för att sedan kasta apokalypsen i dess ansikte. Ett smart grepp som vi märker verkligen betalat av sig när Max rullar runt ute i den rostiga ödemarken och jagar elaka bilåkare. Av det vi fick se så kan vi känna att variationen är på tok för liten i Mad Max. Det är mestadels sandigt med bruna toner och inte mycket mer av det vi hittills fått se. Och oavsett hur stor världen är så betyder det inget om det känns som att vi ränner igenom samma kulisser om och om igen. Det kan som du förstår snabbt bli tröttsamt men förhoppningsvis kommer Avalanche hinna visa lite andra platser som motbevisar vår oro innan det är dags för release.

Mad Max
Designen på alla de olika fordonen är en fröjd för ögat.
Detta är en annons:

Att Max fortfarande känns väldigt stel när han rör sig runt till fots i den skitigt vackra världen är något som också känns som det snabbt kan bli tröttsamt. Han styltar oinspirerat fram under visningen, runtomkring i öknen och baser varpå han samlar på sig skrot (världens valuta), vatten och bensin samt stöter på Scrotus Warboys och annat otyg som han måste läxa upp med nävar och fossingar emellanåt. Just stridssystemet till fots påminner inte så lite om det från Warner Bros andra flaggskepp, Rocksteadys Batman-serie, fast inte på långa vägar lika flytande som i den serien och Max känns mestadels både slö och långsam i förhållande till Bruce. Trots våldsamma kombos och avslut i stridigheterna så får vi inte ut full njutning under slagsmålen utan de känns mer som ett nödvändigt ont just nu. Men då möjligheten att uppgradera Max rörelsemönster finns får vi hoppas att det kan komma att ändras. Att använda hagelbössa och explosiva spjut under fajterna känns dock oerhört lovande, även fast det högst antagligen kommer vara snålt med ammunition till de båda.

Mad Max
Max dödar skurkar på löpande band och drar sig med den grövsta australiensiska accenten på väldigt länge.

Men mest fokus under mässan låg dock på att visa upp mer av The Magnum Opus, bilen som vi kommer få ratta runt och bygga upp under spelets gång. Att se The Magnum Opus dundra in i andra fordon varpå dessa flyger som små vantar i ett hav av eld och skrot, boosta genom vakttorn som faller likt korthus, spränga fiendens bilar med ett välriktat hagelbrakarsalvor eller låta Chumbucket, vår specielle mekaniker, skjuta skott från harpunen och slita ut däck, dörrar eller fiendeförare får våra hjärtan att brumma med behag. Avalanche har helt enkelt prickat helt rätt både vad gäller designen på fordonen samt hur vi kör dem och hur vi slåss med dem. Det sistnämnda involverar allt från att spy ut eld längs sidorna, hagelbössa eller harpun, spikar på huven, utbuktad splitter på fälgarna eller varför inte en fet murbräcka på fronten av bilen. Allt är tillåtet och fort som fasen går det också. Exakt som det ska vara i en värld inspirerad av Mad Max, något som Avalanche är helt och hållet på tåget med.

Mad Max
Använd gärna hagelbössan, men kom ihåg att ammunition inte växer på träd där ute i ödemarken.
Detta är en annons:

Att bygga ihop sitt eget vidunder till bil är dessutom lika skoj som det är att köra den. Att du numera dessutom kan knåpa med din bil direkt i pausmenyn, istället för att behöva ta dig till en övertagen bas där Chumbucket kan fixa och dona som det var tänkt från början, är oerhört glädjande nyheter då vi troligen skulle ha kastat dosan i väggen efter att ha kört urtrist skytteltrafik varje gång vi fått ihop tillräckligt med skrot för en uppgradering eller hittat nya delar. Glädjande är också att bilen påverkas ordentligt när vi lägger till eller tar bort delar från den, så det kommer inte kunna gå att få det ena utan att förlora det andra. Vilket är positivt då känslan av utsatthet fortfarande är närvarande då, oavsett hur stark din bil är.

Mad Max
Att ramma sönder dina fiender men en välriktad boost är något att det ljuvaste som finns. Fina explosioner blir det dessutom.

Det mesta som Avalanche valde att visa upp under årets E3 från Mad Max kände vi så klart redan igen då vi besökte studion tidigare i år men det är aldrig fel att få mer av det goda. Om studion lyckas visa på lite variation i världen och göra Max själv en smula smidigare i sina rörelser innan release så kommer detta bli ett kanonspel med en väldans massa fina smällar. Mad Max släpps den 1:e september detta året och vi håller så klart tummarna på att Avalanche Studios lyckas knocka oss på ändan med sin vision av det postapokalyptiska samhället.

Relaterade texter

Mad MaxScore

Mad Max

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Skaparna av Just Cause fick i uppdrag att ge liv åt Max Rockatanskys vansinniga värld i spelformat. Oliver Thulin fick i uppdrag att ta reda på hur väl de lyckats...

6
Ny omgång av Sonys julrea

Ny omgång av Sonys julrea

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Den första omgången av Sonys 12 minireor till Playstation 4 är över, och nu är det dags för en ny omgång. Det betyder i klartext att du nu kan surfa över till...

Gamereactors egna Mad Max-bilder från PC

Gamereactors egna Mad Max-bilder från PC

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har som bekant publicerat vår recension av Avalanche Mad Max idag. Ett spel fyllt av sand, motorolja, krom och ond bråd död. Som vanligt uppstår diskussioner om vilket...



Loading next content