Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Battlefield 3

Battlefield 3

Dice är i full färd med att utveckla den riktiga uppföljaren till Battlefield 2. Vi kan vänta oss både kaotiskt onlinekrig och tät singleplayer i Mellanöstern. Elfving besökte Dice och tittade närmare på den efterlängtade uppföljaren

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Battlefield har alltid varit synonymt med multiplayer. Intensiva, fullskaliga och vanebildande onlinematcher med alla möjliga enheter krigandes utifrån en sten-sax-påse-hierarki. Så när Dice visar upp en lång sekvens från enspelarläget i Battlefield 3 blir jag ganska paff. Dice förklarar dock att Battlefield 3 ska ha så stor "vikt" att man kan tävla med de stora gossarna i genren, och detta innebär ett komplett actionpaket, med både single- och multiplayer. Jag sätter mig ned med Karl-Magnus Troedsson, general manager på Dice, för att tala om studions megaprojekt.

Gamereactor: Battlefield 3. Är den där trean i titeln skräckinjagande? Känner ni stor press inför en rak uppföljare efter en rad expansioner och spin-offs?

Karl-Magnus Troedsson: Både och, måste jag säga. Vi har länge velat göra en riktig uppföljare till Battlefield 2, som var en milsten i seriens historia. Efter att ha prövat på science fiction, efter att ha brutit igenom på konsol och så vidare sedan tvåan, är det nu rätt tid för en uppföljare. Det är stora krav därute men det är bland annat därför vi, trots att vi är mitt i en hårdvarucykel, väljer att investera pengar och göra en ny spelmotor. Vi vill kräma ut så mycket det går av dagens plattformar och göra något som låter och ser bättre ut än något tidigare.

Battlefield 3
Detta är en annons:

Dice rullar igång en gameplay-film med ett tidigt uppdrag i Battlefield 3. I en nära framtid är det (fortfarande) stökigt i Iran och Irak och efter tumult från stygging-sammanslutningen PLR är ditt teams uppgift att undersöka oroligheterna. Berättandet doftar av Call of Duty: Black Ops då historien ramas in av en förhörssituation, dock under ordnade omständigheter i krigsrättsform. Den åtalade sereganten återberättar sina eskapader och minnet övergår till spelbar sekvens.

Här letar vår trupp efter en försvunnen patrull i tjusigt detaljerade områden i en av problemområdets städer. Efter en promenad kantad av marknadsstånd, vattenpipor och slakterier brakar snart helvetet löst då vi attackeras på en parkeringsplats. När en lagkamrat faller skadad mot marken dras han till säkerhet av huvudpersonen, genom intensiva klick på musknappen.

Battlefield 3

Vapensmattret är öronbedövande och här får jag ett smakprov på Dices oöverträffade ljudteam. Studions ambitiösa fältinspelningar av verkliga vapen och stridsflyg (tack, svensk militär!) har verkligen burit frukt. Mina tankar går till Battlefield: Bad Company, men Dice påpekar noga att serierna skiljer sig kraftigt åt.

Detta är en annons:

- Tematiskt och emotionellt är det stora skillnader. Bad Company handlade om fyra halvgalna soldater, som hade ett eget äventyr med knäppa skämt. Vi vill att det ska kännas mognare nu, något som skulle kunna ske på riktigt. Vi satsar också på en mycket mer fysisk upplevelse. Du kommer verkligen att känna att stegen sitter där de sitter, att vapnen känns riktiga och att fienderna sliter i dig.

Detta taktila tänk ska vi snart få se prov på i demon då teamet följer en misstänksam sladd, vilket leder till krälande i en lufttrumma full av smuts och råttor. Huvudpersonen stöter på en fiendesoldat och de båda hamnar i en intensiv närstrid. Det är nära, brutalt och det slutar med en rejäl dansk skalle.

Battlefield 3

Under huven på Battlefield 3 ligger den nyutvecklade Frostbite 2.0-motorn och puttrar och motorn sörjer för många detaljer som gör spelet riktigt läckert. Ljussättningen och skuggorna känns mycket realistiska och man använder också Frostbite för att erbjuda större portioner av den förstörelse vi sett i Bad Company-spelen. Demorundan avslutas med en enorm byggnad som rasar över en helikopter, varpå huvudpersonen täcker sitt ansikte med armen.

Ni har lyft fram Frostbite 2.0 mycket under presentationen av Battlefield 3 idag. Är det där hjärtat i spelet sitter?

- Nja, det är nog snarare där hjärnan ligger. Spelet behöver något som driver det tekniskt, att få det att se snyggt ut och så vidare. Men i slutändan är det inte det som gör spelet, det är vad spelaren känner som är hjärtat. Även om vi vill att ni ska bli impade av teknik tror jag inte folk spelar spelet och sedan säger "wow, just den där animationen var verkligen hundraprocentig" - utan snarare att hela upplevelsen kändes överväldigande.

Battlefield 3

Hur stort blir klivet från Battlefield 2?

- Vi skrattar ofta åt detta, vi är många som ofta säger att Battlefield 2 är världens bästa spel. Men när jag startar spelet idag, tänker jag att det är rätt fult och inte som jag minns det. Men vad gäller fysik, animationer, förstörelse och så vidare är det ljusår från trean.

Vad är mest spännande med projektet för dig, i din specifika yrkesroll?

- Dice har alltid varit tävlingsinriktade. Vi vet att konkurrenterna fortfarande är större, men det ger oss nåt att jaga. Så det jag gillar mest, är att vi nu har en chans att ta förstapositionen. Det är en enormt stor jätte som står där uppe, men vi har en chans att putta ned den...

Eller skjuta den med ett sniper-gevär?

- Haha, exakt!

Battlefield 3

Andra spelserier får konstanta reboots och nya utvecklare, medans Battlefield-serien har varit Dice hela vägen. Hur kommer det att synas?

- Jag tror helt enkelkt att om man gillat Battlefield tidigare så kommer man att älska Battlefield 3. Jag kan lätt lova att detta blir den bästa, snabbaste, snyggaste, bäst låtande Battlefield-produkten någonsin. Det bara är så. Även om vi har sidoprojekt på gång, satsar vi allt vi har på detta.

Då kan jag ta det som en garanti?

- Ja, annars ska jag skaffa nytt jobb, haha. Jag vet att communityt har enorma krav och särskilt PC-spelarna vet vad de vill ha. Där ska vi jobba hårt för att glädja fansen med några unika features. 64-spelarläget är också tillbaka, det kommer hardcore-fansen att gilla.

En sådan garanti låter onekligen lovande. Tekniken är det inget fel på i Battlefield 3-kampanjen och håller resten av spelet samma klass ska det bli en spännande resa. Det enda som oroar är att miljöerna och den allvarligare inramningen ska bli alltför bekant, sett till konkurrensen. Nu väntar vi med spänning på att få se mer av multiplayerläget.

Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3
Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3
Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3

Relaterade texter

Battlefield 3 (konsol)Score

Battlefield 3 (konsol)

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att ha charmats av Dice krigsföring i PC-versionen av Battlefield 3 har nu turen kommit till konsolerna. Jonas Mäki har testat om det fortfarande lika roligt...

Battlefield 3Score

Battlefield 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter sex långa år är det äntligen dags för Battlefield 3. Vi har klarat kampanjen, spelat co-op och bedrivit krig online för att ta reda på om Call of Dutys dagar är räknade...



Loading next content