Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Duke Nukem Forever

Duke Nukem Forever

Duke Nukem har dröjt en jädra massa år, men snart är machohertigen tillbaka med dunder och D-kupor. Vi åkte till Las Vegas och baren Titty City för att få en ingående titt på spelhistoriens mest försenade actionfest...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I följande förtitt kommer jag att avslöja vissa delar av storyn i Duke Nukem Forever. Det kommer att innehålla heta brudar, coola grabbar och fräcka one-liners. Så om du vill spara hela upplevelsen för dig själv, bör du vara mycket försiktig i din läsning.

1997 var ett intressant år på många sätt. Jag minns tydligt hur Batman var mycket populär under dessa år, men filmen hette inte Dark Knight utan Batman & Robin, och i stället för Heath Ledgers djupa och komplexa porträtt av Jokern, fick vi en mycket kall och arg Arnold Swarzenegger i rollen som Mr Freeze. Det var också året då prinsessan Diana dog i en tragisk bilolycka vilket kastade in Storbritannien i landssorg. Men små och stora händelser inträffade även inom spelvärlden 1997. Nintendo 64 lanserades i Europa och några av de bästa spelen i Zelda- och Mario-serien släpptes. Det första Gran Turismo, Fallout och klassiska Goldeneye 64 kom också till världen det året. Även om titlarna var fantastiska, så är det inte dem vi borde se tillbaka på idag.

För en mycket intressant titel utannonserades detta år, en titel som skulle bli en av de mest omtalade och kontroversiella titlar i spelvärlden någonsin. Allt av den enkla anledningen att det aldrig såg dagens ljus. Åtminstone inte förrän nu. Duke Nukem Forever är efter 14 år äntligen på väg, men gömmer det sig överhuvudtaget ett modernt spel bakom titeln eller är det bara en nostalgitripp?

För att ta reda på detta tog vi oss till Las Vegas där 2K Games visade upp spelet i en egendöpt klubb vid namn "Titty City", helt i Dukes grabbiga anda. Här berättar Gearbox grundare Randy Pitchford, som för övrigt varit trollkarl i Hollywood, hur utvecklaren har arbetat hårt för att slutföra Duke Nukems senaste äventyr, efter att de tog över spelserien från 3D Realms.

Detta är en annons:
Duke Nukem Forever

Så blir det äntligen dags att se spelet in action. Det börjar ganska anonymt med The Dukes klassiska röst utanför skärmen, och snart skjuts det raketer mot en enögd alienrobot på en amerikansk fotbollsplan. Efter att Cyclops har bitit i gräset greppar Duke ögat och sparkar ett field goal, medan "fyndiga" one-liners står som spön i backen.

Så är stämningen etablerad, eller det skulle man åtminstone kunna tro. För det visar sig att Gearbox har en mycket sund humor och rejäl självdistans. Kameran zoomar sakta ut och visar en skärm där eftertexter till Duke Nukem Forever rullar, och Duke har just varvat spelet baserat på sitt eget liv. Två blondiner är i full färd med att "lätta på trycket" för honom och när en av dem frågar honom om spelet var bra, svarar Duke: "Yeah, but after 12 fucking years it should be". Denna typ av humor genomsyrar spelet, så för tidigare fans av serien väntar en efterlängtad återförening med klassisk grabbhumor.

Duke Nukem Forever
Detta är en annons:

Sedan Duke sist kämpade mot vildsinta utomjordingar 1996 har han flyttat till Las Vegas där han sköter sitt egna kasino, The Lady Killer. Men allt är inte frid och fröjd, och precis utanför dörren svävar ett gigantiskt alienskepp som hotar Dukes imperium. Helikoptrar flyger förbi panoramafönstret med hög hastighet och om du tittar ner, kan du se en trovärdig kopia av Bellagios lyxhotell, komplett med sin ikoniska vattenshow. Det sätt på vilket utvecklarna leker med proportionerna i spelet är imponerande och något överraskande. Ovanstående scen kunde lätt ha tagits från en nyare shooter som Halo, och det är trevligt att se att utvecklarna har lagt kraft på att modernisera serien, åtminstone i vissa avseenden.

För ska vi inte ta och beta av det negativa med detsamma? Tidens tand har nämligen bitit till i Duke, och det syns tydligt. Fienderna känns, i brist på bättre ord, gammaldags trots en bra design. Här finns gott om atmosfär, men tekniskt sett ser spelet inte särskilt läckert ut. Under de två timmar hands-on vi fick uppleva, såg vi små men tydliga bilduppdateringsproblem och texturerna kändes gryniga och opolerade. Utöver detta är kvaliteten på animeringarna mycket ojämn, och även om Dukes karaktär känns välgjord verkar alla andra karaktärer stereotypa och tråkiga. Varje fiende har i praktiken bara ett attackmönster, och även om spelet varierar fiendefloran och därmed tvingar oss att tänka annorlunda och variera vårt spel, blir det snabbt tröttsamt. Så, modernt är det inte.

Duke Nukem Forever

På grund av den utmärkta inledningen skulle man kunna tro att vi kan vänta oss en stor öppen värld, eller åtminsone illusionen av en. Problemet är att illusionen snabbt avbryts på grund av hur spelet utvecklas. Man går från nivå till nivå utan att vara motiverad som spelare. Den enkla men avgörande frågan "varför" blir aldrig riktigt besvarad, och även när spelet tar fart står det klart att storyn inte är djupare än en typisk svensk vattenpöl i januari. Så från ett narrativt perspektiv finmns inte mycket att hämta här, och det måste man som spelare vara förberedd på. Med det sagt var detta inte det färdiga spelet jag prövade, så det finns utrymme för förbättringar.

Fans av originalspelen som längtar efter machoinslag lär inte bli besvikna. Duke Nukem Forever tar inte någon medelväg mellan pojkaktiga bröstfixeringar och mjukare, mer emotionella teman som vi har sett i andra moderna shooters. Tanken är att göra Duke Nukem Forever unikt och fullt av egen karaktär.

Duke Nukem Forever

Duke Nukem Forever handlar inte bara om den gamla goda tiden, utan det finns även moderna funktioner i spelet. Den vänstra avtryckaren används till exempel för att zooma in, precis som i alla andra shooters sedan Call of Duty. Samtidigt kan Duke inte längre bära mer än två vapen åt gången, och även om det är trevligt att man får prova olika bössor, verkar det malplacerat med resten av spelets universum. Lyckligtvis är alla vapen i spelet mycket tillfredsställande att använda, och personligen gillade jag att använda en fjärrstyrd mina där själva avtryckaren var en bils larmnyckel, komplett med karakteristiskt låsljud, för att få fienden helt pulveriserad.

När Duke därefter utbrister "You've got guts," myser jag totalt. Det är helt genialt och känslan av såna små detaljer finns det tack och lov gott om i spelet.

När du inte slåss mot horder av fiender ska det också lösas små pussel emellanåt. Här återkommer de ovannämnda perspektivskiftena och det utnyttjas mycket väl i detta avseende. Vid ett tillfälle måste du samla tre föremål för att få igång en reaktor, och en av dessa reservdelar ligger på en hylla i ett avskilt rum. Man kan se in, men det finns ingen omedelbar väg dit förutom en liten obetydlig luftkanal längs golvet. Lyckligtvis finns en liten lucka utanför som gör att du kan fjärrstyra en liten "Duke Monster Truck". Med denna kan du putta reservdelen från hyllan och ut genom en spricka i dörren.

Duke Nukem Forever

Då man senare krymper till miniformat själv finns även möjlighet att köra en miniatyrbil och sättet man återvinner idéer i olika situationer på känns riktigt fräscht. När Gearbox leker med spelkoncept på detta sätt är Duke Nukem Forever riktigt roligt att spela.

Att spela Duke Nukem Forever gav blandade känslor på många sätt. Det var en hel del element som fungerade riktigt bra, och det var underbart att spela ett spel som inte tar sig själv på för stort allvar.

Det verkar dock som ett spel som vill sitta på två stolar samtidigt, mittemellan den moderna shooter-genren, som en stor del av spelets målgrupp säkert uppskattar, samtidigt som det vill behålla nostalgin från sin egen historia och spelvärld.

Men trots förvirringen kring dåtida och nutida speldesign, levererade spelet den renodlade underhållningsvärdet som att serien har alltid stått för, på både gott och ont. Vare sig det räcker för ett actionspel 2011, kommer tiden utvisa.

Relaterade texter

Duke Nukem ForeverScore

Duke Nukem Forever

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

En gång i tiden ansågs han vara actiongenrens hetaste potatis. Idag är han en relik som gamers hånskrattat åt i flera år...

5
Redax Ritar: Duke Nukem

Redax Ritar: Duke Nukem

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Dags för den samlade Gamereactor-redaktionen att ur minnet, på tid, på första försöket, rita rövkickargeneralen Duke Nukem...

3
Kika in Duke Nukem-cosplay som imponerar

Kika in Duke Nukem-cosplay som imponerar

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Leobane Cosplay vet verkligen vad han pysslar med när det kommer till att klä ut sig till diverse ikoniska film- och spelfigurer. Fotografen Julien Gokuj är inte mycket...

8
Duke Nukem nobbar republikanerna

Duke Nukem nobbar republikanerna

NYHET. Skrivet av Joakim Sjögren

Det blåser politiska vindar på andra sidan pölen. I landet byggt av drömmar, snabbmat och billig bensin är det nämligen snart dags för presidentval och ni är alla...



Loading next content