Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Brink

Vi spelar Brink

Splash Damage slänger in två stridslystna falanger i en krigshärjad ex-utopi och skapar mycket intressant multiplayer. Spelet heter Brink, och efter en testrunda i London är Elfvings pepp i topp

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är fascinerande vad lite variation kan göra. Efter timmar av militärlingo i örat, uttjatade bössor i näven och generiska soldater i röven i andra spel ter sig Brink som ren semester. En weekend i en raserad utopi. I Brink besöker jag The Ark, gudskelov inte det nyligen splittrade glamrockbandet, utan en Waterworld-liknande värld där inbördeskrig rasar mellan två vatten- och blodtörstiga falanger. Skaparna Splash Damage (Enemy Territory: Quake Wars, Wolfenstein: Enemy Territory) kan dock mer än att skapa originell yta, här är det habil multiplayer för hela slanten som gäller.

På ett London-hotell jag glömt namnet på men som bjuder på ganska mumsiga kakor har man ställt upp åtta Brink-apterade Playstation 3. Jag tar mig an några svenska, ryska och engelska journalister. Vi delas in i två lag och efter en kort presentation av Brinks spelvärld, spelkontrollen och varför detta är superduperbra börjar vi kriga i en normal, lagbaserad dödsmatch.

Brink

När vi slängs ned i de punkiga, smutsiga världarna prövar jag till en början mest på medic- och engineer-klassen. Som fältskär har jag en hygglig bössa och lyckas pricka några av det andra lagets fiender, men mitt främsta direktiv är förstås att leta upp däckade lagkamrater och slänga åt dem helande sprutor. Jag dör själv några gånger och då får jag samma val: antingen väntar jag på en medic eller så spawnar jag och ger mig in i fighten igen. Som engineer springer jag runt som en god fé och ger alla ammuntions- och vapenboostar och, återigen, lägger mig i en hel del eldstrider också.

Detta är en annons:

Banorna är trånga och fulla av gränder, stegar och hoppvänliga avsatser. Här får jag chans att testa Brinks system SMART (Smooth Movement Across Random Terrain), som låter mig bli en klättrande, skuttande parkour-gud som skulle ge Mirror's Edge-Faith rejäla giftastankar. Med en intryckt axelknapp omvandlar SMART mina rörelser till allt möjligt: jag kan glida, hoppa, klättra och häva mig upp på platser med imponerande smidighet. Detta är i sig något som kommer göra offline och online-spelandet mer njutbart.

Brink

En detalj som gör multiplayer-matcherna gemytligt varierade är att det ständigt finns flera små uppdrag att ge sig på. Dessa når du smidigt med ett tryck på styrkorset, som listar vilket huvuduppdraget är (vilket oftast innebär det mest folktäta stället) och mindre sidouppdrag, som att aktivera en lyftkran, sabotera fienders utrustning eller reparera en bro. Att kila iväg på en avstickare medans striderna rasar på andra områden är riktigt roande och lyckas du med bisysslorna belönas du med diverse fördelar i striden.

Inför varje match får du välja kroppstyp för din karaktär, antingen smal, medium eller stor. Skillnaderna är som du förväntar dem; fläskisarna rör sig långsamt och kan inte använda alla genvägar i banorna, men kan å andra sidan kånka på de tyngsta vapnen och tåla mer stryk. Spinko-männen rör sig fortare och kan utföra snitsiga vägghopp, men har lägre hälsa och kan bara använda de lättaste vapnen som krypskyttebössor och pistoler. Jag väljer en tjock figur, utrustar honom med ett rejält minigun, döper honom till Klimpen och trycker på färdig-knappen inför vad som presenteras som en ny typ av uppdrag.

Detta är en annons:
Brink

Splash Damage-representanten, en gosse med pipskägg jag inte vågar beskriva med ord, förklarar att en skadad VIP ska eskorteras till säkerhet av vårt lag, samtidigt som motståndarna ska få ned krymplingens (och våra) hälsomätare till noll. Den haltande mannen rör sig enormt långsamt och snabbt bildas en mur av soldater kring honom, som en hord elefanter som skyddar en utsatt flockmedlem. Jag springer (nåja, lufsar) runt med Klimpen och spanar noggrant med min minigun efter fiender. Så dyker de upp, från en avsats längre ned.

Jag låter den enorma kanonen gå varm och Resistance-soldaterna faller som furor framför mig. Jag har ett riktigt flyt med siktet och scenen blir nästan komisk. Jag är Arnold. Arnold, Stallone och Van Damme i samma vackra Klimpen. Splash Damage-mannen skrattar och pekar mot min skärm. That guy's a machine! utbrister han. Jag gottar mig åt min insats, men inser också att den varit omöjlig utan mina lagkamraters agerande. Jag har blivit helad och fått ammo-påfyllningar, samtidigt som VIP-snubben vaktats med omsorg. Vi vinner rundan, jublar lite lagom högt och så är teststunden med Brinks multiplayer över.

Brink

För den som älskar att snida till en huvudfigur in i minsta näshårsdetalj lär inte bli besviken av Brinks karaktärseditor. Här finns möjlighet att smycka ut din krigare till precis vilken Frankenstein som helst. Tatueringar, militärbyxor, gasmasker, fula T-shirts, helt okej T-shirts, vansinniga pottfrisyrer, baskrar och vad som ser ut att vara optikerslipade simglasögon - allt går att slänga på din krigare innan han drar ut i fält. Du har också ett val av röstskådis. Varje karaktär blir unik, vilket förstås också gör slagfälten levande och varierade.

Samma detaljanpassning kan göras med Brinks många vapen. Kolvar, magasin och kikarsikte kan ändras vilket förstås förändrar vapnets egenskaper. Får du en bättre egenskap försämras dock något annat, så det är en smaksak vilka tillägg och inställningar du gör på din favoritbössa.

Brink

Att spela Brink på det sätt jag gjorde, i ett rum med åtta krigssugna lirare som alla samarbetar bra, var en mycket rolig och uppfriskande originell upplevelse. Då Brink bygger så mycket på samarbete som det gör återstår det att se hur upplevelsen blir online - mitt tips är att spela med så lite främlingar som möjligt. Hursomhelst är Splash Damage definitivt något på spåren och det ska bli spännande att ge sig på det kompletta spelet när det släpps den 20 maj.

BrinkBrink

Relaterade texter

BrinkScore

Brink

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

The Ark ligger risigt till. Den Waterworld-liknande världen hotas nämligen av inbördeskrig av två stridande falanger...



Loading next content