Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Exakt hur lovande är egentligen The Elder Scrolls V: Skyrim? Gamereactor har besökt Bethesdas egen BFG-mässa för att ta reda på allt du borde veta om höstens hetaste spel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En tämligen enig redaktion utnämnde tidigare i år Elder Scrolls V: Skyrim till 2011 års absolut hetaste spel. En lista vi sammanställer årligen, som med all rätt brukar debatteras flitigt. Men i år var det annorlunda. Visst förekom diskussioner om varför spel X saknades eller varför spel Y var placerat så långt upp på listan, men nästan ingen hade något att invända mot förstaplatsen.

För att sammanfatta tycktes Gamereactors månghövdade läsarskara vara fullständigt överens med oss. Spel blir helt enkelt inte mycket hetare än Elder Scrolls V: Skyrim. Vilket kanske inte är så konstigt, Elder Scrolls IV: Oblivion var ett sant mästerverk och ett rollspel som väl bara kan beskrivas som episkt. Och innehållsrikt. Det blev heller inte mindre populärt av att det var det första spelet som på allvar pressade Xbox 360 till att visa snygg grafik.

Än idag är det en mäktig känsla att rida upp på sluttningarna till Imperial City för att sittandes på sin häst iförd svindyrt Horse Armor blicka ner över staden när den badar i ett orange ljus i solnedgången. Och det är väl just den friheten att, mer än i något annat spel, kunna skapa sina egna äventyr, sin egen figur och sina val, precis som man vill i en öppen värld.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Världen i Elder Scrolls V: Skyrim är ungefär jämförbar ytmässigt med den i Oblivion. Eftersom det finns betydligt mer berg samt fler och större städer ger den dock ett större intryck.
Detta är en annons:

Allt det här är saker man såklart hoppas att Bethesda klarar av att leverera till Elder Scrolls V: Skyrim, och mer därtill. För det har gått fem år sedan Oblivion släpptes, vilket betyder att Skyrim varit under utveckling längre tid än Oblivion, och då hade Bethesda dessutom en helt ny hårdvara att lära sig och sämre förutsättningar än de flesta av oss nog anade. Men mer om det senare.

Jag hade nämligen det stora nöjet att besöka Bethesda-tillställningen BFG förra veckan där man visade upp alla sina kommande spel i all sin prakt, samt även provspela det mesta av vad som är på gång. Sådan tur att jag faktiskt fick lägga mina smutsiga labbar på Elder Scrolls V: Skyrim hade jag dock inte, men väl ta del av en rejäl genomgång där Todd Howard, mannen bakom de båda senaste spelen i serien spelade en full timme för att demonstrera något han ansåg var representativt för just Elder Scrolls V: Skyrim.

Och jag kan väl lika gärna slå fast direkt att alla mina förhoppningar, och ja, förmodligen alla era, ser ut att slå in. För er som ännu inte fattat grejen får man alltså ikläda sig rollen som Dovahkiin och följa med på ett äventyr i det nordligt belägna och vikingainspirerade Skyrim. Ett land som plågas av både inbördeskrig, och dessutom något så jävligt som drakar.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Visserligen svajade buskage och gräs redan i Oblivion, men i Skyrim händer betydligt mer än så. Här finns råttor som kilar omkring, fladdermöss i grottor, fiskar som hoppar i vattnet och mycket annat som bidrar till en levande värld.
Detta är en annons:

Redan under de första stegen Todd tar slår det mig hur läckert Elder Scrolls V: Skyrim ser ut. Det är ett rejält kliv upp från Oblivion sett till både animationer men framför allt detaljarbete. Han styr fram och berättar om det otroliga arbete som ligger bakom ett så omfattande spel. Varenda liten ormbunke kan detaljgranskas, samtidigt som väldiga berg tornar upp sig i horisonten. Inget ovanligt i sig, men det här är Elder Scrolls, bakgrunderna är inte bara bakgrunder utan platser man kan besöka.

De väldiga topparna kan helt enkelt bestigas, och man förstår det närmast ofattbara arbete som ligger bakom att skapa en så stor värld som måste vara detaljerad hela vägen, där exakt varenda hus faktiskt kan besökas, varenda grotta kan utforskas och där hemligheter väntar bakom varenda krök.

En del av orsaken till att Elder Scrolls V: Skyrim ser så mycket bättre ut än sin föregångare kommer från det faktum att Bethesda fyra månader innan Oblivion släpptes fortfarande inte hade fått de slutgiltiga specifikationerna för Xbox 360. Det var alltså först i sista stund som man visste exakt vad man hade att jobba med och kunde göra färdigt spelet grafiskt. Sedan dess har man arbetat om grafikmotorn, lärt sig alla finesser med konsolerna och kan därför nu ta ett rejält kliv uppåt rent grafiskt.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Bethesda har tagit fram en ny teknik för att rendera berg samt mer avancerade ljuseffekter som får det att verkligen värka i ögonen när man kliver ut i strålande solljus från en dunkel grotta.

Elder Scrolls-serien har som bekant sitt ursprung hos PC-datorer, vilket märkts inte minst på de komplicerade menysystemen, men även spelkontrollen som inte varit helt perfekt med handkontroll. Redan Elder Scrolls III: Morrowind var dock större till konsol än PC, och därför är det inte så konstigt att Bethesda försökte göra det ännu mer lättspelat lagom till Oblivion.

Det här är något man fortsatt med till Elder Scrolls V: Skyrim som därför tycks bli det absolut smidigaste spelet i serien hittills. Många har förväxlat det med förlorat speldjup, vilket dock inte alls är samma sak. Att krångla till saker är inget självändamål som gör ett spel bättre, och här styr varje trigger en arm, L logiskt nog vänster och R höger, lite som i Bioshock 2.

Sedan kan man själv försöka nyttja det på bästa sätt. Kanske ett svärd och en sköld är rätt grej för dig, eller kanske en tvåhandsyxa eller pil och båge. Även magi kan knytas till händerna så man kan ha en magi i varje hand, kanske köra två som kompletterar varandra eller kombinera dem i riktigt förödande magiattacker som får offer och inredning att flyga all världens väg.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Bethesda demonstrerade spelet på Xbox 360 för att ge en uppfattning av vad konsolspelarna ska kunna vänta sig. Till PC blir det såklart ännu snyggare, även om man redan nu sade att det inte blir tal om DirectX 11-stöd.

Under presentationen berättar Todd engagerat om vad man velat göra med Elder Scrolls V: Skyrim, hur drakarnas återkomst 200 år efter Oblivion påverkar världen. Målsättningen har varit att möten med drakar ska vara precis som när man upplevde Jurassic Park första gången. Man ska kort sagt fnittra halvt skräckslaget och halvt förtjust över deras våldsamma elakhet och kraft.

Dovahkiins promenad genom Skyrim fortsätter genom grönskande vackra omgivningar. Det är härligt med ett spel med färg tänker jag, när Todd själv tycks tänka på samma sak och han tillägger i sin presentation att det är härligt att få använda grönpaletten igen efter Fallout-utvecklandet.

Ungefär vid denna tidpunkt möter Dovahkiin en stråtrövare som med draget svärd attackerar med full kraft. Det syns direkt att det hänt en hel del sedan det ganska finessfattiga Oblivions strider. Nu ser det smidigare ut, mer följsamt och välriktade hugg färgar Dovahkiins svärd rött av utsmetat blod. Under striderna ser man hur Dovahkiin tar de första staplande stegen i sitt levlande och går upp i nivå.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Alla saker man hittar i Elder Scrolls V: Skyrim går att ta fram i menyn och zooma in på, vrida runt och granska. En cool funktion som dessutom fyller ett spelmässigt syfte då en del föremål kan ha gömda ledtrådar man bara kan se om man granskar dem.

Detta är något somm förutom bättre egenskaper, även kommer ge perks liknande de man får i Fallout 3. En ytterst välkommen idé som gör att man kan skräddarsy sin figur ännu mer än tidigare och verkligen göra sin ninjainspirerade Kajiit, sin pricksäkre alv eller hårdhudade Nord till den personlighet man alltid velat. Det inkluderar även själva skapandet av figuren som nu är betydligt smidigare än förr, utan att man för den sakens skull gjort möjligheterna sämre.

Snart dyker en liten rökpelare upp mellan träden. Sakta ser jag en liten by framför sig och en ranglig skylt bredvid den nedtrampade stiger lyder "Riverwood". En charmig vikingaby med stockar, snidat trä och grova stenar. Ett stort sågverk skymtar i staden och Todd berättar att Bethesda nu gjort om det ekonomiska systemet så det hela tiden är i rörelse även om man själv inte är inblandad. På det sättet kommer man kunna sabba Riverwoods ekonomi ordentligt genom att förstöra just detta sågverk, och på liknande sätt har farmar, gruvor och annat liknande effekt på andra städer.

The Elder Scrolls V: Skyrim
På vägen från Lucan ansluter en tös på väg åt samma håll. Så länge man går i hennes tempo småpratar hon hela tiden, som man kan tänka sig att två personer skulle snacka med varandra. En liten detalj som gör världen mer trovärdig.

Det finns dock inte särskilt mycket ekonomi i det såklart, utan det är ju uppdragen man vill åt. Och i bästa Elder Scrolls-anda hinner Dovahkiin knappt komma in i byn innan han hör två personer samtala om ett inbrott hos Lucan under den gångna natten - varpå en textrad dyker upp i övre kanten på skärmen att man nog borde gå höra sig för hos Lucan om vad som hänt.

Något som åtminstone för min egen del skapade ett enormt spelsug. Det är ju just det som är storheten med Elder Scrolls, att man hittar uppdragen överallt och på ett ganska naturligt sätt, och att man sedan gör de man känner för. Lucans affär visar sig vara ett mysigt ställe, detaljrikedomen är enormt mycket bättre än i Oblivion med allt man kan tänka sig som borde finnas i en liten lanthandel av detta slag.

Till skillnad från tidigare är inte dialogerna ett separat läge, utan man börjar prata med en person, men kan trots det titta sig omkring eller rent av bara skita högaktligen i dialogen och dra därifrån. Det sparar mycket knapptryck och bidrar också till den smidigare spelbarhet Bethesda så tydligt strävat efter. Det visar sig hur som helst att Lucan vill ha ett föremål kallat Golden Claw, varpå man ger sig av för att leta efter detta.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Tar man fram kartan i Elder Scrolls V: Skyrim zoomar bildern ut kraftigt och visar världen i tredimensionellt sett uppifrån. Tänk Google Earth fast i Elder Scrolls-tappning. Lika snyggt som funktionellt.

Till skillnad från de så många andra rollspel där alla andra än en själv är fiender, är Dovahkiins inte alls en person alla oförklarligen vill mörda. Därför känns det nästan lite ovanligt att möta en flera meter hög jätte ute på promenad, med dödsklubban lugnt vilandes över axeln. Han liksom kikar lite på en, men har inte alls någon lust att dra igång ett slagsmål, och så länge Dovahkiin inte får för sig att provocera så fortsätter jätten sitt sköna flanerade, lugnt kontemplerandes över livets mysterier.

Golden Claw visar sig vara svåråtkomligt och ligger vid Throat of the World, det högsta berget i Skyrim. På vägen dit blir världen allt kallare och till slut startar ett rejält snöfall. Todd förklarar att man inte suttit och gjort en massa olika texturer för olika mängder snö, utan faktiskt har tagit fram ett system som beräknar mängden snö som faller och sedan låter den ligga kvar. Något som ser riktigt snitsigt och trovärdigt ut.

Väl framme vid Bleak Falls stöter vi på den första draken. Som hastigast bara, för Todd springer in i en grotta bland en massa ruiner och börjar hugga sig fram genom spindelväv. Ljuseffekterna är magnifika och jag känner verkligen suget efter att själv få börja utforska. Todd säger att man denna gång försökt göra grottorna mer varierade än i Oblivion, så man ska få kunna få besöka håligheter täcka av mossa, is, sten och mycket annat. Något vi såklart tackar för.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Efter att en handfull skelett nedkämpats, ett magnifikt grönt alvsvärd hittats och ett klurigt pussel lösts, träder Dovahkiin in i ett till synes öde rum. Bara för att sekunden senare överrumplas av en Frostbite Spider.

Grottan är full med sådant vi är vana vid från riktiga matinéfilmer. Det inkluderar skelett, obskyra pussel, hemliga böcker, döda krigare som reser sig ur sina gravar, mystiska föremål, drakskrift och... en drakpräst. En av de spelmässiga nyheterna i Elder Scrolls V: Skyrim är shouts man lär sig genom drakskrift. Totalt finns 24 stycken att lära sig, med tre ord vardera. Det är urgamla drakord, och påminner om magier med en timer som avgör när man kan använda dem igen, snarare än en magimätare.

Bland annat kan man sakta ned tiden, teleportera sig, få assistans av drakar samt mycket annat. Tillsammans med totalt 280 perks och 18 färdigheter kommer det milt sagt finnas en hel del att lära sig i Elder Scrolls V: Skyrim. Därför kommer man denna gång att gå upp level i ett lite högre tempo än i tidigare delar, fördelade på mindre steg. Tanken är att det ska gå snabbt att komma igång med det som är kul, börja använda sina perks och inte behöva slava omkring alldeles för länge.

Dessa ord man behöver lära sig genom drakskriften finns gömda här och var, och ju kraftfullare de blir, desto längre tid tar det innan de kan nyttjas på nytt. Just skriften Dovahkiin stötte på bevakades alltså av en drakpräst och spelet saftigaste strid hittills tar sin början. Todd visar hur man kan kombinera vapen, magi och shouts på ett sätt som gör längtan efter det färdiga spelet nästan outhärdlig.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Dovahkiin kan absorbera drakarnas själ. Exakt vad poängen med det är ville Bethesda dock inte avslöja utan hänvisade till E3-mässan.

Den huvudsakliga delen i demonstrationen är dock mötet med draken som har Golden Claw. Todd följer en liten, fantastiskt vacker underjordisk flod mot en smal utgång, och kisandes av det starka solljuset kliver han ut, vara för att se en flygande best i skyn. Den tycks omedveten om Dovahkiin som kastar en eldboll, dock utan att träffa. Men attackerar drakar gör man inte ostraffat och den lilla pricken på himlen blir allt större innan det eldsprutande monstret slår ned i marken med sådan kraft att jag nästan kunde känna vibrationen i min bekväma stol på presskonferensen.

Bethesdas uttalade mål att göra drakarna skrämmande har verkligen lyckats. Draken är enorm, den ser livsfarlig ut, den sprutar eld, hugger efter en med svansen, lyfter från marken och kommer störtdykande för att plocka en i farten. Todd säger att han gjort striden enklare inför denna demonstration, men det såg nog knivigt ut ändå, och tanken är att drakarna ska fungera som spelets bossfighter.

Till slut får dock draken bita i gräset. Dovahkiin absorberar dess själ och pampig musik drar igång, varpå spelets logo dyker upp på skärmen. En demonstration som gav rejält med mersmak, kan jag meddela.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Det blir rejält med utforskande i Elder Scrolls V: Skyrim. Totalt finns nio distrikt i världen, varav fem av dem innehåller städer som är minst lika stora som Imperial City i Oblivion.

Under följande frågestund får vi även veta att det i det färdiga äventyret kommer att finnas mammutar att slåss med, att vargar jagar i flock och är minst lika intresserade av att ta en hjort istället för dig, att man kommer att kunna spela en kvinnlig Dovahkiin, att det kommer att finnas övernaturliga världar (likt målningen man kunde besöka i Oblivion) och att buggtestningen nu är klart bättre.

Todd berättar slutligen stolt att det kommer vara bättre röstskådespelare än någonsin i Elder Scrolls V: Skyrim. Vad som hänt sedan sist är att det blivit creddigt att göra röster i spel, förklarar han. Idag tycker agenter att stora skådespelare ska vara med, oavsett om de får betalt eller ej. Det är bra för karriären helt enkelt.

Med det avslutas presentationen och lika svettig som tagen och spelsugen stapplar jag ut ur salongen. Visningen var en både brutal och härlig påminnelse om exakt varför vi utsåg The Elder Scrolls V: Skyrim till 2011 års på förhand hetaste spel, och varför ni läsare tyckte precis samma sak. För ärligt talat, det här lär bli något alldeles extra.

The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim

Relaterade texter

4
Skyrim-hästarna kan skvallra på dig

Skyrim-hästarna kan skvallra på dig

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

När du vandrar runt i Skyrims skogar utan att någon ser vad du håller på med, är det lätt att tro att det inte finns någon som kan se dig begå brott. Vare sig det handlar...



Loading next content