Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer 40,000: Space Marine

Studion bakom Homeworld och Dawn of War laddar på med ett svulstigt actionspel som direkt för tankarna till Gears of War. Gamereactor Danmark reste till USA för att provspela...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Motorsågen skär väsande genom luften och rammar en av de vildsinta orcher som omringar dig. Bestens stridsrop upphör abrupt när kedjan skär genom dess inre organ och målar omgivningarna faluröda. I samma rörelse lyfter du Bolt-pistolen med andra handen, och ett välplacerat skott spränger en annan orchs huvud som en pumpa. Välkommen till Warhammer 40K: Space Marine.

Warhammer 40,000: Space Marine

Med Dawn of War-serien visade utvecklaren Relic oss Warhammer 40K-världen från ovan, vilket lät oss betrakta små färgglada soldater som följde våra order. Men med Space Marine tar Relic ned oss helt på jorden - tätt inpå slagfältets brutala eldstrider. Strategi är ersatt med blod och knytnävsslag. Mus är ersatt med handkontroll. Ovannämnda motorsågsfajt påminner om Gears of War, och likheter mellan spelen finns onekligen. Massiva män har huvudrollerna, de har gigantiska vapen och kriget sker i ett tredjepersonsperspektiv. Relic lovar dock att Space Marine inte bara är ett "Gears of Warhammer".

Warhammer 40,000: Space Marine
Detta är en annons:

Man övervägde dock att ha ett Gears of War-liknande cover-system i spelet, men kom fram till att det inte passade marinkårens attityd och kämparanda. "Space Marines gömmer sig inte - de stormar orädda mot fienden", berättar Relic när vi besöker dem.

Till skillnad från andra shooters, där du vanligtvis försöker komma nära dreglande jättar med stora tänder, springer du i Warhammer 40.000: Space Marine inte in i händelsernas centrum där kulor viner och blodet stänker. I själva verket gör du mer än så - du är själva centret. Som en skördetröska med motorsåg köttar du dig genom slagfälten med armar och ben, knivar och kulor.

Warhammer 40,000: Space Marine

Det korta segmentet av Space Marine jag prövat var utvalt för att demonstrera det som Relic hoppas få spelet att sticka ut i genren; kortfattat går det ut på att du använder nävarna lika mycket som avtryckarfingret. Trigger-knapparna används som väntat för att sikta och skjuta, men du kan när som helst trycka på slagknappen (X) och växla från att sätta kulor i en krypskytt till att servera knogmackor. Systemet fungerar bra, övergången mellan de två stridsstilarna är smidig och resultatet blir ett annat tempo än vad vi är vana med.

Detta är en annons:

Vapnen är också roliga. Ett enkelt maskingevär var en fröjd att använda, då varje kula som lämnade loppet lämnade efter sig ett spår av ruttet fläsk och stympade lik. Dessutom var en minkastare mer strategisk än jag räknat med, eftersom det krävdes exakta manuella detoneringar av sprängmedlen. Ett snipergevär var betydligt mer konventionellt, men ändå roligt att leka med. Gemensamt för alla vapen är att de låter helt suveränt bombastiskt, vilket skapar en maffig känsla om du har en hygglig ljudrigg.

Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer 40.000: Space Marine är inte på något sätt en revolution i tredjepersonsaction. Spelet lånar friskt från alla möjliga genrer och medier, allt från filmer som 300 till två stora spelserier som båda förkortas "GoW". Det är istället ett försök att skildra det dystra Warhammer 40K i en tillgänglig genre. Vad jag prövade på var i tidigt alpha-stadium, men det verkar som att Relic har fått till något bra med sina Space Marines. Om vårt intresse bibehålls genom hela det blodiga spelet återstår att se till sommaren.

Warhammer 40,000: Space MarineWarhammer 40,000: Space MarineWarhammer 40,000: Space MarineWarhammer 40,000: Space Marine
Warhammer 40,000: Space MarineWarhammer 40,000: Space MarineWarhammer 40,000: Space MarineWarhammer 40,000: Space Marine

Relaterade texter



Loading next content