Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Skylanders Superchargers

Skylanders Superchargers

Gamereactor har hälsat på hos Vicarious Visions i New York för att ta reda på om Superchargers verkligen är den Skylanders-revolution det talas om...

  • Text: Katrine Baumgardt, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Om du tänker tillbaka på din barndom så minns du säkert dina spelupplevelser med både värme och klarhet. Jag minns det som om det vore igår. Jag kunde spendera timmar i sträck tillsammans med den lilla draken Spyro, och det fanns få saker som kunde matcha att ta med honom på nya äventyr. Liksom upptäcka nya världar och besegra fiender. Det är minne som för mig är så starka att jag har svårt att sätta ord på dem.

Detta är en annons:

Du som läser detta är förmodligen själv gamer och därmed full av egna exempel på sådana här minnen, och det är just dessa underbara känslor som kom tillbaka när jag nyligen hade förmånen att höra Guha Bala prata om den femte inkarnationen i Skylanders-serien. Han använde själv ordet "episkt" för att beskriva detta nya spel, och om utvecklarna verkligen levererar vad de lovar kommer det säkert vara många av dagens barn som blickar tillbaka på just detta med samma värme som vi minns våra barndomsfavoriter.

Gamereactor har blivit inbjudna till Vicarious Visions högkvarter i Albany, New York, för att få en bättre uppfattning om vad vi har att se fram emot från Skylanders Superchargers. Det är inte minsta tvivel om att Guha Bala och hans team satsat lite extra denna gång.

Låt oss starta med att snacka om det som gjort Skylanders känt. Det är alltså den främsta kandidaten av det idag superpopulära konceptet där leksaker och spel kombineras via en portal som suddar ut gränserna mellan de båda. Som du säkert förstår när leksaker är inblandat, så är det framför allt barn som är målgruppen och starka färger används för att göra det extra tilltalande. Men föräldrarna får också sitt, precis som i en bra Pixar-film är storyn och humorn mångbottnad med allt från rumphumor till djupare grejer.

En annan sak vi lärt oss vid det här laget är att varje nytt spel följs av en uppsjö av leksaker, och Superchargers är givetvis inget undantag från detta. Den här gången är skillnaden lite större än vanligt dock, och fordon är den främsta nyheten. Alla de 20 nya figurerna har alltså exempelvis bilar, båtar och flygplan till sitt förfogande. Under vårt pressmöte i Albany fick vi träffa två av nykomlingarna.

Skylanders Superchargers
Skylanders Superchargers släpps den 25 september till praktiskt taget allt du kan spela spel på.

Först ut är den populära figuren Pop Fizz, som här har designats om. Med nya attacker, ett nytt utseende och hans nya båt Soda Skimmer lär han fortsätta vara publikfavorit. Den andra figuren jag fick stifta bekantskap med är Splat, en punkig faun-tjej som hittar på hyss med hjälp av en puffra fylld av färg. Hennes båt heter Splatter Splasher, och precis som Splat själv är det främst bus och fart som gäller. Allt handlar dock inte om nya figurer, och som vanligt med Skylanders är det bakåtkompatibelt med samtliga gamla figurer - som även kan nyttja fordonen. Det inkluderar jättarna, vilka enligt Guha Bala är något alldeles extra bakom ratten.

Det går såklart utmärkt att ta en paus från spelandet och använda Skylanders Superchargers-fordonen att leka med utan något spel, som med vilken leksaksbil eller leksakshelikopter som helst. Orsaken till detta är att teamet varit noga med att leksakerna skulle vara just funktionsdugliga leksaker. För att citera Guha Bala: "Vad är det för mening med en leksaksbils utan snurrande hjul? Och vad fyller en helikopter för syfte utan en riktig rotor?"

Som en pinsam inblick kan jag avslöja att det blev en hel del testande av leksakerna under dagen, utan att det var så mycket som ett barn i närheten. Enbart vuxna speljournalister. Bala berättade att de väntat på rätt tillfälle att kunna introducera fordon till Skylanders-universumet, eftersom det självklart förändrar en hel del såsom nya spellägen. Nu finns multiplayer där du kan tävla mot både löst folk online samt dina vänner, och det finns även co-op där en styr fordon och en annan dess vapen. Sedan finns dessutom specifika fordonsbaserade uppdrag.

Alla vi närvarande speljournalister fick chansen att prova på tävlandet för att vinna en trofé. Som du säker anar fick detta rummet att praktiskt taget explodera av skrik, hån, uppmuntrande tillrop och spänningen gick till slut nästan att ta på innan finalisterna var klara. En tjej som tävlade berättade efteråt att hennes bärbara pulsmätare hade flippat ur som en följd av den kraftigt ökade hjärtrytmen. Kort sagt en grupp vuxna som gick all-in för att vinna en trofé.

Men vi kände redan till det mesta om dessa fordon sedan tidigare (läs vår förtitt från när spelet utannonserades), och givetvis måste det väl finnas mer att visa, tänkte jag.

Skylanders SuperchargersSkylanders Superchargers
Det här gången vankas ett lite djupare spel som faktiskt har något att säga.

Och jodå, Vicarious Visions hade en överraskning på lut, de berättade att de velat göra ett lite ondskefullare och mer intressant universum för att bryta av mot allt det glada. Det manifesterar sig på flera sätt. Bland annat har ljuseffekterna och skuggorna i spelet uppgraderats för att ge de brinnande utblåsen från fordonen en mer realistisk känsla. De har även velat fördjupa narrativet något.

Hittills har vi varit vana vid att seriens alltid lika elake boss Chaos har en endimensionellt motiv om att fånga alla Skylanders själv. Och det är också allt han bryr sig om. Den här gången har han däremot slagit sig ihop med The Darkness (nej, inte gruppen) för att nå sitt mål. Hans uppfinning - Skyeater - äter sig fram mot våra Skylanders på en flygande ö åt gången. Som portalmästare måste du därför öka på dina förmågor och kunskap för att gå helskinnad ur denna fight.

Det är kort sagt en hel del som vilar på dina axlar, och som för att understryka detta har Vicarious Visions släppt en särskilt utgåva av Skylanders-tidningen för att förklara vad som lett fram till spelet. Ett annat bevis på att de denna gång faktiskt vill något med storyn är att de för första gången kokat ihop en filmisk trailer som förklarar storyn, vilket ska släppas den 14 september. Vi fick se den och jag kan meddela att den är bra och gör sitt jobb.

Utvecklarna har även velat satsa på dialogen i spelet. Därför har de nu hyrt professionella röstskådespelare för att ge alla Skylanders personlighet. Lyckligtvis har de inte glömt att det är barn som är målgruppen, och därför är det en fin balansgång mellan djup och action. Eller, för att citera lead cinematics animator John Paul Rhinemiller: "Vi ville sätta dig i förarsätet direkt. Du vet de här bergodalbanorna där du knappt hinner sätta dig innan de drar iväg med världens fart? Det är den känslan vi eftersträvar."

Det är kort sagt ett maffigt äventyr. Det har en mer utvecklad berättelse, en massa nya racinguppdrag och även multiplayer online. Men varför stanna där? En annan grej är att kortspelet från Skylanders Giants nu är tillbaka, komplett med nya kort.

Skylanders Superchargers
Visst finns nya figurer, men det är fordonen som stjäl showen.

Faktum är att min enda riktiga farhåga är att det kanske kan vara för mycket. Det märks verkligen hur teamet fullkomligt kokar av nya idéer de velat inkludera, men om de inte sys ihop snyggt finns risken att spelet känns splittrat istället. Men förhoppningsvis är det inget problem för de yngre oavsett, och det ska bli spännande att se hur utvecklarna får ihop allt - trots att jag kanske inte riktigt hör till målgruppen. För om de lyckas kommer Skylanders Superchargers vara lika roligt för barnen som för vuxna, och en given kandidat till årets julklapp.

Skylanders SuperchargersSkylanders SuperchargersSkylanders Superchargers
Räkna med ett spel som är lika roligt för de yngre som för de äldre.
Detta är en annons: