Har du verkligen spelat Rage? Såg det färdigt ut?
Japp, jag spenderade någon timme med Rage i Utah häromveckan och fick spela både single- och multiplayer. Och absolut, Rage såg väldigt färdigt ut, jag tror inte det försenas utan kommer i höst som planerat.
Så vem behöver egentligen Rage när vi redan har Borderlands?
Även om det såklart finns en hel del likheter, inte minst med bandesign, fordon och loot-samlande, finns det även minst lika många skillnader. Rage står på helt egna ben och känns rent spelmekaniskt flera strån vassare. Det här är ett Id Software-spel med allt vad det innebär av blytung spelkänsla, totalt ursinniga fiender, feta bossar och inte minst vapen där minsta pistol orsakar smällar och skada som får en att tro att man just avfyrat en Carl Gustav. Det här är mer av ett riktigt tight actionspel än en helt öppen historia, och även om det finns frihet är man ändå mer styrd än i Borderlands.
Jag ser fram emot att spätta fram i en buggy med min polare, men...
Stopp där! Det blir inte mycket spättande alls, inte på det viset åtminstone. Rage är ett singleplayer-spel först och främst. Man kan inte lira igenom äventyret med någon polare utan man förväntas njuta sig genom det själv. Däremot finns ett separat co-op-läge där man kan spela genom en egen story med en kompis, som Id Software dessutom menar kommer ge större förståelse för singleplayer-biten. Dessutom har man krämat in ett separat multplayer-läge som låter dig och dina kompisar köra spätta på den svårt sargade planeten Jorden i rassliga buggy-liknande fordon och tävla. Samt köra ihjäl varandra.
Finns det några roliga vapen på en ödelagd Jord då?
Absolut. Det finns gott om fantasifulla skapelser till krutpåkar, och massor med loot att samla som kan förbättra både dem och dig själv. Du kan även bygga andra prylar med hjälp av det du hittar. Till exempel finns det möjlighet att köra bombbestyckade radiostyrda bilar, samt att Id tagit tillbaka den dubbelpipiga hagelbrakaren som en gång i tiden blev så synonym med Doom II.
Kan man ta skydd som i Killzone 2, använda jetpack som i Halo: Reach och klättra som i kommande Prey 2?
Faktiskt inte. Rage innehåller inte några spelmässiga finesser alls, vilket var den största enskilda överraskningen för min del. Det är väldigt old school, och saknar allt som tillförts i förstapersonssgenren på senare tid. Vilket dock inte alls är samma sak som att det är dåligt, tvärtom känns det befriande att få ett så avskalat spel som inte förlitar sig på gimmickar utan levererar hederlig action med humor och glimten i ögat.
Humor? Vadå humor? Det är väl ond bråd död?
Absolut, det finns våld, blod och äckel så det räcker i Rage. Bland annat stötte jag på en fiende som kvalar in som den vidrigaste varelse jag någonsin sett... Men Rage är inte bara en gravallvarlig Mad Max-inspirerad historia. Det finns absolut humor, och ofta svart sådan. Jag fick exempelvis kämpa mig fram i en psykopatisk clownliknande gladiatorcirkus för att skaffa mig en sponsor och slåss i karnevalinspirerade miljöer. Vilket faktiskt var riktigt skoj.
Men jag vill ju ha ruiner och skit!
Du kommer få din beskärda del. Miljövariationen är mycket god med fängelser, raserade metropoler, städer inklämda i tunnelbanestationer, små utposter, kloaker och mycket annat. Här finns något för alla.
Men det piskar i alla fall allt grafiskt, konsolerna lär väl smälta?
Rage visades otippat nog till Xbox 360. När jag frågade varför man visade spelet som förväntas bli det snyggaste någonsin till konsol, fick jag svaret att Id förknippas med PC-spel. Man ville helt enkelt visa att man inte har något att dölja. Men även till konsol är det makalöst snyggt. Detaljrikedomen, ljuseffekterna och annat är fantastiskt bra. Det kommer absolut bli en seriös utmanare till årets snyggaste spel, oavsett vilket format man spelar på.