Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Rage

Rage

Gamereactors actionfreak Jonas "Minigun" Mäki reste till Utah för att spela hette efterlängtade Rage, skapat av veteranerna på Id Software. Nu berättar han om sin testrunda med actionspelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Har du verkligen spelat Rage? Såg det färdigt ut?
Japp, jag spenderade någon timme med Rage i Utah häromveckan och fick spela både single- och multiplayer. Och absolut, Rage såg väldigt färdigt ut, jag tror inte det försenas utan kommer i höst som planerat.

Så vem behöver egentligen Rage när vi redan har Borderlands?
Även om det såklart finns en hel del likheter, inte minst med bandesign, fordon och loot-samlande, finns det även minst lika många skillnader. Rage står på helt egna ben och känns rent spelmekaniskt flera strån vassare. Det här är ett Id Software-spel med allt vad det innebär av blytung spelkänsla, totalt ursinniga fiender, feta bossar och inte minst vapen där minsta pistol orsakar smällar och skada som får en att tro att man just avfyrat en Carl Gustav. Det här är mer av ett riktigt tight actionspel än en helt öppen historia, och även om det finns frihet är man ändå mer styrd än i Borderlands.

Rage
Id sade sig vara mycket nöjda med fordonsfysiken i Rage. Gamereactor var dock inte helt imponerade av just den biten vid testtillfället.

Jag ser fram emot att spätta fram i en buggy med min polare, men...
Stopp där! Det blir inte mycket spättande alls, inte på det viset åtminstone. Rage är ett singleplayer-spel först och främst. Man kan inte lira igenom äventyret med någon polare utan man förväntas njuta sig genom det själv. Däremot finns ett separat co-op-läge där man kan spela genom en egen story med en kompis, som Id Software dessutom menar kommer ge större förståelse för singleplayer-biten. Dessutom har man krämat in ett separat multplayer-läge som låter dig och dina kompisar köra spätta på den svårt sargade planeten Jorden i rassliga buggy-liknande fordon och tävla. Samt köra ihjäl varandra.

Detta är en annons:

Finns det några roliga vapen på en ödelagd Jord då?
Absolut. Det finns gott om fantasifulla skapelser till krutpåkar, och massor med loot att samla som kan förbättra både dem och dig själv. Du kan även bygga andra prylar med hjälp av det du hittar. Till exempel finns det möjlighet att köra bombbestyckade radiostyrda bilar, samt att Id tagit tillbaka den dubbelpipiga hagelbrakaren som en gång i tiden blev så synonym med Doom II.

Rage
Id Softwares katastrofdrabbade planet har tvingat folk att bygga nya städer av skrot, andra har bosatt sig i ruinerna av gamla städer medan ytterligare andra har byggt riktigt avancerade byar i övergivna tunnelbanestationer.

Kan man ta skydd som i Killzone 2, använda jetpack som i Halo: Reach och klättra som i kommande Prey 2?
Faktiskt inte. Rage innehåller inte några spelmässiga finesser alls, vilket var den största enskilda överraskningen för min del. Det är väldigt old school, och saknar allt som tillförts i förstapersonssgenren på senare tid. Vilket dock inte alls är samma sak som att det är dåligt, tvärtom känns det befriande att få ett så avskalat spel som inte förlitar sig på gimmickar utan levererar hederlig action med humor och glimten i ögat.

Humor? Vadå humor? Det är väl ond bråd död?
Absolut, det finns våld, blod och äckel så det räcker i Rage. Bland annat stötte jag på en fiende som kvalar in som den vidrigaste varelse jag någonsin sett... Men Rage är inte bara en gravallvarlig Mad Max-inspirerad historia. Det finns absolut humor, och ofta svart sådan. Jag fick exempelvis kämpa mig fram i en psykopatisk clownliknande gladiatorcirkus för att skaffa mig en sponsor och slåss i karnevalinspirerade miljöer. Vilket faktiskt var riktigt skoj.

Detta är en annons:
Rage
För den som bara vill rusa genom Rage och inte göra ett enda sidospår är det möjligt att klara spelet på 15 timmar. För de flesta kommer det dock ta betydligt längre tid än så.

Men jag vill ju ha ruiner och skit!
Du kommer få din beskärda del. Miljövariationen är mycket god med fängelser, raserade metropoler, städer inklämda i tunnelbanestationer, små utposter, kloaker och mycket annat. Här finns något för alla.

Men det piskar i alla fall allt grafiskt, konsolerna lär väl smälta?
Rage visades otippat nog till Xbox 360. När jag frågade varför man visade spelet som förväntas bli det snyggaste någonsin till konsol, fick jag svaret att Id förknippas med PC-spel. Man ville helt enkelt visa att man inte har något att dölja. Men även till konsol är det makalöst snyggt. Detaljrikedomen, ljuseffekterna och annat är fantastiskt bra. Det kommer absolut bli en seriös utmanare till årets snyggaste spel, oavsett vilket format man spelar på.

HQ
RageRageRageRage

Relaterade texter

RageScore

Rage

RECENSION. Skrivet av Christofer Olsson

Chrille har laddat hagelbrakaren och skjutit sig igenom Rage... Hur bra är egentligen Quake-skaparnas senaste actionrökare?

Id Software har inte begravt Rage-serien

Id Software har inte begravt Rage-serien

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Trots att Rage blev en kommersiell flopp och att Id Software inte jobbar på någon uppföljare för tillfället - så är inte serien död och begraven. Tvärtom, i en...



Loading next content