Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dirt 3

Dirt 3

Gamereactor träffar Paul Coleman, Senior Game Designer på Codemasters, för att tala om det kommande rallyspelet Dirt 3. Vi har pratat om Finland, svårighetsgrader och varför Colin McRaes namn saknas...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gamereactor: Colin McRae: DiRT 2 var ett lyckat racingspel under 2009, men enligt många hardcore-racingförare var partyläget kanske lite väl casual. Vad var er främsta fokus när ni utvecklade Dirt 3?

Paul Coleman: Det första vi gjorde var att lyssna på feedbacken från våra fans. Sedan tittade vi på statistik över de som spelade Dirt 2. Vi kom snabbt fram till att återinföra rally skulle vara väldigt viktigt för framgången hos Dirt 3. Med det sagt var det också viktigt att bibehålla seriens relevans, så att ta med Gymkhana har gett oss något nytt och kommer att ge spelarna en fantastisk chans att öva på sina bilkörar-färdigheter, och sedan använda sig av dessa i andra discipliner som rally och rallycross.

Denna gång har ni lagt till många nya miljöer. Hur såg processen ut när vi valde dessa platser, och vägen från idé till en färdig, spelbar bana?

- Inför Dirt 3 tittade vi på verkliga rallyplatser som är intressanta och spännande, samtidigt som de har en speciell plats i fansens hjärtan. För våra andra discipliner har vi hittat omgivningar som är spännande, men som kanske inte är det första stället du skulle arrangera ett racingevent i verkligheten.

Detta är en annons:

Vad gäller utvecklingens gång skickade vi ett team av level designers till varje plats och de tog tiotusentals foton av dessa. De kom sedan tillbaka till studion och började skapa rutter genom dessa banor. På så sätt kan vi försäkra oss om att spelkänslan känns rätt innan våra artists förvandlar de skissartade omgivningarna till de realistiska banor du ser i spelet. Sedan går banan till baka till level design, så att de kan se till att banan har samma spelbarhet, och lägga till funktioner som grid slots och reset lines.

Dirt 3

För oss i Norden är förstås banor baserade på Finland och Norge härliga tillskott. Vad tycker du är unikt och intressant med dessa områden?

- Själva hastigheten i Finland-banan ger en skön intensitet. Den utspelar sig i en vacker del av världen, men när du kör färdas du så snabbt att det vore dåraktigt att försöka ta in omgivningarna. Jag älskar hur vi har tolkat alla hopp och kurvor i de tusen sjöarnas land.

Detta är en annons:

Norge var väldigt viktig för oss. Vi har återintroducerat snö för första gången i Dirt-seriens historia och många anser det verkligen vara på tiden. Känslan av att köra en rallybil i dessa banor, och risktagandet i att röra en snövall har verkligen fångats och jag tror att fansen kommer att älska detta. Lägg till vädereffekter och dygnscykel och du har något som erbjuder spelare en oöverträffad variation.

I Dirt 2 fanns en world tour som du erövrade i karriärläget. Kan du beskriva karriärstrukturen I Dirt 3?

- Dirt Tour utspelar sig över fyra säsonger. Varje säsong har fyra mästerskap och dessa har i sin tur flera olika events. I takt med att du avancerar i spelet kommer eventen att bli längre och mer intensiva. Det stora målet är att vinna Super Series-finalen i slutet av säsong 4. Längs vägen kommer du att besöka Gymkhana Academy vid Battersea och tävla i X Games och Winter X Games, men dessa är specialevent. Själva maten i karriärläget består av en stor portion rally och gott om de andra disciplinerna som Dirt-fansen kommer vara bekanta med. World Tours återvänder, men denna gång får du access till eventen genom att köra bra i en specifik disciplin under din karriär. Om du älskar rally kommer du att låsa upp Rally World Tour rätt tidigt i din karriär.

Dirt 3

Den nya trickbaserade Gymkhana-disciplinen har det gjorts mycket reklam för. Men om man är en rally-fan som vill bygga sin karriär kring standard-rally, kan man då göra det?

- Vi vill att spelare ska testa Gymkhana så vi skickar dem till Gymkhana Academy där de får lära sig grunderna av Ken Block. Det finns emellertid nog med Rally Events i spelet för att försäkra att de som är totalt hängivna rally ska kunna tillbringa större delen av tiden just med sånt. En av våra fyra fokuskategorier är just valmöjligheter och vi gillar inte att tvinga spelaren att göra något, eftersom det man lär sig i Gymkhana översätts direkt till de i Rally.

Vad gäller multiplayer och onlinemöjligheter, vad är nytt på den fronten?

- Vi var rätt nöjda med hur online-delen fungerade i Dirt 2, så vi bestämde oss för att bygga vidare på den grunden. Det första vi gjorde var att introducera ett vetosystem i två delar för Pro Tour, så att spelare får mer att säga till om i det lopp de är på väg att påbörja. Vi tittade också på hur vi kunde glädja proffspelarna, och skapade därför Hardcore Mode. I detta används Cockpit Cam, all HUD är borttagen, skademängden är på max och alla assists är avslagna. Detta är en väldigt intensiv typ av racing och för många av oss på Codemasters är det den bästa onlineupplevelsen. Vi har också förbättrat vår Impact Rating-funktion och knutit den till belöningssystemet så att förare som kört "rent" får bättre belöningar i slutet av ett lopp, till skillnad från de som rammat andra mycket.

Sist men inte minst har vi våra Party-lägen. Dessa är ett bra sätt för spelare som bara vill lattja med sina bilar och bara spela en kort stund. Även om det finns ett poängsystem spelar de ingen större roll, eftersom det mest handlar om att bara ha kul.

Hur har bilfysiken och skadesystemet utvecklats sedan Dirt 2?

- Vi har förfinat och utvecklat köregenskaperna i Dirt 3 och tolkat skiften i viktförhållanden bättre. Detta är ett resultat av en förändring i hur vi modellerar fjädringen och det betyder att mittpunkten positionerats mer realistiskt. Denna förbättring har den största effekten i Rally och Gymkhana, då det låter spelaren positionera bilen inför kurvor och trick. Denna utveckling har faktiskt gjort körandet mer utmanande så för att hjälpa nybörjare har vi introducerat en serie av assits som guidar spelaren genom Dirt-världen. Dessa assits kommer att hjälpa spelare köra bättre, men det gör dem inte snabbare eftersom vi vill locka folk att stänga av hjälpmedlen i takt med att de får bättre självförtroende.

Dirt 3

Nya bantyper som snöbanor ger förstås mer variation, men har ni även kunnat krama ur mer ur hårdvaran och gjort grafiska förbättringar, som mer detaljer? Finns det några förbättringar för den som spelar med en kraftfull dator med DirectX11?

- De följande grafikfunktionerna finns i Dirt 3. Motion Blur, Tone Mapping/HDR, Lens Flare, Digital Distortion och Depth of Field. Vi har också avancerade vatten- och ljuseffekter. Vi har använt några av dessa funktioner tidigare, men vi utvecklar alltid den grafiska biten i takt med att hårdvaran förbättras. Till DirectX 11 finns Screen Space Ambient Occlusion och Contact Hardening Shadows. Till PC har vi 3D-stöd tillhandahållet av DDD. De tar vårt spel och lägger på 3D-stöd genom det senaste AMD-grafikkortet.

Kan du berätta om era DLC-planer?

- Jag kan berätta att vi har stora DLC-planer, men kan inte nämna något specifikt. Vi vet att DLC ökar på livslängden på en produkt och vi vill försäkra oss om att spelseriens fans får nytt innehåll som får dem att fortsätta spela Dirt 3. Konkreta planer kommer att avslöjas inom en nära framtid, men detta ska bli den starkaste DLC-titeln Codemasters någonsin skapat.

Till sist, Dirt 3 är åtminstone i Europa det första spelet utan Colin McRaes namn. Kan du förklara varför ni slutat använda legendens namn?

- Vi har talat med Colins familj och nådde slutsatsen att tiden var inne för att sluta använda hans namn. Colins anda finns dock i allt vi skapar. Designvalen vi gör baseras på sättet Colin levde och körde. Ett av hans mest berömda citat löd: "if in doubt, flat out" och den känslan finns genom hela spelet. Vi har fortfarande ett stort utbud av Colins bilar och vi representerar Colin McRae Vision Charity i spelet, så vi känner att Colins inspiration fortfarande finns kvar i spelet till stor del.

Dirt 3Dirt 3Dirt 3Dirt 3

Relaterade texter

Dirt 3Score

Dirt 3

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Split-screen, Gymkhana och finsk grusrally. Codemasters har frångått X-Games-konceptet och istället återvänt till rötterna...

Vinn mastigt Dirt 3-paket

Vinn mastigt Dirt 3-paket

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Vad sägs om att förgylla semestern med årets bästa rallyspel samt en RC-bil med borstlös elmotor från Traxxas? Det låter lockade såklart, vi förstår dig. Tävla nu.... direkt. Klicka!



Loading next content