Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Wars: The Old Republic

Vi testar PvP i The Old Republic

Efter ett två dagar långt Star Wars: The Old Republic-event anordnat av Bioware och EA kommer här en färsk förtitt av spelet. Gamereactor har testat PvP och haft rejält roligt med ljussablar och kanontorn

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Bioware hälsar oss välkomna och det tar inte lång tid innan vi får testa det vi är här för: PvP i Star Wars: The Old Republic. Det första vi gör är att välja en Vanguard på level 20. Efter detta kastas vi in i en PvP-krigszon och får en genomgång av situationen.

Vi spelar i zoner som erbjuder interaktiva, filmiska ögonblick som påminner om de två filmtrilogiernas hektiska stridsscener. Varje klass, oavsett om det är en Bounty Hunter Merc eller Sith Bodyguard, har en roll att spela på slagfältet. Vanguards är spelets tanks, får vi reda på, och dessa kan använda buffs som suger upp all skada så att resten av laget kan fortsätta med att vinna kriget och stjäla ära.

Eller Badges, i detta fall. Bioware har nämligen inkluderat en nickning till de populära samlingsbara belöningarna som finns i exempelvis Call of Duty-spelen, något som kan locka till sig fans utöver MMO-spelarna. Dina belöningar kan användas i framtida matcher, ger dig privilegier och jobbar mot att utveckla din karaktär vad gäller PvP.

Valor Tokens ger dig unik utrustning och vapen - för att inte tala om möjligheten att skryta med dem för medspelare - medans de med den största samlingen får förmånen att väljas ut som gruppledare. Efter matcherna kan du rösta på en allierad som du tycker skött sig bäst i striden. Mer detaljer om detta system får dock lov att vänta, då vi kastas direkt in i vår första Warzone.

Detta är en annons:
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Dagens konflikt mellan Sith och Alliance utspelar sig på Alderaan. Här finns tre enorma kanontorn som fungerar som punkter som ska erövras under striden. Denna trio torn är stor, men ser pluttiga ut i jämförelse med de gigantiska rymdskepp som svävar ovanför markytan. Skeppen fungerar både som högkvarter och del av ett uppdrag. Upplägget är enkelt: ta kontroll över kanontornen för att skjuta mot motståndarnas rymdskepp tills det sprängs. De har dock stora energimätare, så den som håller de taktiska områdena längst kommer vinna i slutändan.

När matchen börjar, eller de gånger när du dör, börjar du i landningsområdena för dessa rymdskepp. Slagfältet är bara en speeder bike-åktur bort, och när du automatiskt åker på dessa fordon får du en panorama-vy av landskapet. Det ser ut som vad man förväntar sig av spelet och upplägget: stora, öppna områden strösslade med olika skydd, där strukturerna inte har så mycket detaljer. Kanontornen är dock iögonfallande vackra.

Detta är en annons:
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Kanontornen är placerade i en rak linje till vänster, höger och i mitten av kartan. För att komma åt kontrollpanelen till den i mitten måste du gå genom ett cirkulärt rum med lite skydd, eller genom större åtkomstpunkter på den norra respektive södra delen. Två små trappor till höger och vänster om rummet tar dig genom trånga korridorer innan de leder ut till den öppna marken framför de övriga tornen.

Sith och Jedi är de som rör sig fortast i spelet och Imperiets bästa soldater får extra respektpoäng med sina Force Lightning-attacker som oskadliggör alla som kommer inom dess stora attackyta, vilket gör att andra i laget kan hjälpa till med närstridsattacker. Även om det finns en välbehövlig balans mellan de övriga klassernas distans- och försvarstaktiker, visade sig den lilla gruppen Sith vara det farligaste inslaget under våra matcher.

Star Wars: The Old Republic

Det är svårt att berätta exakt hur PvP-inslagen kommer att påverka The Old Republic som helhet, baserat på de intensiva, korta och banmässigt begränsade striderna vi fått testa. Vi kan inte förneka den känsla av stolthet som uppstår när ens allierade använder sina specialattacker för att strategiskt plocka bort försvarare av kanontornen, eller när man i statistiken efter matcherna ser att man gjort bättre ifrån sig än motståndarna.

Det finns dessutom något i själva licensen som gör spelet ännu mer tilltalande, och man ryser en aning när man hör det ikoniska surret från en ljussabel, och att sedan se en hel hög av dem komma över horisonten i en attack mot dig.

PvP-matcherna är separata från huvudkampanjen och Warzones kan komma att ge spelare en chans att avnjuta gruppframgångar i Star Wars-världen utan att behöva tulla på nöjet eller story-valen i den historietäta kampanjen. Om PvP bara blir en sidogrej eller stjäler hela showen i Star Wars: The Old Republic återstår att se.

Relaterade texter



Loading next content