Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Starhawk

Starhawk

Den spirituella uppföljaren till Warhawk tar oss med upp bland stjärnorna. Daniel har kikat närmare på Lightbox Interactives kommande actionspel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter Warcraft kom Starcraft. Baserat på helt logiska grunder borde då Warhawk bli... Starhawk?

Korrekt. När Warhawk släpptes 2007 skaffade det snabbt en trogen skara fans. Det var ett actionspäckat multiplayerspel där striderna rasade i högt tempo både till fots, i armerade stridsvagnar och uppe i luften. Det släpptes dessutom under en tid då Playstation 3-spelare var svältfödda på sköna onlinebataljer, och hyllades av oss själva (bland andra) för dess variationsrika spelbarhet och lättillgänglighet. Det var dock lite av en bite size-upplevelse, då det släpptes till lågpris över PSN och hade relativt få spellägen och banor. Dessutom innehöll Warhawk ingen enspelarkampanj överhuvudtaget.

Men det blir det ändring på nu. För Starhawk smaskar på med extra allt. Kriget tas ut i rymden denna gång, där människorna har börjat kolonisera diverse planeter. Vi kommer utöver onlinestrider att få ett fullfjädrat enspelaräventyr på mellan 5-8 timmar med halvmuterade Emmet Graves som huvudperson, samt en hel del spelmässiga nyheter där "Build and Battle"-funktionen sticker ut mest.

Starhawk
Protagonisten Emmet Graves blev infekterad av ämnet Rift i en mutantattack. Lyckligtvis kunde han behålla en del av sin mänsklighet.
Detta är en annons:

Krig, krig och åter krig. Varför kan inte alla bara hålla sams?

Allt är Rift-ämnets fel, en substans som flödar i innandömet av de himlakroppar vi kommer att få besöka. En sorts guldrusch efter ämnet pågår. Alla vill så klart ha sin del av kakan. Eller ja, helst vill man förstås ha HELA kakan OCH smulorna därpå, och då måste man som bekant ta till brutalt övervåld.

Förutom oändliga rikedomar har Rift några smärre biverkningar på folk, då det kan förvrida både kropp och själ. De som blir alltför exponerade för Rift muterar sakta men säkert till helvilda Outcasts, som dyrkar och försvarar det blåskimrande ämnet med en galnings frenesi. Emmet själv är den enda levande som har blivit muterad av ämnet men samtidigt fått behålla sitt förstånd. Just därför är han rätt man för det slitsamma jobbet att skjuta dessa aggressiva helmutanter i stycken. Rift ger honom nämligen kraften att använda Starhawks stora spelmässiga nyhet, "Build and Battle".

Så, vad är det egentligen grejen med "Build and Battle"?

Detta är en annons:

Det är Emmets förmåga att med hjälp av Rift-energi kalla ned byggnader från skyn för att förändra slagfältet. Allt från kommunikationstorn som bistår med allierade soldater till skyddsmurar och artilleritorn finns till förfogande. När en byggnad ska placeras zoomar kameran ut och det hela påminner helt plötsligt om ett strategispel i realtid. Övergången från tredjepersonsaction till strategi och vice versa är sömlös, snabb och brutal, och vi kan tänka oss att det öppnar upp för en hel del strategiskt djup. Chefen för Lightbox Interactive, Dylan Jobe, beskriver landskapen i Starhawk som "en målarduk spelaren själv kan förändra". Med andra ord: Det kommer att finnas många möjliga lösningar för en given situation.

Starhawk
Fordonsstrider utgör en stor del av Starhawk. Här tar ett Warthog-liknande fordon sig an en tungt bestyckat mech.

Att modifiera spelvärlden i actionspel är förvisso inget nytt. Vi såg något liknande i Day 1 Studios hyfsade Fracture, där man kunde manipulera terrängen till sin fördel. Samma i Red Faction: Guerilla, även om det hade en mer destruktiv prägel (på tal om det kan alla byggnader man konstruerar i Starhawk även förstöras). Men på det här sättet har det aldrig gjorts förut. "Build and Battle" ser både unikt och väldigt, väldigt roligt ut att använda.

Är det här något man kan använda även i multiplayer?

Ja. Grundreceptet från Warhawk finns kvar med flyg- och markfordonsbaserade strider, men det som kommer röra om rejält i grytan även online är "Build and Battle". I det här stadiet stödjer Starhawk multiplayermatcher för upp till 32 spelare samtidigt, samt fyra spelare på delad skärm. Multiplayerbanorna bjuder på stora och öppna stridsfält likt de i Battlefield-spelen, något som även går igen i kampanjen. Sony planerar även att genomföra en multiplayer-beta. När och hur man deltar i den är dock inte klart ännu.

Starhawk
Två fraktioner strider mot varandra i Starhawk. På ena sidan står mänskliga Rifters, och på den andra står muterade Outcasts.

Berätta lite om de fordon och vapen vi kommer att få bruka!

Stridsflygplanen från Warhawk är som sagt kvar, men de är rejält förändrade. Numer dubblerar de nämligen som kraftfulla mech-robotar. Genom ett knapptryck kan de förvandla sig likt en Transformer i högform. Striderna i dessa ser ruskigt intensiva ut, särskilt ovan mark. Missiler och brinnande bråte viner förbi som i vilket japanskt shoot 'em up som helst. Förutom dessa tingestar har vi även fått se ett terrängfordon som kan liknas vid en Warthog från Halo-universumet.

Till fots är en typ av maskingevär, ett krypskyttegevär och en pistol avslöjade. Inga större överraskningar här, alltså. Inte än så länge i alla fall.

Summa summarum, vad tror ni egentligen om Starhawk? Taggade?

Absolut. Lyckas man sy ihop alla finesser och dimensioner till en balanserad helhet kommer Starhawk med största sannolikhet att rocka hårt. Risken finns ju alltid att kampanjen blir en axelryckning, men blandningen av öppen krigsföring i tredjeperson och smart, Tower Defence-luktande strategi bådar mycket gott. I början av 2012 smäller det.

StarhawkStarhawk

Relaterade texter

StarhawkScore

Starhawk

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Lightbox Interactive blandar mechs med rymdskepp, slänger in basbyggande och onlinekrig för 32 personer. En total röra eller flerspelarmässig briljans? Elfving har satt betyg...

8
Starhawk

Starhawk

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Daniel Steinholtz

Den andliga uppföljaren till Playstation 3-exklusiva onlinespelet Warhawk tar oss med upp bland stjärnorna. Daniel har kikat närmare på Lightbox Interactives kommande actionspel...



Loading next content