Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Battlefield 3

Battlefield 3 - vi testar multiplayer

I höst tar Dice och EA upp kampen mot actionkungen Call of Duty med sitt Battlefield 3. Spelets prodcuent talar om multiplayer, ny grafikmotor och att ständigt bli jämförd med Infinity Wards spel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Don't mention the war. Eller i det här fallet, Call of Duty. Executive producer Patrick Bach trivs med att ge spelpressen den första hands-on-sessionen med Battlefield 3 på Dice i centrala Stockholm, men för varje ny intervju blir han allt tröttare på att svara på frågor om konkurrensen. Inte för att det syns särskilt mycket.

"Det är inte som att vi kan slåss på jämna villkor. Det är inte samma sak som FIFA versus Pro Evolution Soccer", suckar Bach när han förbereder sig för vår GRTV-intervju. Men journalister älskar att jämföra spel och när EA-chefen John Riccitell verkar vilja göra det till en duell, är det lätt att förstå varför Bach får så många frågor om Modern Warfare 3.

I kärnan av Battlefield 3 finns Frostbite 2. En motor speficik utvecklad för spelet, och en motor som verkligen skiner, inte bara vad gäller grafik. De förbättrade animationerna är inte bara för syns skull, då de tillåter massvis av nya förbättringar i spelupplägget. Sånt som i sig inte ser mycket ut för världen, men som tillsammans verkligen utgör en skillnad.

En av skillnaderna i multiplayer mellan Battlefield och dess konkurrenter som lead designer Lars Gustavsson poängterar, är hur kartorna egentligen inte är arenor, utan snarare en uppsättning banor som du avancerar genom. Dice har bekräftat tre multiplayerkartor hittills - Conquest, Team Deathmatch och Rush.

Detta är en annons:
Battlefield 3

Conquest är ett känt varumärke för spelserien, men Team Deathmatch är lite av en överraskning. Lars Gustavsson berättar att när han spelat detta i andra spel har han känt att det skulle passa bättre i Battlefield.

Rush-kartan, Operation Metro, är förlagd till Paris som är ockuperat av ryssen. Vi på den attackerande sidan är amerikanska marinsoldater och vårt mål är att slå ut den ryska kommandoposten på Paris-börsen. Vi börjar i en park, där vädret är vackert och fåglarna sjunger. Våra första mål går ut på att slå ut ett par luftvärnskanoner i andra sidan parken. När vi lyckas med detta flyger bombplan in och mjukar upp vår väg mot börsen, och denna väg tar oss under jord till tunnelbanesystemet i Paris. Det finns några alternativa vägar vi kan ta, och vid ett tillfälle körde en lagkamrat ner ett fordon i den större tunneln, vilket orsakade rejält med kaos för ryssarna som tvingades springa och söka skydd mellan tågvagnar.

Infanterifordonet var det enda tillgängliga på kartan, men det illustrerade några av förändringarna Dice har gjort på fordonen. Det mest intressanta är att fordonen nu har återhämtande hälsa, och när hälsan nått en viss nivå nedåt går det inte att köra längre.

Detta är en annons:

Låt säga att en Engineer får en fullträff på en tank med fem personer inuti. Detta betydde förr att han fick fem kills, vilket inte direkt lockade till grupptransporter. I Battlefield 3 kan han döda killen som sitter där raketen träffar och stanna fordonet, men de övriga fyra överlever och kan lämna fordonet. Små förändringar som kommer att uppmuntra till lagspel ännu mer. En annan cool sak med infanterifordonen är att det har en värmekamera som kan slås på för en Predator-effekt.

Battlefield 3

Tunnelbanetunnlarna och stationen gav oss en gameplayupplevelse som skiljde sig starkt från den i parken. Här fanns flera flaskhalsar i kartan och eldstriderna blev vilda när vi sprang inne i vagnarna. Att spela som support i denna omgivning var ett gott val, eftersom när du går ner på huk (ja, det är möjligt) kan du zooma in och aptera din bipod (varsomhelst tack vare det nya animationssystemet) så har du en perfekt position att ge nedtryckande eld. Att göra detta i Battlefield 3 ger dig inte bara poäng, du försämrar också fiendens syn och hörsel. Nedtryckande eldgivning är ett mycket viktigare verktyg i Battlefield 3.

Vi har nämnt Support och Engineer och dessa klasser kompletteras av Assault och Recon i Battlefield 3. Assault är en soldat som krigar vid fronten, kombinerat med en fältskär, något Dice beslutat sig för eftersom man vill ha Medics närmare alla ction. Intressant är att spelaren kan använda uppgraderingarna och slots för att detaljanpassa sitt kit. Om du vill att din Assault ska bli mer av en Medic går det bra, motsatsen likaså. Recon är också mångsidig med sitt krypskyttegevär och C4. Överlag är designfilosofin att göra alla fyra klasser roliga, och roliga att utforska.

Battlefield 3 känns mycket som Battlefield och även med alla små förändringar är det tydligt att detta är uppföljaren vi väntat på alla dessa år. Dice menar att förstörelsen kommer att förändra upplevelsen rejält, men detta var inte så tydligt som det kanske blir i de andra kartorna. Med det sagt, fanns det trots allt ett hus brevid Paris-börsen som blev smågrus, och jag fick se en soldat få en byggnad över sig.

Vad som sticker ut efter en timme "Operation Metro" är detaljnivån och bandesignen. Oavsett om det är graffiti på väggen eller små gränder att utforska, är det tydligt att detta är utvecklat med kärlek, och ett spel Dice velat skapa i åratal.

Ett slag vanns av Battlefield denna dag, då Dice avslöjade sina planer för Battlelog, en social plattform liknande Halo Waypoint och Call of Duty: Elite, där du kan utöka din Battlefield-upplevelse till webbläsare och smartphones. Till skillnad från Call of Duty: Elite kommer detta att vara gratis.

Huruvida detta är nog för att vinna kriget är upp till spelarna att besluta, men Battlefield 3 är förmodligen den största konkurrenten till Call of Duty vi någonsin kommer att få se.

Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3

Relaterade texter

Battlefield 3 (konsol)Score

Battlefield 3 (konsol)

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att ha charmats av Dice krigsföring i PC-versionen av Battlefield 3 har nu turen kommit till konsolerna. Jonas Mäki har testat om det fortfarande lika roligt...

Battlefield 3Score

Battlefield 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter sex långa år är det äntligen dags för Battlefield 3. Vi har klarat kampanjen, spelat co-op och bedrivit krig online för att ta reda på om Call of Dutys dagar är räknade...



Loading next content