Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

Nathan Drake kommer att återvända i bärbart format med Uncharted: Golden Abyss till PSP2. Vi har testat två sekvenser från spelet och delar med oss alla intryck i en ruin- och skattdoftande förtitt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att en Uncharted-titel skulle vara del av PSP2-utannonseringen var naturligt, med tanke på seriens plats som kronjuvel bland Sonys exklusiviteter. Men tanken på en bärbar Nathan Drake förlorade lite av sin flärd när någon frågade om utvecklarens identitet. När det inte var fråga om Naughty Dog blev vi oroliga. När det framkom att SCE Bend Studio skulle ta hand om de bärbara Uncharted-spelen fick vi känslan av att detta inte skulle vara ett "riktigt" Nathan Drake-äventyr.

Baserat på hur bra vår hands-on-stund med spelet var så finns det dock ingen oro.

Vi kan börja med grafiken. Det något som bara inte går att undvika i ett Uncharted-spel. Under presentationen av spelet förklarar Bend att Naughty Dog öppnade hela sitt bibliotek av grafikmaterial och att man fick gå lös på det helt fritt. Det märks. Undersköna gröna dalar som sträcker sig mot fjärran, och kristallklara vattenfall pryder PSP2:s femtumsskärm. Detta kommer att bli flaggskeppet för Sonys nya hårdvara.

Uncharted: Golden Abyss
Detta är en annons:

Uncharted: Golden Abyss sägs ska utspela sig innan det första spelet i serien, men förvirrande nog kallas det inte en prequel. Hur det egentligen passar in kommer att avslöjas i framtiden.

Under dagens event på hemlig ort nära Temsen visas två demos på varsin maskin. I logisk ordning får vi först lära oss att klättra och gräva runt efter artefakter i spelets början. Dessa färdigheter får sedan användas i mer actiontäta sekvenser, där vi även får fightas i närstrid. Båda stationer visar tilläggen i spelupplägget som PSP2 möjliggör.

Innan går vi närmare in på det måste det sägas att den som skriptar spelet borde få påökt. Öppningsscenen, full av komiskt gnabb då Drake gör sig redo för bergsklättring med en vän, fick oss att kvida av skratt. Nolan North visar återigen att han är en av världens bästa röstskådisar.

Så till spelmekaniken. De första tio minuterna gör dig bekant med de nya kontrollerna utan att en tutorial behövs. Gestbaserade kontextkommandon (läs: rör på skärmen och snärta med fingret) låter dig klättra över barriärrer och andra hinder. Att balansera på en trädgren kräver att du använder den inbyggda gyron. Att svinga i rep kräver att du tiltar konsolen bak och fram för att få upp fart.

Detta är en annons:
Uncharted: Golden AbyssUncharted: Golden Abyss
Uncharted: Golden Abyss

Att klättra uppför och längs med bergspartier låter dig "multitoucha" Drakes rutt i förväg. En strimma av silver berättar vilka bergspartier du kan greppa, varpå Drake gör samma sak sekunden senare. Det finns en sekvens i början där kameran filmar dig ovanifrån och du ska ta dig över en risig träbro. Du petar på varje ny bräda för att låta Nathan skutta, och naturligtvis går flera av dem sönder, varpå Drake svär som en borstbindare.

Det går också att använda knappar och analoga spaken för detta, men vi upptäckte att det var mer precist att använda touchskärmen. Detta utan att det hela kändes som en gimmick. Ytligt eller subtilt? Det beror på ditt eget tycke och smak.

Brosekvensen avslutas med ett moment där du ska kopiera uråldriga inskrifter, vilket ska göras genom att gnugga skärmen frenetiskt (något som bör locka till sig blickar på bussen). En procentmätare visar hur det går för dig och även om du bara behöver nittio procent för att klara uppgiften finns det förmodligen en bonus för att hinna med precis allt. En undermeny vi hittade antyder att det finns många metautmaningar av detta slag.

Uncharted: Golden Abyss

I den andra demon är det natt i djungeln och vi smyger genom vad som kallas The Snake Temple. Sektionen ger oss ett bättre hum om hur PSP2 fungerar i actionsekvenser. Den andra spaken är förstås kameran, som låter oss se hur vakterna runtomkring oss rör sig. Smyger du fram till en en bakifrån dyker en liten ikon upp. Rör sedan skärmen och en snygg spark-takedown aktiveras. Vaktens vapen faller till marken och plötsligt har vi uppgraderat från fjantig pistol till automatkarbin.

Smygarmekaniken känns riktigt bra, särskilt när vi hänger i en reling och ska skjuta fiender med ena handen. När krypskyttegevär kommer in i bilden blir det genast rörigare dock. För att få fram kikarsiktet krävs det att du rör din PSP2 i cirklar för att hitta ett mål, och detta krockar med kravet på ett exakt sikte som vapen av denna typ har. Detta förlorar snabbt sin charm. Lyckligtvis finns ett smidigt auto lock-system när vi ska knäppa fiender.

Även om dessa spelsekvenser var korta lovar de gott inför framtiden för Sonys bärbara avdelning. Uncharted till PSP2 är uppfriskande nog ingen portning eller ett halvdant projekt. Det är förmodligen en blockbuster i vår ficka, helt enkelt.

Relaterade texter

Uncharted: Golden AbyssScore

Uncharted: Golden Abyss

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

Sony slår på stort med släppet av bärbara Playstation Vita och drämmer till ordentligt med Uncharted: Golden Abyss.



Loading next content