Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Warshift

Warshift

Redaktionens strategigalning har tagit en närmare titt på det vanvettigt ambitiösa spelet Warshift

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

I dagens spelklimat, som är tyvärr fullproppat med allt från halvtaskiga re-masters till homogena och militärbruna actionspel som går på räls, är det alltid lika intressant och spännande att se ett nytt unikt spel dyka upp. Vad som får epitetet "unikt" kan självfallet debatteras men besynnerliga genrekombinationer torde ses som en tämligen unik grej i spelvärlden. Även om det finns otaliga titlar som försökt kombinera olika genrekombinationer är det egentligen endast ett fåtal titlar som faktiskt lyckats göra det bra. Warcraft III: Reign of Chaos lyckades kombinera realtidsstrategi med rollspel på ett fantastiskt sätt medan Bioshock visade var skåpet ska stå med sin saftiga spelcocktail bestående av survival horror, förstapersonsaction och rollspel. Nästa spel som är tänkt att föra den genrekombinerande facklan vidare är indieliret Warshift.

HQ
Warshift
Ja, det här spelet utvecklas av en enda kille - vilket i grunden är helt vansinnigt coolt.

Warshift är något unikt som en, håll i hatten nu, kombination av realtidsstrategi och actionshooter med en stor dos rollspelsströssel ovanpå. Titeln innehåller strider i yttre rymden, avancerade mechs á la Supreme Commander och ett utvecklingsträd som påminner kraftigt om ett typiskt rollspel. Även om den här kombinationen inte är extremt unik i spelvärlden, är det ändå mekaniken bakom dessa element som gör att man bör ta sig en närmare titt.

På tal om en närmare titt, här kommer en liten men udda uppmaning: Sluta läs här och kika en stund på bilderna av spelet i fråga. När du är klar, återvänd till texten och fortsätt läs. Seså, kolla på bilderna nu.

Warshift
Warshift blandar flera olika speltyper som action, strategi och rollspel.
Detta är en annons:

Välkommen tillbaka. Samtliga bilder du nu sett kommer uppenbart från Warshift. Vad som däremot inte är uppenbart är antalet personen som suttit och skapat innehållet i bilderna. Warshift är nämligen utvecklat av... en person. Ja, du läste rätt. En person.

Mannen bakom det här ambitiösa och högst experimentella projektet heter Cyril Megem. Han har förberett sig i flera år innan han tog sina första och ensamma steg i den stora utvecklingsvärlden som omfattar Warshift. Medan han jobbade för bland annat Cities XL utvecklaren Monte Cristo, började han spara ihop ett kapital som senare skulle agera som utvecklingskostnad för Warshifts första år. När pengarna tog slut bestämde han sig för att vända sig till gräsrotrörelsen och Kickstarter där han fick ihop tillräckligt med medel för att fortsätta utvecklingen av hans drömspel.

Warshift
Cyril Megem, skaparen bakom Warshift, pratade nyligen med Gamereactor och berättade att han jobbar 16 timmar per dag, sju dagar i veckan.

Warshift är precis det, Cyrils drömspel. I en kort intervju med Gamereactor berättade multitasking-kungen att han ville skapa ett spel som innehöll samtliga genren som han själv gillar att spela. Samtidigt nämner han att han dragit inspiration från både actionfesten Titanfall och realtidsstrategispelet Wargame: Red Dragon.

Detta är en annons:

Att döma av bilderna får man intryck av att Warshift minsann är en påkostad titel med flera hundra personer bakom rodret. Men det är, som sagt, endast Cyril som suttit framför datorn och hamrat på tangentbordet. För att åstadkomma denna bedrift har han jobbat 16 timmar per dag, sju dagar i veckan, konstant fram till nu. Det svåraste momentet under utvecklingen har varit animationer, enligt Cyril. Detta på grund av att Cyril själv aldrig egentligen jobbat med det momentet innan. För att råda bot på det hela utvecklade han en teknik där han kunde skapa en 3D-karaktär och dess animation - simultant. På så sätt kunde två separata jobbroller, artist och animatör, slås ihop till ett.

Warshift
Grafiken och själva designen är superläcker och proppad av retro-referenser.

Nu undrar man kanske om Cyril faktiskt har gjort precis allt. Det korta svaret är: Ja. Han har programmerat, designat och till och med skrivit lite musik till spelet. När vi frågade honom om det finns något han inte gjort svarade han att han köpt några musikspår samt att han hyrt in professionella översättare och redaktörer för att kirra all text i spelet.

På senare tid har fler och fler strategispel gått ifrån konceptet av bashanteringen - byggandet och underhåll av en bas för ens enheter. Warshift går tvärtemot den utvecklingen. Faktum är att byggandet av en bas och enheter är själva hjärtat i spelet, vilket säkerligen är glädjande för många gamla realtidsstrategirävar där ute.

Efter att man skapat sina enheter kan man skicka ut dem i krig för att slåss mot andra mekaniserade och vidunderliga bataljoner. Det är bland annat här som Warshift utmärker sig från många andra strategispel på marknaden. Genom ett enkelt knapptryck kan ta du fullständig kontroll över en valfri enhet och styra den precis hur du vill. För att lägga det hela i ett perspektiv kan vi ta ett exempel.

Warshift
Spelet kommr att innehålla tonvis med möjligheter att skräddarsy sin egen figur samt sina egna enheter/arméer.

Du bygger en bas på ett klassiskt sätt för att sedan samla resurser och bygga dig några slagskepp. När du byggt en smärre armada kan du skicka ut den i krig. Väl i eldzonen kan du när som helst markera en enhet och byta till "Action"-läget. När du gör det, slungas du in i det markerade slagskeppet där du agerar som pilot. Warshift förvandlas då från ett realtidsstrategispel till ett actionspel. I det här läget har du möjlighet att samla erfarenhetspoäng som senare kan användas för att uppgradera dina enheter, precis som i ett rollspel.

Till en början har man tillgång till sex militära enheter, nio AI-kontrollerade soldater och en "tung" enhet. Nu låter detta visserligen lite skralt men man bör ha i åtanke att Warshift befinner sig fortfarande i utvecklingsstadiet. Dessutom har du, som sagt, möjlighet till att uppgradera dina enheter, något som definitivt ökar variationen. När det kommer till byggnader kan du konstruera sju typer. Även detta är lite skralt men med tanke på Warshift just nu befinner sig i Steams Early Access (vilket innebär att du kan testa spelet redan nu) där communityn aktivt kommer med nya förslag, är det inte omöjligt (om något är det högst möjligt då Cyril påpekar att han lyssnar med idel öra på spelarna) att Cyril lägger till fler byggnader (och enheter) innan spelets officiella release.

Warshift
Warshift går just nu att köpa via Steams "early access" för 199 kronor.

När det kommer till olika spellägen har Warshift, för tillfället, tre stycken. Man kan roa sig med det standardiserade skirmish-läget, kampanjen som innehåller tio unika uppdrag och sist men inte minst: LAN-läget. Summerar man allt kan man konstatera att Warshift är en oerhört ambitiös och intressant titel. Cyril Megem har ensam gjort ett oerhört bra jobb med att foga samman samtliga element och genrer till ett komplett spel. Vi kan inte vänta på att sätta tänderna i det färdiga spelet.

WarshiftWarshiftWarshiftWarshift
WarshiftWarshiftWarshiftWarshift
WarshiftWarshiftWarshiftWarshift

Relaterade texter

7
Warshift

Warshift

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Aldin Sadikovic

Redaktionens strategigalning har tagit en närmare titt på det vanvettigt ambitiösa spelet Warshift



Loading next content