Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dead Island

Dead Island

Zombiejägaren Hegevall har intagit Söderhavet för att klubba 3000 zombier i skallen med en paddel. Läs om våra intryck från förhandsversionen av kommande skräckfesten Dead Island

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Så... vilken version har du spelat?
Jag har tillbringat cirka sex timmar tillsammans med Dead Island till Xbox 360. Och ja, det är inte eftersom jag är mutad av Microsoft eller Bill Gates okände systerson. Vi fick bara Dead Island (preview) till det formatet från utgivaren Deep Silver. Helt enkelt.

Bra. Hur börjar spelet då?
Det börjar med en filmsnutt där man raglar runt på en fest. Partyt äger rum på en tjusig söderhavs-ö och hula hula-kjolarna trängs med en hel del mohawk-stylade, tribal-tatuerade töntar i piratshorts. När man vaknar upp nästa dag är hotellet tomt. Det ligger väskor och prylar överallt och dörrarna till foajén är uppslagna.

Okej, men vad händer sen då?
Jo, man hittar ett söndertuggat lik, får radiokontakt med en australiensisk badvakt som guidar en till ett hisschakt som tar en ut ur hotellet. Ja, efter att man jagats av fem hungriga zombies.

Är starten spännande, som i Resident Evil?
Nej, tyvärr. De inledande minuterna i Dead Island är inte särskilt mycket läskigare än den första stunden i Littlest Pet Shop. Techland misslyckas med att bygga en effektiv stämning utan slarvar istället bort skrämselfaktorn i mötet med de första fienderna.

Detta är en annons:

På vilket sätt?
Zombierna är helt enkelt inte särskilt läskiga och det går för lite tid mellan det att man fattat att något inte står rätt till och att helvetet bryter lös. När de levande döda väl anfaller ser de ut som stela pinnar modellerade i jämnbrun fudge.

Efter att ha tagit dig ut ur hotellet, vart är det då tänkt att man ska ta vägen?
Man kan gå vart man vill. Dead Island är strukturerat som ett sandlådespel. Man kan gå till en av de många utomhuspoolerna, till restaurangområdet eller till parkeringsgaraget. Man kan även gå ned till stranden eller mot väster där båtbryggorna ligger. Vill man se mer av själva storyn måste man dock göra som den australiensiske badvakten säger och ansluta till en grupp vettskrämda överlevare nere i badvaktshuset.

Känns spelkontrollen bra?
Både ja och nej. Man rör sig klumpigt med en lite... svävande känsla. Ibland påminner det mer om att styra en kundvagn än att kontrollera en vettskrämd partynisse med Tribal-tatuering. Samtidigt är det smidigt och roligt att klubba zombier i skallen med diverse tillhyggen. Just den delen fungerar fint. Synd bara att vapnen går sönder så lätt. En kniv man man till exempel bara hugga med cirka tio gånger innan bladet rostar sönder och kroknar. Detsamma gäller för ett järnrör som kroknar och trillar sönder efter cirka 15 saftiga slag mot zombiernas pannben.

Är grafiken bra eller är även den ojämn?
Den är ojämn. Står man på stranden och blickar ut över det soldränkta landskap som paradisön erbjuder är Dead Island otroligt läckert. Nästan lika snyggt som Crysis. Kikar man på inomhusmiljöerna, karaktärerna och framförallt animationerna är det dock betydligt mindre snyggt.

Detta är en annons:

Har du testat co-op-delen i Dead Island?
Ja, det har jag. Men bara en kort stund, tyvärr. Som co-op-spel känns det roligt med en hel del smarta, spelmekaniska lösningar. Jag har dock inte testat att spela fyra stycken samtidigt vilket torde innebära roliga gruppslagsmål mot de fudge-formade zombierna.

Sammanfattningsvis, vad tror du om spelet då?
Dead Island har potential att bli bra, men mina timmar tillsammans med preview-versionen lämnade en del att önska. Jag antar att den fullständigt fantastiska trailern från i våras gjort att förväntningarna skjutit i höjden kanske lite väl mycket. Om ett par veckor kommer vi att recensera Dead Island här på Gamereactor.se. Missa inte det.

Dead IslandDead IslandDead IslandDead Island
Dead IslandDead IslandDead IslandDead Island
Dead IslandDead IslandDead IslandDead Island

Relaterade texter

Dead IslandScore

Dead Island

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Trodde du att myggor, påflugna försäljare och kallt badvatten var det värsta som kunde hända på semestern? Glöm det, Jonas har upplevt en vidrig charterresa med ett milt sagt tveksamt resesällskap...



Loading next content