Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Borderlands 2

Borderlands 2

En uppföljare till smygsuccén Borderlands är på väg och det blir mer galna fiender, vansinniga vapen, cel-chadad grafik och roligare fordon...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Visst var det lite opolerat och en aning monotont, men grundidén i Borderlands var så bra att vi först nyligen lagt ned handkontrollen efter att ha klarat alla Pandoras utmaningar och spelat igenom de välgjorda expansionerna. Men snart är det dags igen, under Gamescom premiärvisade Gearbox upp Borderlands 2, ett spel man påbörjade redan det första ens var klart och som när det släpps nästa år varit under utveckling i tre år.

Mycket är sig likt när vi återvänder till Pandora, fem år har förflutit sedan föregångaren och de fyra huvudpersonerna har numera andra saker för sig än äventyr.Vilka vi kommer få spela som istället är Gearbox förtegna om, men Sirens-klassen kommer i alla fall finnas kvar samt att man visat upp den nya Gunzerker. Som namnet antyder en vapentok utöver det vanliga med specialförmågan att använda två vapen samtidigt. Och då snackar vi vilka två vapen som helst, som prickskyttegevär eller de allra tyngsta doningarna. Milt sagt livsfarligt, alltså.

En av bristerna i originalet var den obefintliga fiendevariationen och att de heller inte hade mer vett än att likt ett självmordsbenäget lämmeltåg kasta sig framför ens rykande gevärsmynning. Det här är något som Gearbox vet om och villigt medger, och därför är artificiell intelligens något man gärna pratar om när Gamereactor träffar dem på Gamescom. I Borderlands 2 är fiendefloran inte bara större, utan även betydligt smartare.

De klättrar gärna upp på höjden för att få ett övertag, de arbetar medvetet för att flankera dig, klättrar över föremål och använder terrängen till sin fördel, både för skydd och avancemang. Det här ställer naturligtvis helt andra krav på dig och dina medspelare som därmed också måste göra mer än att bara stå still skjuta vilt omkring sig.

Detta är en annons:

Gearbox var innan de släppte Borderlands kritiska mot mängden uppföljare som kommer nuförtiden och var oroliga att folk inte var villiga att ge en ny serie chansen. Därför är det lite ironiskt att just Borderlands nu får sin uppföljare, vilket vi såklart påminner Gearbox om. De är dock väl medvetna om vad man sagt och står fastvid det. En uppföljare får aldrig bli att man pillar lite i menyerna, gör några nya banor och petar in en ny siffra i titeln. De menar att Borderlands 2 ska betraktas som ett helt nytt spel, och absolut inte buntas ihop med de snabba slentrianmässiga årliga utgåvor som blivit så vanliga i spelvärlden.

Även om bara fem år förflutit i sedan föregångaren, hardet hänt en hel del på Pandora. Glöm den karga världen som vi vid det här laget behärskar som vår egen inneficka. Nu finns här lummiga skogar, is, höga berg och en allmänt större miljövariation. Trots det har Gearbox hittat lite extra hästkrafter till de åldrade konsolerna och vräkt på med fler effekter och märkbart skarpare grafik med helt enorm sikt.

Den tecknade stilen är dessutom ännu mer skruvad denna gång och det verkar som att man bestämt sig föratt satsa på den mer humoristiska prägel man påbörjade med Borderlands-expansionen Zombie Island of Dr. Ned. Därför kommer det kanske inte som någon överraskning att karikatyrerna är fler än någonsin, att Pandora med järnhand styrs av en diktator kallad Handsome Jack, att det finns apfiender som heter Bullymongs och bossar med skrikande dvärgar fastspända på sin sköld. Skruvad humor genomsyrar allt denna gång på ett behagligt sätt som klär spelet.

Gearbox menar dock att man inte bara velat skapa något större och mer innehållsrikt, utan även knyta samman det bättre. I Borderlands fick man ofta känslan av att uppdragen man utförde bara var slumpvis utspridda och inte hade något egentligt samband med varandra. Därför har man jobbat hårt på att alla uppdrag ska verka mer logiska, hänvisa till varandra och skapa känslan av en värld som lever med samband och verkan.

Detta är en annons:

Bland annat hyser inte hela planeten ett enormt agg mot just dig och dina kumpaner längre. Tvärtom bråkar även gängen sinsemellan och märkliga varelser gör inte längre någon skillnad på ditt prima kött och fiendens. Därför ska du inte bli förvånad om strider redan pågår någonstans utan att du själv alls är inblandad. Målsättningen är att skapa en trovärdig och levande värld, trots att Pandora nu alltså kommer bli mer omfångsrik än någonsin förr. För att ta sig någonstans i den enorma världen gäller det att hitta sig ett fordon. Även dessa har stuvats om ordentligt, och Gearbox har jobbat hårt på att både göra dem mer användbara och roligare att köra. Ett bra exempel på det är införandet av en handbroms som ger helt andra möjligheter till vansinneskörning. Dessutom finns flera större fordonsmodeller så fyra personer kan åka med och assistera i krigandet. Något alla som spelat Halo kan intyga är en strålande idé.

Även om det fortfarande återstår ett års jobb på Borderlands 2, så känns det redan nu väldigt lovande. Gearbox tycks ha förstått precis vad somvar bra och dåligt med föregångaren och arbetar nu med ett av nästa års hetaste spel.

Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2

Relaterade texter

7
Borderlands 2: Sir Hammerlocks Big Game HuntScore

Borderlands 2: Sir Hammerlocks Big Game Hunt

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas Mäki har varit på storviltsjakt och tillsammans med Sir Hammerlock har de utrotat djur, dödat urbefolkning och våldfört sig på hela den nya kontinenten Aegrus...

0
GRTV återbesöker Borderlands 2

GRTV återbesöker Borderlands 2

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Du vet hur det fungerar vid det här laget. Varje dag klockan 16:00 drar vi igång något som vi valt att döpa till Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder...



Loading next content