Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Soul Calibur V

Soul Calibur V

Namco har dukat upp för mer intensiv fighting mellan en uppsjö karaktärer i Soul Calibur V. Vi har testat spelet och fått en rejäl adrenalinrusch...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När Soul Calibur V tillkännagavs i maj efter månader av spekulationer fick vi bara titeln och en logotyp, och inte mycket annat. Lite av en besvikelse, då Namco Bandai hade flugit pressen ut till Dubai för tillkännagivandet och för titta på resten av deras line up.

Men efter den långsamma starten vi har fått ett gäng nya skärmdumpar, trailers och detaljer och på Gamescom var det äntligen dags för oss att få lägga våra smutsiga små händer på spelet själva.

Men naturligtvis fanns det några utannonseringar på Gamescom också. Fyra kämpar tillkännagavs; figurer som återvänder från tidigare spel - Tira, Maxi, Voldo och Hilde. Fightingfanatiker kanske minns att Hilde ansågs alltför stark i Soul Calibur IV och att hon blev förbjuden att använda i turneringar. Utvecklarna på Project Soul är övertygade om att deras nya balans fixar alla problem med Hildes fördelar.

Soul Calibur V
En blandning av nya och gamla karaktärer väntar oss i Soul Calibur V. Huvudfienden heter Patroklos är Sophitias son.
Detta är en annons:

Några tillägg har gjorts till själva stridssystemet. Framför allt har ett nytt ducksystem lagts till, och om du snabbt trycker upp eller ner du kan komma ur vägen för en inkommande attack. Du behöver expert-timing för detta, men om det lyckas belönas du med en gratis chans till att slå motståndaren.

Det finns också Critical Edge, en ny och mycket kraftfull attack, som kan vända en hel strid. Det kräver en full Edge-mätare, som man fyller upp med att framgångsrikt göra attacker och pareringar. När du har fyllt mätaren aktiverar du Critical Edge genom att rotera spaken eller styrkorset en halvcirkel och med ett tryck på den högra avtryckaren. Detta utlöser en färgstark och väl animerad attack som berövar din motståndare på mellan en tredjedel och en femtedel av hans eller hennes hälsa.

Efter att vi har fått denna information tas arkadstickor fram - nog med prat. Det är dags att gå in i arenan.

Soul Calibur V
17 år har passerat sedan händelserna i Soul Calibur IV. Fyra år om man IRL-räknar.
Detta är en annons:

En liten kvinnlig tysk journalist är först ut och hon möter en amerikansk journalist två gånger sin storlek. Förutsägbart nog så slår hon honom rejält. Sen följer två andra journalister, innan det vår tur.

Jag väljer Hilde, en kvinnlig krigare klädd i rustning och lans och svärd som vapen, medan min motståndare väljer Siegfried, den klassiska huvudpersonen från tidigare titlar, en riddare med tvåhandssvärd. Även om det inte finns något på spel förutom äran, får jag vissa fjärilar i magen då utvecklare och andra journalister ser på.

Den första omgången går fruktansvärt fel. Det var ett tag sedan vi spelade Soul Calibur, och innan vi får kläm på kontrollerna befinner sig Hilde på marken. Den andra omgången är en förbättring, men min motståndare lyckas ändå sätta stopp för rundan med ett avslutande slag som delar Hildes hjälm (en rent kosmetisk effekt, försäkrar utvecklarna oss). Två rundor förlorade, men tack och lov är det bäst av fem som gäller.

Vi måste hämnas hjälmen, även om Hilde ser ganska spektakulär ut med sitt böljande hår. Trots att vi förlorade de två första rundorna har vi lyckats fylla våran Edge-mätare, och i början av den tredje omgången släpper vi loss en Critical Edge-attack som träffar rejält, till glädje för publiken. 1-2.

Soul Calibur V
Redan 2010 började det ryktas om Soul Calibur V, då game director Daishi Odashima skrev "SC is back!" i en tweet.

Nästa omgång får en liknande start då min motståndare släpper loss sin Critical Edge-attack, men den missar sitt mål och Hilde kan dra nytta av situationen. Det är en jämn strid, men i slutändan vinner Hilde med liten marginal.

Den sista omgången kommer att avgöra vårt öde. Vi får båda iväg Critical Edge-attacker, men återigen drar Hilde nytta av sin räckvidd med lansen innan hon stänger in motståndaren och avslutar med sitt svärd. Siegfried faller mot marken. Vår heder har försvarats och en av de största upphämtningarna i showen har just ägt rum. Pulsen är fortfarande hög när jag sätter mig igen.

Resten av journalisterna turas om att prova på spelet tills vi är tillsagda att lämna rummet. Project Soul lät spelet tala för sig själv, och det fanns inga långa utvecklar-tal som ackompanjerade all action. Förutom karaktärerna som tillkännagavs vid Gamescom finns det en handfull mer spelbara, men att döma av valskärmen kommer det att finnas många fler i det slutliga spelet. En av de mer underhållande karaktärerna var Pyrrha, Sophitias dotter, utrustad med samma sköld och korta svärd som sin mor. Hon verkar genuint upprörd över att slå sina motståndare, och ropar "Ursäkta!" och "Förlåt mig!" när hon sparkar röv.

Vi lämnar Soul Calibur-hörnet av Gamescom med ett stort leende på våra läppar. Soul Calibur V känns precis som den fightingspel-mästare vi förväntar oss, även i detta tidiga skede.

Soul Calibur VSoul Calibur VSoul Calibur VSoul Calibur V
Soul Calibur VSoul Calibur VSoul Calibur VSoul Calibur V
Soul Calibur VSoul Calibur VSoul Calibur VSoul Calibur V

Relaterade texter

Soul Calibur VScore

Soul Calibur V

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter fyra långa år är Namcos kämpar tillbaka för att med allehanda tillhyggen slåss på historiska arenor. Redaktör Mäki har hårdtestat om det skarpslipade spelsystemet håller måttet...

5
Stor Namco-rea på Xbox Live

Stor Namco-rea på Xbox Live

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Från och med idag fram tills på måndag har Namco en maffig Xbox Live-rea på flera av deras största spel. Här kan man bland annat passa på att fynda udda klassiker som...



Loading next content