Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mass Effect 3

Mass Effect 3

Mass Effect 3 är tveklöst ett av nästa års mest efterlängtade spel. Spelupplevelsen ska bli ännu bättre och nya element ska introduceras. Gamereactor åkte till Edmonton för att titta närmare på äventyret

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det kanadensiska Bioware har kommit att bli ett av de mest respekterade spelhusen i världen. Studion gjorde sig ett namn med Star Wars: Knights of The Old Republic och Baldur's Gate: Forgotten Realms. Idag är namnet Bioware mest förknippat med spelserier som Dragon Age och Mass Effect. Båda dessa spel har en stor och levande värld full av intressanta karaktärer och olika raser.

Jag intervjuade regissören för Mass Effect 3, Casey Hudson, och enligt honom är de varierade spelvärldarna resultatet av de individer som jobbar med spelet. Varje anställd vill nämligen sätta sitt avtryck på spelvärlden, vare sig det handlar om formen på ett Asari-huvud eller strukturen på ett kroganskt samhälle. När denna process görs färdig med bra ledarskap så skapar det världar där spelare är beredda att tillbringa hundratals timmar. Förutom Biowares interna yrkesstolthet finns det också ekonomiska aspekter att ta i beaktning. Konkurrensen är brutal, så för att få konsumentens uppmärksamhet, måste spelet erbjuda något som spelarna inte kan hitta någon annanstans. I Biowares fall betyder detta superb, interaktivt historieberättande och rollspelande som fokuserar på tuffa beslut.

Mass Effect 3 har ett multiplayerläge och jag har haft chansen att spela en tidig version av det undre några timmar. Det är i grunden ett co-op-läge för fyra personer, där spelarna försvarar sig mot vågor av attackerande fiender. Då och då är det tänkt att spelare ska göra andra samarbetsuppgifter, som att hacka en dator eller samla ihop förnödenheter på slagfältet. Det påminde väldigt mycket om Horde-läget i Gears of War, men med en distinkt Mass Effect-känsla.

Jag fick testa två kartor: Slum och Noveria. Båda var väldigt stora och labyrintlika, med gott om korridorer och små skydd. Alla banor ska ha en särskild känsla, men i denna test-session blev känslan inte tydlig.

Detta är en annons:
Mass Effect 3

Enligt Casey Hudson är multiplayer-läget inte separerat från single player-storyn, men alla aspekter är sammanlänkade. I storyn befriar Commander Shepard områden från Reaper-ockupationen ett åt gången. Efter detta måste dessa platser förstås försvaras. I multiplayerläget får vi vandra i dessa truppers kängor, som försvarar sitt hem mot de Reapers som försöker få sina förlorade områden tillbaka.

Svårighetsgraden i kampanjen bestäms av en så kallad "readiness rating" hos de trupper som Shepard samlar ihop. Något annat som avgör är de resurser man har för att gå ut i krig, så kallad "war effort". Lyckas du bra i multiplayer på en specifik karta får du en högre Readiness Rating, vilket kommer väl till pass när de avgörande striderna börjar. Detta innebär att enspelarkampanjen och multiplayerläget bör spelas omlott, i stället för att man börjar med kampanjen och sedan går över till multiplayer. Shepards kompanjoner tar alla med sig sina War Efforts till striderna och även andra godsaker som en ny fabrik, en specialförmåga eller något maffigt vapen. Förutom en kort, inledande genomgång fanns det inte mycket information för pressen om denna speldetalj. Men idén om att allt jobbar tillsammans mot ett större mål är intressant.

Spelupplägget i multiplayer är bekant för Mass Effect-fans; det rör sig om action i tredjeperson där vi tar skydd ofta. Olika förmågor och vapen är nu lättare än tidigare att kedja ihop till effektiva combos. Du kan först kasta en granat, lyfta upp fiender i luften med en specialförmåga, skjuta några rundor med maskingeväret och sedan avsluta kalaset med en runda hagel. Det var avgörande att välja ett vapen som passar ens personliga spelstil. Effektiva vapen har alltid ett litet magasin, men mindre dödliga "spray and pray"-vapen rymmer fler kulor. Några gånger valde jag en bössa med bara ett skott, men jag missade alltid två eller tre skott innan jag träffade mitt mål.

Detta är en annons:

Att röra sig är smidigare än i tidigare spel, men det är fortfarande väldigt långt från Gears of War. Hudson berättade väldigt tydligt att tredjepersonsrörelserna testas fortfarande och kommer att ändras hela vägen fram till slutet av utvecklingscykeln. Mass Effect 3 ska också ha något slags stöd för Kinect och Playstation Move. Exempelvis ska Kinect kunna användas för att ta emot röstkommandon.

Mass Effect 3

Multiplayer-delen i Mass Effect 3 lånar karaktärsutvecklingen från Call of Duty. Genom att spela tjänar spelaren poäng vilket fungerar som spelets valuta. Bland uppgraderingarna finns nya vapendelar som sikten, pipor och större magasin. Karaktärens allmänna egenskaper uppgraderas också. I denna tidiga version verkade det finnas märkbara skillnader mellan olika karaktärsklasser. Soldatens färdighetsträd var väldigt olika från ingenjörens teknologiska förmågor, vilket i sin tur var annorlunda från den smygigare Infiltratorns. Vanguard fick vi tyvärr inte testa. Level-taket ska bli 20, men det kan ändras innan premiären.

Förutom vapen och karaktärsklasser fanns det också skillnader i varje hjältes ras och kön. Just nu verkar skillnaderna mellan en människa, en Turian, en Asari och en Salarian bara vara kosmetiska. Å andra sidan var en Krogan en stor och maskulin fighter, men också långsammare. Varje klass har sin egen närstridsattack som dock är väldigt långsam.

Tyvärr han motståndarna väja undan innan de kraftfulla nästridsattackerna träffade. Detta hoppas jag man ordnar till den färdiga versionen, annars lär det bli en förmåga man bara prövar någon gång och sedan glömmer. Den var helt enkelt så slö och oexakt.

Man uppmuntras till co-op eftersom många av poängen delas upp mellan alla spelare och mängden bestäms av hur väl teamet jobbat ihop. Att sänka de mäktigaste fienderna kräver faktiskt att man samarbetar mycket väl mellan olika karaktärsklasser. Den största fiende vi fick se hette Atlas, en slags tank på två ben. Den första spelaren tog bort skurkens skyddande sköld, den andra frös den med en runda från EMP-vapnet och de övriga avlossade sina vapen i Atlus ansikte. Några fiender försökte komma nära för att göra en närstridsattack, medan andra höll sig bakom skydd och irriterade spelarna med eldgivning från små vapen. Mellan dem fanns de som närmade sig fienden med en stor sköld framför dem.

Mass Effect 3

Den största överraskningen vad gäller fiender var Engineers, skurkar som automatiskt ställer fram kanontorn. Det var väldigt lätt att dö om man var oförsiktig nog att springa mellan två såna torn i ett öppet område. Som i Gears of War kan skadade kumpaner återupplivas med ett knapptryck, och en sänkt spelare kan överleva lite längre genom knapphamrande. Tyvärr så kunde en skadade spelare inte inte krypa till skydd i testversionen.

Rent grafiskt fanns inga överraskningar. Den rymdlika plasten och metallen finns fortfarande där. Kameran är fortfarande placerade lite för nära karaktärens rygg, vilket blockerar en stor del av skärmen. Omgivningarna är hyggligt varierade, men nästan ingenting är förstörbart. Små tekniska problem förekommer, men i det här skedet är det nästan omöjligt att säga hur väl Bioware kommer att lösa allt det tekniska. Det viktigaste var att spelet såg ut och kändes som Mass Effect.

Ljudarbetet var också bekant. Allt låter precis som jag minns det från tidigare spel och röstkommunikationen mellan karaktärer var rikligare än tidigare, vilket onekligen kommer att vara praktiskt när vi spelar med slumpmässiga medspelare. Bäst resultat får man förstås när man är en grupp vänner med headsets.

Mass Effect 3:s multiplayerdemo var fortfarande en väldigt tidig version, så dess plats i det stora sammanhanget är fortfarande oklart, men vi har fått en hygglig känsla för Biowares allmänna planer för spelet. Mellan 130 och 150 personer arbetar på spelet och enligt Hudson så vill alla göra sitt allra bästa och även tillföra något nytt till upplevelsen. Efter Gears of War 2 har vi sett så många versioner av Horde-läget att multiplayern i Mass Effect 3 inte direkt lämnar en mållös. Det intressanta är hur man vill få alla delar av spelet att komma samman och hjälpa till i det stora målet: att vinna kriget mot Reapers. Bioware har alltid varit skickliga storyberättare, så jag tror att de kommer att lyckas med en praktfull helhet i Mass Effect 3.

Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3
Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3
Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3
Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3

Relaterade texter

Mass Effect 3: Special EditionScore

Mass Effect 3: Special Edition

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags för Nintendo-spelarna att få avnjuta finalen av Biowares rollspelsepos. Vi har recenserat och tagit reda på vad Wii U Gamepad kan tillföra äventyret...

Mass Effect 3Score

Mass Effect 3

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

En av de mest upphaussade uppföljarna någonsin är nu äntligen här. Infrias de enorma förväntningarna? Steinholtz har konverserat, flörtat och skjutit sig till svaret i Mass Effect 3



Loading next content