Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Battlefield 3

Battlefield 3

Battlefield 3 närmar sig med stormsteg och Elfving besökte Dice för att titta närmare på kampanjen, multiplayer och nya funktionen Battlelog

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Dice har visat upp sitt hett efterlängtade Battlefield 3 ett flertal gånger nu, och man ber nästan om ursäkt när man återigen berättar om processen, hur grafikmotorn Frostbite 2.0 är hjärtat i spelet och annat vi - och ni - redan hört. Men detta är lyckligtvis inte ett spel man tröttnar på att höra om. Eller att få förhandstesta. Snart är det dags för release och både spänning och nervositet växer hos den svenska studion:

- Det känns både bra och nervöst att vara nära release, berättar producent Patrick Liu för mig.

Vi sitter bredvid åtta TV-skärmar där konsolversionen av Battlefield 3 rullar för fullt framför den nordiska pressens ögon. I det större rummet bredvid går 16 PC-datorer varma i ett massivt LAN jag nyss smitit från (och i smyg längtar tillbaka till). Liu fortsätter:

- Det är extremt spännande att få se hur spelet kommer att tas emot. Detta är trots allt vårt största spel någonsin och det har verkligen varit vår baby, hela vägen. Fansen kan ju vara rätt högljudda, då vi har ett så starkt community. De säger verkligen vad de tycker, säger Liu, ler och tillägger:

Detta är en annons:

- Vilket förstås är bra.

Förutom att presentera själva spelet talar Dice denna dag om tjänsten Battlelog, vilket de som testat betaversionen redan är bekanta med. Tanken är att i en Facebook-liknande miljö få bort oss spelare från otaliga menyer i en klient och i stället låta oss vara mer sociala med vårt spelande. Det påminner om Call of Duty: Elite och tanken är god. Jag får ett tillfälligt konto på tjänsten där jag som användaren Gamereactor_SE kan utforska det krigiska sociala nätverket.

Battlefield 3
Skryt-väggen i Dice-lobbyn, där diverse utmärkelser för Battlefield 3-visningar hänger och glimmar.

Alla som använt Facebook kommer att känna igen sig omedelbart. Här finns en vänlista, chattmöjligheter och en "Battlefeed", där jag ser vad mina vänner haft för sig på sistone. Jag noterar hur andra medier inbjudna för dagen nått level 2, att de låst upp nya vapen och hur de utmsyckats med Ribbons av olika slag. Här finns en "Hooah!"-knapp, som fungerar exakt som Facebooks "Gilla".

Detta är en annons:

- Battlelog är något vi verkligen gillar. När du läser in en bana så kan du klicka runt och göra saker medan du väntar, och aldrig behöva se en laddnningsskärm. Alla förstår hur interfacet i Facebook fungerar, så vi tycker detta är ett naturligt steg, berättar Patrick Liu.

Efter lite trash talk med användaren Gamereactor_DK kikar jag på min egen sida. Under Active Soldier-fliken ser jag hur långt jag har till min nästa levling, och hur flitig jag varit med olika vapen. Klickar jag på mig själv får jag upp ännu mer statistik, som (smått pinsam) träffprocent, förlust/vinst-ratio och väldigt specifika detaljer som det längsta avståndet jag haft till min fiende vid ett headshot. Dog tags, awards, vehicles... Här finns en hel del att förkovra sig i.

Här finns även möjlighet att starta klaner, eller Platoons som de heter i Battlefields värld. Du kan ha upp till tre sådana aktiva på en gång, och samla dina vänner för (förhoppningsvis) skönt teamwork och samspelande. Här kan du kika på hur individuella lagmedlemmar skött sig under specifika matcher, och gotta dig åt utmärkelser som "killing machine", "best recon", "aim king" och så vidare.

Battlefield 3
Inom några minuter var både mus och matta sjublöta av mitt svenska svett.

Dice berättar att det går att ha flera Battlelog-konton för olika format, det går att importera vänner från PSN och XBLA, och stöd för Facebook och Twitter ska finnas vid dag ett. Man måste ha ett Origin-konto för att kunna logga in på Battlelog, men Dice lovar att detta ska skötas i bakgrunden så mycket som möjligt.

Sociala nätverk i all ära, men jag blir självklart mer sugen på att testa själva spelet, och snart får jag lyckligtvis leta upp en server i Battlelog och ansluta mig till en Rush-match med 31 andra krigslystna speljournalister.

I Rush gäller det för två lag att attackera eller försvara M-COM-stationer och detta gör vi på kartan Grand Bazaar, ett marknadsområde kantat av otaliga affärer. Det går ohyggligt dåligt för min del, främst eftersom jag är betydligt mer van med handkontroll än mus och tangentbord. Det är dock rejält kul att se matchen svänga i mitt lags favör och att öppna upp fler delar av kartan. Vårt lag vinner och nöjer mig med att inte bli sist - min exakta placering tar jag dock med mig i graven.

- Rush är ett stort game mode, men fortfarande mer linjärt än till exempel Conquest. Utmaningen när vi utvecklat Rush har varit att kombinera de mer linjära spelreglerna, med ett öppet läge där man som spelare får göra lite som man vill, berättar Patrick Liu för mig.

Battlefield 3
Nordiska speljournalister laddar upp inför en episk batalj på de virtuella slagfälten.

Det går betydligt bättre i nästa karta, Operation Firestorm, som spelas i Conquest-läget. Det är en härligt öppen bana med kullar, vattendrag, bensinstationer och andra viktiga punkter där fiendeflaggor ska hissas ned och våra diton ska resas - vilket i sin tur ger mitt lag nya spawn-punkter. Här når jag stor framgång med mina medelstora stridsfordon som trasar sönder både fiender, träd och betydande delar av betongsuggor med sitt smattrande. Rasmus från Gamereactor Danmark sitter bredvid mig, jublandes, och tappar såväl hakan som pølse av mina skills (nåja). Känslan av frihet och valfrihet är uppfriskande och att få välja klass och fordon gör varje ny spawn till något spännande - oavsett hur många gånger man dör.

- Det har varit väldigt roligt att få designa de stora banorna i Conquest. Med Frostbite 2 har vi haft tekniken att göra riktigt stora 64-spelarbanor, och att återintroducera jetplan har varit kul. Där har vi jobbat mycket med balans, eftersom planen kan bli väldigt kraftfulla i händerna på rätt spelare, berättar Patrick Liu.

Battlefield 3Battlefield 3

Efter detta byter jag ut mus och tangentbord mot en Xbox 360-kontroll och ger mig på kampanjen. Jag börjar med Hit and Run, ett av co-op-uppdragen, och laddar mina vapen tillsammans med en representant för Gamereactors konkurrenttidningar. Här finns dock ingen plats för bitterhet, så vi bestämmer oss för att ge motståndarna en rejäl omgång.

Av vad jag hinner se i uppdragsbeskrivningen är målet att få tag på så mycket hemlig information som möjligt från företaget Levin Cooperatives byggnad. Här finns ett privat säkerhetsteam på plats och bland kontorsbås, kopieringsapparater och dyra vaser tar det inte lång tid innan kulorna viner. Vi placerar landminor vid strategiska punkter - dörrar typ - där vi misstänker att fienderna ska rusa in. Fienderna kommer från alla möjliga håll men tack vare suveräna reflexer och fenomenala headshots (och möjligen den påtvingade easy-nivån) har vi snart rensat rummet.

Battlefield 3
Ljussättningen i Battlefield 3 är riktigt imponerande, i synnerhet på PC-versionen.

Senare uppmanas jag och min wingman ta plats vid varsin dörr i ett trapphus. På given signal dundrar vi genom dörrarna och kommer ut i en större variant av det kontorsrum vi såg tidigare. Jag har möjlighet att plocka hukande fiender från övervåningen och bereda en väg för min kollega några meter nedanför. Skottväxlingen får oskyldiga A4-papper att spridas för vinden och allt för unga kontorsstolar förvisas till möbelhimlen. Så är det med krig. Civila offer förekommer.

- Atmosfären i kampanjen är annorlunda jämfört med den i våra tidigare spel, som Bad Companys lättsamma stil. Detta är mer autentiskt och det ska kännas som att du verkligen befinner dig i ett krig, i allt från hur radion låter till hur fienderna du slåss med uppför sig, berättar Patrick Liu.

Till slut når jag och min partner ett garage, där vi får chans att döda fler säkerhetsvakter i en fordonssekvens. Jag greppar ratten och låter min kollega skjuta. Efter lite bekymmer med att köra rakt genom en grind (vilket krävde en lite väl specifik angreppspunkt) är vi igång. Garaget är dock betydligt mer trångt än det slagfält jag dundrade genom i en tank för ett tag sen, men jag lyckas ratta mig fram. Här stöter vi på några märkliga buggar, som att jag kan köra rakt genom en fiende utan att han rör en muskel, och att vissa av fienderna står helt stilla och siktar på en backspegel till en Nissan, i stället för mig. Sitting ducks, med andra ord, vilket gör uppdraget ytterligare lite lättare.

Battlefield 3
Garaget där du i ett av kampanjens uppdrag rattar en bil, alternativt åker shotgun (i dubbel bemärkelse).

Co-op-uppdraget var hyggligt roligt, men definitivt den minst engagerande sekvensen under dagen. Det är inget snack om saken; hjärtat i Battlefield 3 är multiplayer och har alltid varit det. När jag får chansen att testa på kampanjen i sin helhet kanske jag ändrar mig, men det är nog tveksamt.

Jag avslutar min dag på Dice med att fråga utvecklarna om den stundande releasen, hur hela processen varit, och om man har några avstressningstips.

- Det har varit ett långt äventyr för hela Dice. Så det blir väldigt skönt att få släppa det här spelet, och att få fira. Det är bra timing vad gäller relaxmöjligheter - den här hösten släpps så sjukt många bra spel. Det blir Gears of War 3 och Rage jag ska ta mig genom först. Det är actionspel som gäller för min del, säger Patrick Liu och ler.

Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3

Relaterade texter

Battlefield 3 (konsol)Score

Battlefield 3 (konsol)

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att ha charmats av Dice krigsföring i PC-versionen av Battlefield 3 har nu turen kommit till konsolerna. Jonas Mäki har testat om det fortfarande lika roligt...

Battlefield 3Score

Battlefield 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter sex långa år är det äntligen dags för Battlefield 3. Vi har klarat kampanjen, spelat co-op och bedrivit krig online för att ta reda på om Call of Dutys dagar är räknade...



Loading next content