Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Dark Souls III

Dark Souls III

Gamereactor reste till Hamburg för att träffa From Software och provspela den tredje delen...

  • Text: Jonathan Sørensen, GR DK (översättning: Petter Hegevall)

Sakta förflyttar jag mig upp genom ett trapphus av av blekt kalksten. Dystra toner ackompanjerar mina steg och avlägsna röster viskar i kyrkans skrymslen och vrår. Försiktigt tar jag ett steg i taget medan mitt hjärta slår snabbare och snabbare. Tio långa steg efter jag står på toppen av trappan framför en dörr gjord av stora, snustorra ekplankor. Svettpärlor tränger fram genom huden på min panna. Jag tar ett djupt andetag, och med fuktiga händer öppnar jag den tunga dörren.

Detta är en annons:

Jag reste under förra veckan till Hamburg för att dö ... och dö och dö. Gamereactor var inbjuden till en förhandsvisning Tyskland för Dark Souls III och jag valdes ut för uppdraget. Efter en kort bussresa anländer vi till en gammal vacker kyrka. Det är här vi ska tillbringa dagen. Det är här vi ska provspela Dark Souls III. Vissa kanske tycker att det är lite hädiskt att delta i interaktiv slakt och förstörelse i guds hus, men det är svårt att inte erkänna hur väl detta passar rent estetiskt. Om du någonsin har sett gamla renässansmålningar av skärseld, vet du att de kan se misstänkt mycket ut som screenshots från From Softwares idiotsvåra spelserie. Jag har tidigare beskrivit följetongen som en interaktiv bild av helvetet. Innan jag får chans att ge mig i kast med äventyret får vi en liten presentation av vad vi har att förvänta oss av dagen.

Dark Souls IIIDark Souls III

En helt ny trailer öppnar upp till ljudet av en olycksbådande cover-version av Phil Collins "True Colors". Trailern tar slut och människor applådera. Atsuo Yoshimura, Namcos internationella producent för From Softwares titlar, kliver upp på scenen på baksidan av kyrkan, och välkomnar oss. Han vet att vi alla väntar på Hidetaka Miyazaki, som i och med Dark- och Demon Souls erhållit någon slags rockstjärnestatus i spelvärlden. Miyazaki ger oss en en snabb inblick i hur de valt att prioritera inför trean; Större världar, förbättrat stridssystem, utökad multiplayer och mer formidabla bossar är några av de viktigaste punkterna.

From Software har med de nya konsolerna kunnat skapa betydligt större spelvärldar, som kommer att fungera som komplicerade labyrinter, där det alltid finns något att utforska, alltid flera olika vägar att vandra. Detta var också den erfarenhet som jag hade när jag satt mig ner vid kyrkan bänk, och lade mina svettiga händer på handkontrollen. Dark Souls III ser ut som en Dark Souls-spel, fast mycket snyggare. Rustningarna glittrar lite mer i solen, monstren, demonerna och mutanterna är lite mer detaljerade och ljuset mer dynamiskt.

Dark Souls IIIDark Souls III

Precis som i tidigare delar är storyn i Dark Souls III en aning... Luddig. Svårbegriplig, till och med. Jag frågade Myiazaki om själva handlingen men hans svepande, svårbegripliga svar gjorde mig inte särskilt mycket klokare, ärligt talat. Här finns tragik, sorg, död, ilska, hat, illvilja, mod, lojalitet och det märks trots märklig twister och turer att From Software velat skapa en mer känslomässigt påtaglig upplevelse den här gången. Mötet mellan traditionella europeiska medeltida legender, och en japansk berättare och speldesigner, har gett upphov till detta unika universum som vi upplever i Dark Souls III och den där mystiska, gotiska, svårfångade känslan av ovisshet lockar mig mycket mer än vad jag hade kunnat föreställa mig på förhand.

From Softwares första titel till våra nya konsoler var fjolårs-mästerverket Bloodborne och det märks tydligt att man dragit nytta av lärdomarna från den utvecklingsfasen. Förutom teknisk "know-how" har en hel del praktiska prioriteringar överförts mellan de olika spelserierna. Mängden utrustning du kan bära med dig i Dark Souls III är norpat direkt från Bloodborne även om du inte riktigt kan kuska runt på samma ansenliga mängd strykverktyg. Karaktären du styr i Dark Souls III känns snabbare än i Dark Souls II, också. Mer responsiv. Något som också kommer från Bloodborne. Det går alldeles utmärkt att lira igenom hela äventyret med bara ett vapen den här gången och From Software har fördjupat uppgraderingssystemet avsevärt. Särskilda förmågor kan paras ihop med specifika vapen och det känns som om Dark Souls III har ännu mer rollspels-DNA i sig än tidigare spel i serien.

Dark Souls IIIDark Souls III

Demoversionen som vi får testa på plats i Hamburg verkar vara förhållandevis nära det slutliga spelet och vi får både chans att designa vår egen karaktär och klämma lite på menyerna. Jag väljer att snickra ihop en riddare av det köttigare slaget och känner mig nöjd när jag döper honom till "Pølse Piskefluer". Efter en kort uppstartssekvens reser min riddare sig upp från sin egen grav i "Cemetary Ash" och spelmekaniken känns omedelbart väldigt bekant när jag börjar smiska mordiska skelett bara sekunder efter att jag vaknat.

Jag förflyttar mig längs en väg som löper längs sluttningen, och snart möter jag en vacker utsikt, med en mystisk klosterbyggnad i horisonten. Det fina med spelvärlden i samtliga Dark Souls-spel är att du vet att du kommer att komma dit någon gång, att horisonten inte bara är en tjusig skybox utan en riktig spelmiljö, och du måste kämpa mot obeskrivliga fruktansvärdheter för att nå ditt mål, för att komma dit.

Jag kliver ut på öppen mark, men stannar plötsligt. En mycket stor varelse sitter knäböjd i mitten med en gigantisk yxa i handen. Jag rör mig långsamt mot varelsen, men ingenting händer. När jag närmar mig märker jag att bröstet är genomborrat av ett svärd, och en antydan från spelets kamera säger att jag kommer att kunna dra ut det. Jag vet mycket väl vad som händer om jag gör det, men jag måste och samma sekund som svärdet är utslitet ur hans stenbröst vaknar han såklart till liv. Varelsens namn är Ludex Gundyr, och jag börjar cirkulera runt honom. Jag rullar, undviker, rullar igen och slår besten i ryggslutet med mitt svärd. Det tar bara någon ynka hundradel innan varelsen vänt sig om, grabbat tag i min torso och dunkat mig mot marken. "You died" dyker upp i blodröda bokstäver på skärmen. Jag har sett den texten säkert 2000 gånger tidigare.

Dark Souls IIIDark Souls III

På det igen. Trogen traditionen, jag börjar vidden senast besökta lägerelden och slåss mot honom igen bara sekunder senare. Han är redan redo att ta emot mig, och innan jag vet ordet av, är jag död - igen. Sju försök senare börjar frustration, ilska, irritation bubbla upp inom mig. Detta är verkligen löjligt utmanande. Försök nummer åtta: Jag får ned hans livmätare till hälften när något skrämmande händer: Långa svarta tentakler skjuter ut ur varelsens kropp och ut ur halsen kravlar ett lång svart ormliknande huvud ut. Det påminner mig om ett koncept Myiazaki beskrev under presentationen, som jag nu förstår lite bättre. I bosstriderna i Dark Souls III kommer det att finnas ett så kallad "uppvärmningsögonblick". När det verkar gå riktigt bra för dig, kan varelsen du tampas mot plötsligt mutera till något helt annat. Nyanser, lager och nivåer - med andra ord. Lite som i Resident Evil.

Mulitplayer är naturligtvis fortfarande närvarande i Dark Souls III och en betydande del av äventyret. Det fungerar precis som det brukar, men det har utökats för att stödja upp till sex spelare. Du kan ha två vita fantomer och en röd, men om du vill kan du dra ihop ytterligare en av varje. Jag tror att det är en mycket spännande tillskott som kan öppna upp många roliga alternativ. Ju fler spelare som lever loppan i From Softwares skräckinjagande speluniversum, ju roligare. Tror jag.

Dark Souls IIIDark Souls III

From Software berättar för oss att svårighetsgraden i Dark Souls III skruvats ned i demoversionen vi idag fått testa, det för att presskåren inte skulle behöva köra fast och gå miste om att se hela demonstrationen. Detta skrämmer mig. Detta ger mig ärligt talat mardrömmar. Spelmekaniskt verkar Dark Souls vara bättre än någonsin och även om grafiken inte är riktigt så läcker som jag hade hoppats på skvallrar denna förhandsversion om ett mycket polerat spel som jag längtar något kopiöst efter. Jag förbereder mig på att dö, hundratals gånger.

Dark Souls III
Detta är en annons: