Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

Overwatch

Gamereactor hälsade på hemma hos världens kanske främsta spelutvecklare för att smutta på konsolversionen av deras färgsprakande actionfest

  • Text: Anders Fischer, GR DK (Översättning: Petter Hegevall)

Jeff Kaplan, Game Director på Blizzard skickade en inbjudan till Gamereactor. Kom hit, hälsa på, testspela konsolversionen av Overwatch. Vi tackade naturligtvis ja och efter en smått obscent lång flygning från Köpenhamn till Kalifornien landade vi hemma hos vad jag anser vara en av tidernas bästa utvecklare som hållit en otroligt hög lägstanivå sedan mitten av nittiotalet.

Detta är en annons:

Overwatch är en frisk fläkt i en genre som enligt undertecknad stannat av och stagnerat för länge sedan. En välkommen färgklick med fokus på helt rätt aspekter. Det har länge behövts en motpool till all den mörka, kärva militäraction som framförallt Call of Duty, Medal of Honor och Battlefield erbjudit de senaste tio åren. Blizzards hett efterlängtade titel innehåller allt som jag saknat de senaste åren. En spelvärld vars fokus lagts på färgstarka karaktärer snarare än på högteknologiska vapen samt på laganda och samarbete snarare än snabba, egoistiska kills.

OverwatchOverwatchOverwatch

Overwatch utspelar sig rent teknisk på Jorden med en slags alternativ sådan. Jeff Kaplan berättar för Gamereactor att varje miljö designats för att representera teamets karityraktiga, överdrivna bild av London, Tokyo och Hollywood, allt för att konstruera en spelvärld proppad av lekfullhet och framförallt personlighet. Varje bana innehåller fiffig struktur och mängder och åter mängder av genvägar och gömställen, något som gör Overwatch unikt och ger spelaren mängder av sätt som han/hon kan överraska sina motståndare på. Flertalet partier på varje bana, i varje miljö, har dessutom skapats med specifika karaktärer i åtanke. Höga broar, balkonger, katakomber och annat främjar särskilda spelstilar och passar vissa hjältar mer eller mindre bra.

Precis som i exempelvis Heroes of the Storm existerar inget loadout-system, det finns heller ingen vapenshop eller annat nymodigt. Istället vaknar varje hjälte med en viss uppsättning personliga vapen och det gäller sedan att lära sig dessa så bra som det bara går, nyttja banans specifika utformning samt lära sig att kontrollera figurens specialrörelser på ett sätt som överraskar motståndaren.

OverwatchOverwatchOverwatch

Samtliga spellägen i Overwatch baseras på lagspel där sex spelare möter sex andra spelare och detta känns väl genomtänkt och perfekt balanserat när jag väl får chans att sätta tänderna i beta-versionen av spelet. Såhär långt existerar det tre stycken olika spellägen som alla är enkla att begripa och klassiska till utformningen. Jeff Kaplan berättar att Overwatch handlar (i sin kärna) om att minimalisera krånglig komplexitet och maximera speldjup och struktur.

Efter en dag tillsammans med spelet hemma hos Blizzard kan jag enkelt konstatera att det var länge sedan jag testade en shooter med samma knivskarpa fokus som Overwatch just nu innehåller. Balansen mellan förmågor, karaktärer, specialiteter, banorna och de olika vapnen är till synes perfekt och spelet fullkomligen osar av personlighet och originalitet.

OverwatchOverwatchOverwatch

Under vårt besök hos Blizzard fick vi testa Overwatch till både Playstation 4 och Xbox One och själva spelmekaniken fungerar verkligen felfritt till båda formaten. Det märks att Blizzard verkligen tänkt till när de utformat knapplayouten och nyttjat de olika specialfunktionerna som handkontrollerna till Sonys- respektive Microsofts konsoler utrustats med. Vi fick även se hur konsolupplagan flyter i 60 bilder sekund till båda formaten utan större avbrott eller problem. Det finns ett par orosmoln i konsolversionen, dock, som jag tänkte ta upp.

Till att börja med känns vissa texturer i de olika banorna lite väl lågupplösta och de håller verkligen inte för någon slags detaljgranskning. Xbox One-versionen led under vårt besök dessutom någon slags horribel ljudbugg som gjorde att det skrapade och sprakade i mina lurar på regelbunden basis. Jag är också orolig över att Overwatch inte kommer att lyckas hålla kvar spelaren lika länge som låt säga Team Fortress 2 eftersom Blizzard medvetet valt att inte stoppa in upplåsningsbara vapen eller andra belöningssystem.

OverwatchOverwatchOverwatch

Bortsett från ett par smärre problem som Blizzard lovar ska vara lösta och raderade inför premiären känns Overwatch såhär på förhand som ett av de mest lovande actionspelen på mycket länge. Huruvida Blizzard kommer att få spelarna att stanna i deras färgsprakande actionvärld eller om publiken kommer att tröttna på bristen på "unlockables" material samt miljontals märkliga spellägen - återstår att se. Jag packade min väska och lämnade i alla fall Kalifornien med ett gigantiskt leende mitt i mitt heldanska anlete.

Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Overwatch
Detta är en annons: