Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Hitman: Absolution

Hitman: Absolution

Introsekvensen som Square Enix precis visat upp i London från kommande Hitman: Absolution talar sitt tydliga språk; etik och moral hör inte hemma i actionspel med smyginslag...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tre skott från en pistol. Det är allt. Röken skvallrar om att mynningen hettats upp samtidigt som en nunna hänger och dinglar från ett fönster i Rosewoods barnhem där Agent 47, lejd mördare, söker efter en mystisk flicka vid namn Victoria. Självklart är 47 inte ensam om att vilja nå sitt mål. Det hade varit för lätt. Gameplay Director Christian Elverdam poängterar att man inte ska tolka för mycket ur den brutala introsekvensen. Samtidigt går det inte att förneka vad jag just sett. Hitman: Absolution kommer att bli rått.

Spelets ärke-onding, Blake Dexter, har beordrat hänsynslöse Wade och hans kumpaner att hämta flickan åt honom. Vad han har för intentioner med Victoria vill IO Interactive inte avslöja än. Istället fokuserar gameplay-presentationen på att visa hur serien moderniserats och framförallt på vilka olika sätt Agent 47 kan utnyttja mörkret, seriens signum, till sin fördel. Den främsta nyheten den här gången är att man kan välja själv huruvida man vill smyga sig fram eller helt enkelt skjuta för allt vad kjoltygen håller. Båda fungerar överraskande bra.

Barnhemmet hade sett härligt genuint och elegant ut om det inte vore för avsaknaden av barn och faktumet att det ligger döda nunnor utspridda över golvet. Wades gäng har varit grundliga och jag kan direkt fastslå att Hitman: Absolution kommer att skapa rubriker. Inte minst hos katolska kyrkan.

Hitman: Absolution
Våldet i Hitman: Absolution är påtagligare än någonsin. Döda nunnor i drivor på pitoreska barnhem är att vänta. Likaså tidningsrubriker med moralpanik som gemensam nämnare.
Detta är en annons:

När Agent 47 smyger efter mördarna, nästan vadande i spåret av blod, får han syn på något. För att enklare kunna urskilja miljöerna och personerna i dem utnyttjar han en av spelets nya funktioner, nämligen see-through-vision. Med hjälp av detta kan han urskilja fiender genom väggar och föremål. Det här är en direkt åtgärd för att spelaren ska slippa titta på kartan och istället kunna fokusera på vad som faktiskt händer, förklarar Elverdam. Ljudet av hjärtslag som hänsynslöst ökar i volym ju längre funktionen används skvallrar om spelets ljudmässiga kvalitéer lika väl som hur nära agenten är att bli upptäckt.

Med hjälp av see-through-vision vet vi att det står en vakt i rummet intill. Med en enkel manöver kan 47 eliminera honom och ta på sig hans kläder för att, inte smälta in, men åtminstone förvirra vaktens kumpaner för ett ögonblick. När vi sedan tar oss vidare till ytterligare en vakt misstänker han att något är fel. "Vem är du", undrar han förstås. Här kan 47 välja att attackera eller helt enkelt blicka ner i en broschyr på ett närliggande bord och låtsas som att det regnar.

Agent 47 är en komplex mördare i Absolution. I ena stunden kan han försiktigt och graciöst ta slut på liv efter liv, nästan som en sjuk balett. I nästa kan han gå in i ett rum utan någon som helst eftertanke och blåsa hagel åt alla håll. Det här har gjort fansen nervösa, men det är förståeligt. Fler och fler spel går efter Call of Duty-formeln och allt färre utvecklare vågar satsa till fullo på sina, i grunden, unika koncept. Oron verkar, som tur är, obefogad i det här fallet.

Hitman: Absolution
Det ligger något sällsamt i att klä ut sig för att lura motståndaren innan man hugger honom i ryggen. Precis som vanligt.
Detta är en annons:

Du kan nämligen fortfarande vara ett smygande, knäpptyst, dödsmaskineri om du vill. Valfriheten är... valfri, helt enkelt. Kort sagt: Hitman: Absolution vill, likt Deus Ex: Human Revolution, förena smygande och action i ett hjärligt äktenskap en gång för alla, men man vill inte tvinga på actionmoment på seriens trogna fans. Din resa ska kännas unik, tycker IO Interactive. Agent 47 måste kännas mäktig och nästan övermänsklig, men han ska fortfarande kännas anpassad för just din spelstil.

Under presentationen får vi först se hur Agent 47 smyger från skydd till skydd via garderober, kabinett, badrum och andra lämpliga gömställen, precis som vi är vana vid. Vi får också se hur han helt enkelt stegar rakt in i rummet och börjar skjuta. Fienderna reagerar situationsenligt och försöker gömma sig eller flankera agenten. Elverdam kallar det här för "organisk artificiell intelligens". Den sömnlösa kombinationen av eleganta manövrar och enstaka stökiga actionmoment kommer nog att passa många spelare bra, konstaterar han sedan.

För den actionorienterade spelaren har IO interactive valt att implementera funktionen "time freeze" som helt enkelt låter dig stanna tiden för ett ögonblick för att ilsnabbt avgöra vad du bör skjuta på först. Någon fiende kanske redan håller i ett vapen? Det kanske finns en gasbehållare att skjuta på i närheten? I time freeze-läget väljer du helt enkelt vad 47 ska skjuta på och i vilken ordning. Efter det visas en liten cutscene där agenten gör grovgörat åt dig.

Hitman: Absolution
Det är betydligt mycket mer betoning på action den här gången. Om du vill det, alltså.

Det här konsumerar naturligtvis lite "instinkt" som 47 lika gärna kunde ha använt för att exempelvis se genom väggen. Särskilt om han använder vapen med ljuddämpare. Spelet hade varit för lätt annars, poängterar Elverdam.

Vad gäller dialogen har IO Interactive redan skrivit 2000 sidor för att verkligen skapa en levande atmosfär, men babblandet måste naturligtvis ha en poäng. Att tjuvlyssna på konversationer kan exempelvis resultera i att du får vetskap om ett gömt föremål eller vapen.

Hitman: Absolution ser lovande ut, men det är inte helt utan sina brister. Agent 47 har en böjd hållning som bjuder på oavsiktlig komik, uppdragen känns något strömlinjeformade och föremål går inte sönder i den utsträckning jag hade hoppats på vilket ger ett mildare skimmer till den i övrigt mörka upplevelsen.

Det som lockar mig mest är valmöjligheterna. Det ska bli genuint intressant att testa de olika tillvägagångssätten och upptäcka hur jag själv föredrar att spela. Att först smyga under tystnad tills jag nästan imploderar för att sedan ta fram det tunga artilleriet lockar mig. Det finns ett alltid ett till val och i Hitman: Absolution ser konceptet på förhand strålande ut.

Hitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: Absolution
Hitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: Absolution

Relaterade texter

Hitman: AbsolutionScore

Hitman: Absolution

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter sex långa år är väntan äntligen över och Agent 47 är tillbaka för nya spektakulära lönnmord. Vi har satt betyg...

Första bilden från nya Hitman-filmen

Första bilden från nya Hitman-filmen

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

För ett par månader sedan blev det käntatt den brittiska skådespelaren Rupert Friend skulle spela rollen som flintskallig dansk lönnmördare (Agent 47) i den kommande...



Loading next content