Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mass Effect 3

Mass Effect 3

På CES fick vår danska kollega Thomas chansen att provköra Mass Effect 3 och skrika ut kommandon till sina datorstyrda krigskamrater via Kinect. Läs hans intryck här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag är inte säker på om det någonsin blir naturligt för mig att skrika åt min Xbox 360. Även om resultatet onekligen är positivt. Men jag lär mig. Jag spränger de framstormande robotorna i småbitar, medans jag lutar mig tillbaka i soffan och ser på medan Liara och James lyssnar på mina kommandon, och taktiskt attackerar fienderna.

Med ett "Liara - Singularity!" och "James - Carnage!" hivas fiender hjälplöst i luften eller förstörs inifrån, medans kommandona "Shotgun" eller "Sub machine gun" sörjer för att mina egna vapen byts, utan en enda knapptryckning. Lika lätt är det att få teamet att avancera, och genom att peka och befalla "Liara - Move!" springer den kvinnliga soldaten mot ett skydd.

Mass Effect 3

Kinect-integrationen i Mass Effect 3, som vi i dag både får se och testa på ett hotell i det alltid vakna Las Vegas, fungerar som väntat ganska smidigt. Men det är inte samma sak som att säga att det känns helt naturligt. Det är kanske för att Mass Effect 3 är ett av av de första spelen av denna storlek, som på allvar använder röstigenkänning. Men ändå kan jag inte skaka bort att jag känner mig som som ett tränat cirkusdjur som gör det jag beordras, när jag sitter framför skärmen och skriker ut kommandon.

Detta är en annons:

Att öppna dörrar genom att säga "Open" eller kasta granater genom att säga "James - Grenade!" fungerar visserligen, men det har heller aldrig tidigare orsakat mig stora problem att trycka på handkontrollen. Jag kan dock se hur nya spelare skulle finna kontrollmetoden mer naturlig.

Ett stort problem med Kinect-integrationen är att det fortfarande finns lite väntetid mellan mitt kommando och vad som händer på skärmen. Det är ett problem som vi alla vet Microsoft har försökt att eliminera efter att tekniken nått marknaden, och även om det blivit betydligt bättre, är fördröjningarna fortfarande märkbara.

Mass Effect 3

Oavsett om du väljer att använda Kinect eller inte, tyder dock allt på att Mass Effect 3 kommer att bli en vansinnigt imponerande spelupplevelse. Trots att hela projektet måste vara enormt, verkar det som om Bioware igen har lyckats ta hänsyn till varje liten beståndsdel och förbättrat och balanserat dessa. Detta lär ge ett slutresultat som blir oerhört skarpt och fokuserat.

Detta är en annons:

Jag får inte reda på så mycket om storyn under den korta tid jag har med spelet, så därför är det mer actionsekvenserna och den övergripande presentationen jag fokuserar på. Jag blev lite nervös när Bioware först visade att det nu finns granater och närstrid i Mass Effect 3, för på något sätt tror jag att de inslagen för spelet bort från science fiction-inramningen, och mer mot något från den verkliga världen. De farhågorna betonades ytterligare under min demo av spelet, då allt från maskingevär till hagelbrakare både låter och känns mindre futuristiska än någonsin. Men i gengäld är flyter stridssystemet bättre än förr, och den högre svårighetsgraden innebär att man bör använda mer taktik och sina speciella färdigheter mer än tidigare.

Mass Effect 3

Grafiskt är det fantastiskt att se hur Bioware återigen lyckas pressa ut mer av den gamla Xbox 360-hårdvaran, och det är svårt att greppa hur långt serien faktiskt har kommit på grafikfronten sedan det första Mass Effect. Bilden är fylld av fler detaljer, färgvalet är bättre avvägt, och ritavståndet samt ljusanvändandet är mer imponerande än tidigare. Bilduppdateringen hickade aldrig någonsin till, något vi verkligen hoppas gälla för resten av spelet.

Jag är fortfarande inte övertygad om att jag kommer att använda mig mycket av Kinect-alternativen i Mass Effect 3, utöver när jag kommer att visa det för vänner. Men jag tror att tillägget kan engagera en publik som inte tidigare intresserat sig för serien, och så man kan ju alltid hoppas att Microsoft och Bioware kan putsa på funktionen till framtiden, så att vi kan få spel utan avbrott mellan kommando och utförande. Mass Effect 3 är fortfarande ett av de spel jag längtar mest efter i år, och den knappa tid jag haft med Liara, James och Shepard har bara gjort mig ännu mer lockad att få avsluta trilogin.

Mass Effect 3
Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3Mass Effect 3

Relaterade texter

Mass Effect 3: Special EditionScore

Mass Effect 3: Special Edition

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags för Nintendo-spelarna att få avnjuta finalen av Biowares rollspelsepos. Vi har recenserat och tagit reda på vad Wii U Gamepad kan tillföra äventyret...

Mass Effect 3Score

Mass Effect 3

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

En av de mest upphaussade uppföljarna någonsin är nu äntligen här. Infrias de enorma förväntningarna? Steinholtz har konverserat, flörtat och skjutit sig till svaret i Mass Effect 3



Loading next content