Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

FIFA 17

Fifa 17 kommer innehåller både ett rollspelsläge och drivs av en helt ny grafikmotor. Här är våra första intryck av spelet...

Detta är en annons:

Den här säsongen tar FIFA ett stort steg framåt ... i sidled. Till vår stora förvåning har EA brutit sig loss från den tidigare använda Ignite Engine till Frostbite Engine - tekniken under huven på spel som Battlefield, Need for Speed och Star Wars Battlefront.

Detta är dock inte den enda chocken. FIFA 17 har också en mycket ambitiöst rollspelsläge som kallas för The Journey, där vi följer en spelare vi namn Alex Hunter i hans resa mot att bli proffs. Här finns till och med ett konversationshjul. Vem hade kunnat ana detta?

Detta är en annons:

Den nya FIFA-producenten Aaron McHardy säger att han aldrig varit mer spänd på att visa vad hans team har arbetat med under de senaste två åren. Alla spelmässiga delar är inte förändrade i och med bytet av grafikmotor, men Frostbite har gjort det möjligt för dem att skapa mer och bättre verklighetstroget innehåll än tidigare. Som spelare kan vi nu exempelvis kika bakom kulisserna på fotbollsarenor runt om i världen och besöka omklädningsrum.

"Fotboll har förändrats" är sloganen för FIFA 17. För EA betyder detta att de inte tänker stå stilla i utvecklingen längre. Att de menar allvar är tydligt med tanke på vilka fyra rådgivare de tagit hjälp av - James Rodríguez (Real Madrid), Eden Hazard (Chelsea), Anthony Martial (Manchester United) och Marco Reus (Borussia Dortmund). "De är de unga killarna", säger McHardy och menar hur deras växande talanger är viktig som inspirationskälla.

FIFA 17
I The Journey spelar vi som den lovande talangen Alex Hunter.

Dessa fyra unga spelare ser till att rollspelsdelen av FIFA 17 blir så realistisk som möjligt. The Journey kommer att bli det mest massiva spelläget sedan Ultimate Team där spelaren från en ödmjuk början kämpar mot en lovande karriär i Manchester United. Att spela mot vänner lokalt eller online är fortfarande hjärtat av FIFA, men den mängd djup och ambition som finns i The Journey gör det sanslöst intressant. Genom motion capture har EA dessutom lånat spelare såsom Tottenham-stjärnan Harry Kane och världskända tränare såsom José Mourinho och Jürgen Klopp.

The Journey liknar Become a Legend-läget i Pro Evolution Soccer och My Career i NBA 2K och trots sin ambitionsnivå är detta trots allt en slags introduktion till multiplayermatcherna. Berättartekniken och strukturen ser dock ut att överträffa konkurrenterna med råge. Huvudpersonen Alex Hunter ses bland annat konversera med sin farfar om att han blivit utlånad medan hans bästa vän avancerar till ett bättre lag. Spelaren får välja reaktionerna - lugn, ilsken eller osäker - i omklädningrum och i intervjuer efter matcher. Den viktigaste aspekten ses dock trots allt under matcherna, där en Score Tracker övervakar dina enskilda framsteg på planen.

En del av uppdragen som finns med är "Impress The Boss" (uppnå sju performance points); "Team Player" (få en assist); "Break the deadlock" (vinn matchen), och "Go Ahead Goal" (gör nästa mål). Din tränare ger också hela tiden tips på hur du förbättrar ditt spel på planen. I den korta demonstrationen gavs Hunter sin stora chans för Manchester United i en bortamatch mot Liverpool på Anfield. Här visades hur konversationsvalen som spelaren kan ta mellan matcherna fungerar. Innan spelstart kunde Hunter välja att säga "Jag vill bara ut på planen nu!" eller "Det här är galet!" i dialoghjulet. För journalisterna efter matchen kunde repliker såsom "Det var ett speciellt ögonblick!" användas.

FIFA 17
Spelet på planen är mer fysiskt än tidigare.

Hur betydande dessa dialogval är i The Journey får tiden utvisa. De lag vi fick spela som var Manchester United, Manchester City, Liverpool, Chelsea, Juventus, Inter Milan, Bayern München, Borussia Dortmund, LA Galaxy och PSG. På planen är spelet mer intimt än tidigare, mycket tack vare att en av axelknapparna nu används för fysiskt spel vid attack eller försvar. Det är i första hand för att skydda bollen mer som en angripare eller att vinna tillbaka den som försvarare. Ett nytt hårkors finns också där för att sikta bättre vid frisparkar och hörnor på ett bättre sätt.

En viktig del av FIFA 17 som vi ännu inte sett är den artificiella intelligensen som McHardy hävdar är "fantastiskt" och något som har "förändrat spelet". Manövern för att fysiskt skydda bollen fungerande väl, men av det vi kunde se var inte spelarna lika bra på att skapa utrymme i trånga situationer.

Sammantaget är vi fascinerade över EA: s löfte om att bygga om FIFA i Frostbite-motorn, vilket möjliggör emergent beteende och närmare spelare kontroll att forma spelet. Ett bra exempel på hur detta förändrat spelet kunde ses i slutsekunderna av demot, där Cristiano Ronaldo utförde en karaktäristisk manöver på ett verklighetstroget sätt som vi inte har sett tidigare år. FIFA 17 har potential.

FIFA 17
Detta är en annons: