Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Destiny

Destiny: Rise of Iron

Kim flög över pölen för att spela igenom kampanjen till den kommande Destiny-expansionen Rise of Iron och smyga omkring hemma hos Bungie...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Efter en flygresa på dryga 13 timmar fick mina vita (och smutsiga) sneakers äntligen känna fast mark. Det var med trötta och hasande steg jag tog mig ut i Seattles disiga eftermiddag för att snabbt hoppa in i en svulstig SUV vars destination var mitt hotell i Bellevue. Det som fick mig att omedelbart skriva upp mig för denna resa var givetvis chansen att få spela den kommande expansionen till Destiny; Rise of Iron samt att få möjligheten att strosa omkring i Bungies lokaler och ta del av flera år av spelhistoria. Helt klart en massiv dröm för någon som älskar Halo och praktiskt taget varit beroende av Destiny sedan den första spelbara alphan. Besöket hos Bungie startar med en kort presentation (efter påskrivna avtal om vad vi får berätta och när) i ett rum som kallas "Theatre". Här får vi det förklarat i runda slängar hur dagen kommer att se ut. Det vankas det intervjuer och speltid - massor av speltid...

HQ

Den senaste delen i det massiva universumet som Bungie har byggt tar oss inte på några större utflykter eller nya exotiska platser utan knyter istället ihop säcken från tidigare trådar. Rise of Iron handlar om en grupp kallad The Iron Lords som skyddade Traveler (den stora klotformade varelsen grundspelet handlar om) innan det fanns Guardians. Iron Lords bestod då av åtta män och kvinnor och de höll till i The Iron Temple i gamla Ryssland, långt upp i de snöiga bergen. Expansionen startar med att Lord Saladin (han som har varit värd för Iron Banner sedan Destiny släpptes) ber om vår hjälp. Tydligen pågår det konstiga saker uppe på Felwinters Peak, där templet ligger.

Detta är en annons:

Sagt och gjort, vi beger oss av mot det snöiga landskapet och innan någon hinner säga Peter Dinklage dyker det upp fiender. Fallen-trupper försöker ta sig upp på berget men i det här läget är det oklart varför. Efter att fienderna är eliminerade blir jag uppmanad och gå in i gondolen och åka högre upp. Väl upp får jag för första gången möta Destinys nya fiendetyp och det är ingen mindre än den gamle ärkebossen Sepiks Prime som har fått nytt liv genom någon mystisk kraft.

Spelets nya fiende tillhör Fallen-rasen och kallas för Splicers. De har kommit åt den urgamla SIVA-teknologin som härjade runt på jorden innan The Iron Lords satte stopp för dem. SIVA beskrivs som ett teknikvirus som har självbyggande och återställande krafter. Mänskligheten försökte en gång att dra nytta av kraften men misslyckades å det grövsta och nu är alltså elakingar ute efter samma förödande teknik. När vi får prata med mannen bakom designen i Rise of Iron, Chris Barrett, får vi veta att temat med snö och de skräckinjagande röda färgen på SIVA är medvetna designval för att skapa en tydlig kontrast.

Detta fungerar otroligt väl och även fast SIVA egentligen är Fallens känns de som nya fiender och ett nytt hot mot universumet. Jag väljer att inte gå in särskilt mycket mer på spelets story och grundtematik för att hålla mig borta från spoilers, men det är inte bara nya uppdrag som kommer med Rise of Iron, utan även ett par spelmekaniska förändringar.

HQ
Detta är en annons:

Huvuduppdrag och andra sidoaktiviteter verkar finnas överallt. En helt ny zon kallad "The Plaguelands" finns att utforska och här ska det finnas massor av hemligheter att upptäcka. En helt ny social hubb finns uppe i bergen och det är den vi återtog i det första uppdraget. Här kommer du åt allehanda viktiga personer för att få nya uppdrag, lämna och hämta loot eller bara dansa lite med andra spelare. I Plaguelands finns också den helt nya aktiviteten Archons Forge. Det påminner en hel del om Court of Oryx som fanns i The Taken King där en spelare aktiverar ett event och sedan kan vem som helst som är i närheten hoppa in och hjälpa till.

Vi fick testa det som kallas för Tier 1 och här gällde det att ta kål på fiender medan en mätare sakta fylldes. Om någon som deltog i aktiviteten dog blev denna utkastad samt utelåst och kunde bara komma tillbaka genom att använda sig av en speciell nyckel som går att få tag på genom att göra diverse andra aktiviteter i spelvärlden. Archons Forge är snabb action och tillsynes utmanande då fiender strömmar in från alla håll och det lavaklädda rummet är hotfullt i sig.

En helt ny strike finns inkluderad i expansionen, The Wretched Eye, som inkluderar den nya SIVA-fienden. Slutbossen under detta uppdrag är klart annorlunda från andra bossar vi har sett och lägger stort fokus på samarbete. Den första striken som många spelade redan i betan, Sepiks Prime, har fått sig en remaster också med nya mekaniker och fiender. Det är en nostalgisk liten resa tillbaka i tiden när jag vandrar igenom dessa platser som jag inte har besökt på två år.

HQ

Som väntat med en expansion till den här typen av spel kommer det såklart massor av nya vapen, utrustningar och prylar att förbättra och utsmycka sin karaktär med. Spelets nivåtak höjs i Rise of Iron från 335 till 400 och för att nå dit kommer du behöva samla på dig allt du möjligtvis kan hitta. Precis allt du utrustar din karaktär med byggs mot din nivå och det gäller alltså att hålla kolla på brallor, vapen och andra attiraljer. Du kommer dock kunna behålla all din favoritutrustning tack vare infuse-systemet som kom tillsammans med den förra expansionen The Taken King. Det funkar på det sättet att om du hittar ett vapen som har högre "Light"-nivå än det vapnet som du gillar att använda kan du enkelt (mot en kostnad) överföra det nya vapens nivå in i ditt gamla och på så vis känna att du fortfarande kommer någon vart utan att behöva offra saker du gillar att använda.

Givetvis finns det ny rustning och nya vapen du vill använda och någonting som Bungie har varit ytterst duktiga på med Destiny är att skapa unika och spännande krutpåkar. Och även om jag inte språka om dessa just nu så kommer Rise of Iron inte vara något undantag på den punkten.

En nyhet i Rise of Iron, nu när vi ändå snackar utrustning, är de nya och uppdatera artefakterna. Tidigare har dessa varit rätt meningslösa prylar med med små (små) bonusar men nu har det helt nya och unika perks kopplade till sig. Här finns det fördelar att hämta både för spelets uppdrag och PvP (spelare mot spelare). Exempelvis gör en så du får en extra granat och en annan att du tillfället kan få fiender att slåss på din sida. Hur dessa kan kombineras med andra perks i spelet och med andra spelare återstår att se men jag skulle tro att det kommer dyka upp hysteriskt roliga synergieffekter både här och var de kommande månaderna.

Destiny
Spelets nya fiender SIVA har en distinkt design och andas verkligen högteknologisk pest.

Utöver kampanjen som i ren speltid ska vara aningen kortare än The Taken King har Bungie ännu en gång drygad ut innehållet genom att strössla småuppdrag och hemligheter överallt. Exakt hur allt detta kommer fungera lär bli tydligare när spelet är ute och spelare upptäcker mer och mer saker. En ny raid kommer också med Rise of Iron och här lade Bungie locket på totalt, vi fick inte höra ett knyst mer än att minimum "Light"-level för att komma in raiden är 360 och att den släpps den 23 september - alltså tre dagar efter expansionen i sig.

Destinys PvP-läge får sig en rejäl omskakning med Rise of Iron. Först och främst är det en funktion som många har skrikit efter de senaste åren som äntligen gör sin storstilade entré - privata matcher. Möjligheten att kunna sätta upp regler och villkor och utmana vänner eller hålla regelrätta turneringar är givetvis ett gigantiskt tillägg och Bungie meddelar samtidigt att de ger sig in i esportens värld tillsammans med Destiny. I de privata matcherna har du möjligheten att styra saker som vilken bana och spelläge som spelas, om spelarnivåer ska ha effekt eller ej och mycket mer. Vill du bara träna upp dina färdigheter tillsammans med någon från din klan är det alltså fritt fram att göra så.

HQ

I det nya spelläget, Supremacy, räknas inte antalet döda motståndare utan varje person du fäller i strid tappar ett "crest" som du måste plocka upp för att få poäng. Det fungerar på samma sätt som läget "Kill Confirmed" från Call of Duty och det blir nästan ett krav att alltid springa omkring med åtminstone en lagkamrat vid din sida. Om din motståndare kommer segrande ur en eldstrid kan din kompanjon snabbt plocka upp det föremål du tappar och på så vis blockera en poäng. Dynamiken i Destinys multiplayer-matcher blir mycket bättre där krypskytte ofta har dominerat de andra spellägena över en lång period.

Rise of Iron kommer komplett med fyra nya multiplayerbanor (tre för Xbox-spelarna). Jag fick chansen att testa på Floating Gardens på Venus och Icarus (den Playstation-exklusiva) på Merkurius och båda två kändes som bra och roliga tillägg. De andra två banorna hann vi aldrig få se men de heter Skyline och The Last Exit och ligger på Mars och Venus. Tillsammans med dessa och Supremacy-läget kommer även en ny vapenbalansering till Destiny och gamla klassiska vapen som den fruktade Thorn och mytomspunna Gjallarhorn återkommer.

HQ

Destiny: Rise of Iron ser ut att lägga till en matig dos innehåll som mången fans har suktat efter och passar samtidigt på att uppdatera multiplayerdelen med massiva nyheter. Med mer fokus på ett filmiskt berättande, mer kontext i uppdragen och återkoppling till karaktärer och historier vi endast har läst om i objektsbeskrivningar tidigare ser det ut som att Rise of Iron fortsätter att utveckla Destiny i samma håll som The Taken King påbörjade förra året. Hur framtiden för Destiny ser ut vet vi inte just nu men Bungie har lovat att de har ett par event planerade för hösten och vintern. Halloween-eventet Festival of the Lost återvänder och likaså Sparrow Racing League (SRL) men mer än så vill de inte prata om just nu och nästa år är höjt i dimma. Den nya raiden vet vi som sagt ingenting om men du kan räkna med att vi kommer att delge våra intryck så snart den är släppt.

Innan det är dags för hemgång får vi kika runt i lokalerna och här trängs det massvis med utmärkelser, priser och tidningsomslag från stora Bungie-lanseringar genom åren. Bungies community manager Deej tar oss på en rundvandring och berättar rolig kuriosa om arbetet med Destiny och vi får exempelvis se gamla konceptskisser på rustningar som skapades innan spelet var ute men som sedan har implementerats allt eftersom. Efter en lång dag med mycket speltid både i spelets nya kampanj och multiplayer vankades det middag tillsammans på en närliggande restaurang. Här byts pressfrågorna snabbt ut mot alldagliga konversationer om vilka TV-serier som är bäst och vilken sorts stek alla skulle pula in i truten. Dagen har varit lång men jag är nöjd och somnar så snart jag är tillbaka på mitt hotellrum. Destiny: Rise of Iron kommer proppat med innehåll i spelets alla olika delar och universumet som Bungie har byggt under de senaste åren blir mer och mer imponerande för varje gång de lägger till nya saker.

Värt att notera är också att Rise of Iron inte kommer till förra generationens konsoler, Playstation 3 och Xbox 360, utan endast till de nya konsolerna. Destiny Rise of Iron släpps nästa tisdag, den 20 september.

Relaterade texter

9
Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Redaktionens Destiny-proffs har mumsat på den senaste expansionen dygnet runt sedan det släpptes och satt betyg...

0
Inga fler uppdateringar till Destiny

Inga fler uppdateringar till Destiny

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bungie har inte hymlat med att tillägget Age of Triumph skulle bli den sista stora uppdateringen till Destiny, och nu har de definitivt slagit fast detta på sin hemsida...

3
Funko utannonserar Destiny-kollektion

Funko utannonserar Destiny-kollektion

NYHET. Skrivet av Lisa Dahlgren

Ännu en spelserie hakar på figur-trenden med Funko. Den här gången är det Destiny-karaktärer som får helt andra proportioner och stängs in i små lådor för att sedan...



Loading next content