Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

Vi tar oss en sista titt på Final Fantasy XV innan det äntligen är dags för spelet att släppas. Är det återkomsten vi alla har väntat på?


Det har varit en lång resa för Final Fantasy XV och Hajime Tabatas team med flera förseningar, inte minst helt nyligen. I skrivande stund är det ungefär en månad kvar till spelet äntligen finns ute butik, och du har säkerligen redan läst en och annan förtitt. Den här gången tänkte jag därför fokusera mest på de delar jag fick spela under mitt besök i London helt nyligen. Nämligen händelser efter kapitel två.

Detta är en annons:

Vi kan inte berätta mer om storyn än det som är känt sen innan men gänget Noctis, Prompto, Ignis och Gladiolus är på väg till ett stundande bröllop när saker och ting tar oväntade vändningar. Dialogerna karaktärerna i mellan är sådär japanskt ostiga och lättsamma men tillåter ett och annat leende att bryta fram ur mitt annars så allvarliga anlete. Det är lätt att fatta tycke för grabbarna även om de till en början kan kännas lite väl tunna och stereotypa, men efter ett par timmar har de definitivt vuxit på mig och deras personliga berättelser och agendor känns intressanta. Spelets narrativ överlag verkar verkligen ta fart efter de första något ofokuserade timmarna och personligen är jag riktigt peppad för att få ta del av det färdiga spelet om drygt en månad.

Final Fantasy XV
I en av striderna möter du en gigantisk... gigant och det gäller att slå hårt och smart för att segra.

Final Fantasy XV är till synes milt sagt maffigt vad gäller spelvärlden, kartan är enorm och proppad med aktiviteter att utföra. Under ett besök vid en bensinstation får jag lära mig att jag bör snacka med killen som sköter restaurangen för att få tips på vad det finns för saker i omgivningen och han delar även ut kontrakt för att tå kål på monster av modellen större i närheten. Vissa av uppdragen känns lite väl mycket som generiska onlinerollspelsuppdrag där det handlar om att springa ut på ett fält och slåss mot lite monster och sedan springa tillbaka till uppdragsgivaren för att mottaga belöning. Monsterkontrakten kan liknas vid de vi såg i The Witcher 3: Wild Hunt fast är aningen mer rättframa här, du behöver egentligen bara springa till markerad plats på kartan för att aktiviteten ska starta och de stora vidundren uppenbarar sig.

Uppdragen jag fick spela i London utspelar sig ett par timmar in äventyret. Under ett av dem ska jag följa efter en mystisk herre med min bil, han släpper in oss till vad vid första anblick ser ut som helt övergivet ställe men här lurar det det definitivt någonting elakt. Jag tar mig sakta men säkert framåt och till slut uppenbarar sig en jättestor figur. Han verkar inte särskilt glad att se mig och striden är ett faktum. Det blir en episk batalj där jag behöver vara beredd hela tiden på att dela ut smisk när tillfället uppenbarar sig, men också på att rulla undan när den gigantiska titanen försöker ge mig upprepade örfilar.

Variationen på omgivningarna är helt fantastisk i de delarna jag får testa. Det rör sig om allt från öppna ökenlandskap och fuktiga skogsbryn till riktigt fina paradisstränder kompletta med snofsiga turister och bryggor Noctis kan fiska från. Spelet har även en aktiv dygnscykel och är du efter mörkrets inbrott kommer det riktigt farliga monstren fram. Vid ett tillfälle var jag ute och utforskade vildmarken när det hade blivit mörkt och innan jag hann säga lägereld träffade jag en riktigt grotesk varelse som var 30 (!) nivåer över mig. Underförstått är att jag sprang för mitt liv.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV
Vi passade på att fota spelet under vår session i London.

Stridssystemet känns responsivt om än lite rörigt. När det är mycket fiender på skärmen samtidigt är det ofta svårt att orientera sig ordentligt, vilket resulterar i att jag mest håller ned attackknappen och hoppas på det bästa. Det är alltid fördelaktigt att försöka attackera sina fiender bakifrån och gärna i tillsammans med en av de allierade för att göra extra mycket skada. Lite senare in i spelet, då motståndet börjar bli tufft på riktigt, krävs det att anfalla olika situationer på rätt sätt samt att prioritera vissa fiender före andra för att ha en bättre chans att komma ut striden med livet i behåll.

Du kan använda dig av dina kamrater och länka attacker på ett smidigt sätt vilket inte bara ser häftigt ut, utan gör att du får ett klart övertag och kan få dem att bli orörliga för ett par viktiga sekunder för att verkligen kötta ner deras livmätare ordentligt. Du kan även nyttja Ignis och de andras speciella egenskaper för att göra sammandrabbningarna mer intressanta. Efter varje strid blir jag betygsatt efter hur jag har presterat, vilket gör att jag alltid försöker tänka på vad jag gjorde mindre bra tidigare för att få ihop så fina poäng som möjligt till nästa gång. Alla förseningar ser ut att ha varit nyttiga för utvecklingen och det känns som att spelet är i betydligt bättre skick nu än det var när senaste demot släpptes tidigare i år.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XVFinal Fantasy XV
Den 29 november är det premiärdags till både Playstation 4 och Xbox One.

Final Fantasy XV ser ut att bli ett maffigt äventyr som kommer ta timmar och åter timmar att utforska sig igenom helt. Öppningen känns lite väl mycket som vilket generiskt onlinerollspel som helst och det återstår att se om det blir bättre längre in. Noctis och gänget är en härlig skara karaktärer och kan du svälja den japanska inramningen av dem kommer förälska dig väldigt snabbt. Världen, omgivningarna, musiken och atmosfären är på topp och det ser mer och mer ut som att Final Fantasy faktiskt får sig en ordentlig återkomst - och det är det verkligen dags för.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
Detta är en annons: