Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo 4

Halo 4

Efter en sex månader lång tystnad är det äntligen dags att starta hypemaskinen. Mathias reste till San Francisco för att titta på Halo 4, och delar med sig av sina första intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Kall och gränslös. Den oändliga rymden är ett mysterium, och genom den färdas ett litet skepp. Ombord sover mänsklighetens beskyddare, väntandes på dagen då han behövs igen. Vad han inte vet är att den dagen närmar sig med storsteg. Med samma hastighet närmar sig skeppet en mystisk himlakropp, som med enorma metallkäkar förbereder sig på att sluka den lilla farkosten. Vakna, John.

Det var fem år sedan, och sedan dess har jag endast kunna tänka på en enda sak: Vad hände sen? I höst får jag, och miljontals andra Halo-fans, äntligen svaret. Men det är fortfarande några månader kvar till dess, och just nu sitter jag bakom stängda dörrar tillsammans med en grupp journalister och en trio spelutvecklare från 343 Industries. Bungie har lämnat över Halo till Microsofts skräddarsydda drömteam, och en ny era har tagit sin början. Det är trångt, nervöst och förväntansfullt i det lilla rummet. Läderfåtöljerna må vara oerhört bekväma, men jag sitter som på nålar. Halo 4 ska visas för första gången någonsin, och jag är på plats. Något jag tidigare endast kunnat drömma om. Vakna, Mathias.

Jag öppnar mina ögon och det första jag ser på TV-skärmen är en bekant figur i ny skepnad. Master Chiefs nya rustning har genomgått en stor förändring sedan Halo 3. Enligt Frank O'Connor, som är 343:s överhuvud, så är hans nya utseende mer logiskt. Allting, vare sig det är de stora axelskydden eller det svarta läderliknande materialet under de smaragdgröna pansarblocken, är där av en anledning. Det är så här en framtida supersoldat skulle kunna se ut. Jag gillar verkligen den nya designen, men jag vet att den inte lyckats vinna allas godkännande ännu.

Ändringarna är dock inte bara konstnärliga, 343 vill även fånga själva känslan av att kontrollera ett halvt ton tung krigsmaskin. Chiefs styrka, snabbhet och uthållighet kommer att demonstreras i Halo 4, och som ett exempel får vi se hur han med sina bara händer sliter upp en enorm metallport. När han hoppar trycker han först sina fötter mot marken, och när han landar känner man hur marken vill skrika ut av smärta. De är de små detaljerna i dessa animationer som ger Master Chiefs rörelser ett extra stark intryck, och han framstår nu mer som en superhjälte än någon soldat utan ansikte.

Detta är en annons:
Halo 4
Master Chief är tillbaka, men hans nya motståndare har fortfarande inte visats upp.

För många är denna anonyma krigare den enda de känner, men det är faktiskt så att Master Chief (eller John som han även kallas) har en expansiv bakgrundhistoria och en komplex personlighet. Det är något som växt fram under ett decennium via böcker, serietidningar och animerade kortfilmer, men Bungie har aldrig varit särskilt intresserade i att implementera denna potential på det spelmässiga i sina Halo-spel. För dem har Master Chief alltid varit ett tom skal vars enda syfte är att kriga. Ett skal som spelaren ska kunna bebo för att känna en starkare koppling till Halos värld.

343 å andra sidan vill hylla John, personen. De vill titta in under hjälmen, och utforska relationen han har till partnern, Cortana. Det är en utveckling jag välkomnar. Många av oss har varit med duon i 10 år nu. Många av oss har känslomässigt investerat i denna värld. Vi som var med när de förstörde den första Halo-ringen. Vi som var där när Jorden attackerades. Vi såg på när de återförenades i Halo 3. Det spelmässiga kommer alltid att vara viktigt i Halo, men efter ett årtionde är både jag och 343 Industries redo att se dessa karaktärer ta en större plats i storyn.

Trots att Cortana är en artificiell intelligens har hon på många sätt alltid varit mer mänsklig än John, men min gissning är att den balansen lär skifta under den nya trilogins gång. Halo 4 kommer nämligen att sätta de två karaktärerna i extrema situationer de ännu inte är redo för. Cortana ställs inför sin egen dödlighet då hon närmar sig det sista stadiet i hennes livscykel, och John möter ett mörk, uråldrigt hot som han inte förstår sig på.

Detta är en annons:

På det sättet var covenanten en väldigt enkel fiende. Den utomjordiska alliansen hade som mål att förinta mänskligheten av religiösa skäl, och för Master Chief var det bara att beväpna sig och kämpa emot. Men för att kunna besegra detta nya hot i Halo 4 måste John bege sig på en resa som lär testa honom, inte bara som soldat och människans beskyddare, utan även som en individ. Halo 4 blir en mer personlig krigsberättelse, och en som lär vara så mycket mer tillfredsställande för fansen.

Men mer än så ville man inte berätta om kampanjen i Halo 4. De kvarstår oerhört många frågetecken, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Under resten av demonstrationen låg fokuset på spelets multiplayerkomponent, där vi spelar som superläckra Spartan IV-soldater. Den här gången finns det till och med en riktig story bakom de blåa och röda supersoldaternas konflikt, vilket är en kul referens till den omåttligt populära machinimaserien Red vs. Blue. Dessa avatarer har fått samma skönhetsbehandling som Master Chief, och självklart går det precis som tidigare att skapa en egen genom att välja mellan en rad olika hjälmar och rustningar.

Halo 4
Japp, Battle Rifle är tillbaka.

343 lovar att vapenarsenalen kommer att ha stor bredd precis som tidigare, men det enda smakprovet vi fick var av det klassiska Halo-vapnet Battle Rifle, vars treskotts-burst gjort livet osäkert för vissa redaktionsmedlemmar sedan 2004. Även Warthogens stortarade comeback visades upp, men det var något vi vetat väldigt länge. En annan trevlig nyhet är att alla arenor är designade för just multiplayer den här gång, och är alltså inte hämtade från kampanjen. Under demonstrationen visade man upp två av dessa, Warhouse och Wraparound.

Warhouse tar plats på en av människornas många rymdstationer, och bjuder på en utsikt som visar hur vacker den kalla rymden egentligen kan vara. Alla vägar i detta krigshus leder till ett och samma rum, vilket är ett flitigt använt upplägg när det kommer till multiplayerbanor i Halo-spel. Wraparound använder sig istället av mancannons och gångbroar för att bygga upp en arena där man aldrig riktigt vet var fienden ska komma från härnäst.

Wraparound utspelar sig på en Forerunner-installation som håller igång en artificiell sol, och rent grafiskt sett så kan det mycket väl handla om en av de mest intressanta Halo-banorna någonsin tack vare en sin fantastiska ljussättning. I rörelse ser det såklart ännu bättre ut. Visst syns det att det är samma grafikmotor som användes i Halo: Reach, men det råder ingen tvivel om man kommit en bra bit sedan dess med detaljerade 3D-modeller och imponerande ansiktsanimationer. Den här gången flyter det även på mycket bättre, vilket är något som kompletterar spelets snabbare natur.

Än så länge låter det kanske som ditt typiska, Bungie-utvecklade Halo-spel. Med Halo 4 vill dock 343 ta seriens multiplayer till nästa nivå utan att skrämma iväg de allra trognaste fansen. Samtidigt vill man att nya spelare ska uppleva samma magi som miljontals Halo-fans gjort i nu ett decennium. Jag kan tänka mig att det är obegripligt svårt att balansera detta, och tyvärr kommer vi inte kunna svara på 343 om lyckats förrän spelet släppts. I filmerna vi får se är det dock tydligt att man har stor respekt för Bungies hårda arbete.

Halo 4
Dessa tre bilder är de enda Microsoft är villiga att dela med sig av än så länge.

Det är ju dock den nyheterna till spelmekaniken som jag är intresserad i, och den är man inte riktigt redo att prata om ännu. Vilket såklart är väldigt beklagligt. Community är självklart fortfarande en stor del av Halos kärna, och O'Connor utlovar ett helt nytt sätt att spela på tillsammans med sina vänner, som är olikt allt annat vi tidigare sett. Men precis när det blir som mest intressant väljer man att helt enkelt sluta prata. Frank tar även upp Armor Abilities som presenterades i Halo: Reach och menar att de utvecklats i Halo 4, men mer än så vill han inte säga.

343:s fåtaliga uttalandes gör både mitt jobb och min liv som Halo-fanatiker svårare. Det finns troligen mycket mer att skåda i filmerna vi fick se än det jag kunnat dela med mig av idag, men det var inte lätt att göra en utförlig analys av dem när säkerhetsvakter med min dubbla kroppsmassa egen stod mellan mig och hårddisken filmerna befann sig på.

För tillfället kan man bara tro och hoppas på att Frank O'Connor och 343 Industries vet vad de sysslar med, och då är det lätt att låta antingen hype eller tvivel ta över. Det finns så mycket jag fortfarande vill ha svar på, men samtidigt kan jag inte tänka mig att 343 skulle misslyckas med landningen efter ett så här pass imponerande första intryck. För mig är alltså hypemaskinen igång på allvar, och är du ännu inte övertygad själv så kan du räkna med att höra mycket mer från Halo 4 inom de kommande månaderna.

HQ

Relaterade texter

Halo 4Score

Halo 4

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Fem års väntan är äntligen över. Ny spelutvecklare, ny trilogi. Halo 4 är här, och Gamereactor har givetvis delat ut betyg...

0
Halo 4 släpps till PC under nästa vecka

Halo 4 släpps till PC under nästa vecka

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

343 Industries avslöjade nyligen att Halo: The Master Chief Collection kommer uppdateras rejält i och med lanseringen av Xbox Series S och X - och tydligen har även...

Master Chief-störtkruka för motorcykelbruk

Master Chief-störtkruka för motorcykelbruk

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Inom kort kommer du kunna framföra din motorcykel med mer stil än vanligt. Amerianska tillverkaren Neca håller nämligen just nu på att färdigställa Master Chief Modular...



Loading next content