Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Xcom: Enemy Unknown

Xcom: Enemy Unknown

Enemy Unknown återgår till rötterna och tar till sig tur-baserade taktiska spel. Våra norska kollegor har fått en förtitt på spelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I Xcom: Enemy Unknown har du kontroll över en paramilitär organisation som kallas XCOM. Som befälhavare är det upp till dig att försvara vår planet från en galaktisk alieninvasion. Du har enorma resurser till ditt förfogande, men i slutändan är det ditt skarpsinne som kommer att leda dig till seger eller säker undergång.

Den grundläggande spelmekaniken är lätt att sätta sig in i. Du ser terrängen ovanifrån, och när det är din tur har du två val: du kan antingen flytta dig en kort bit och dela ut ett kommando, eller strunta i att göra något och röra dig en längre bit i stället. När ditt kommando har givits, ändras kameravinkeln till ett mer actioninriktat perspektiv nere på marken där din soldat utför handlingen, något som ser mycket bra ut.

Xcom: Enemy Unknown

Strategin verkar ha ett rejält djup. Dina soldater och motståndarna har en mängd olika färdigheter som påverkar de strategiska elementen i spelet. Ta Overwatch, till exempel, en handling som gör att din soldat står över ett kast och skjuter på de fiender som rör sig i nästa omgång. Vi har också färdigheten Supress, som immobiliserar fienden där de gömmer sig.

Detta är en annons:

Soldater som förlorar på slagfältet kommer aldrig att komma tillbaka. Detta tillför en extrem intensitet då du har lagt ned mycket tid på att uppgradera dina soldater, skickar ut dem i strid och sedan förlorar dem för alltid. Det är uppenbart att Enemy Unknown är ett spel om tuffa val. Strategin på en hög nivå, och det kan jag absolut uppskatta.

Xcom: Enemy Unknown

Den första fienden jag fick se var Sectoids, en gammal vän för alla Xcom-veteraner. De är visserligen svaga en och en, men Sectoids har möjlighet att slå samman sina psyken och bli extremt farliga, så det är klokt att hantera dem effektivt. Jag presenterades också för en helt ny fiende som kallas Berserker, en ful jävel du absolut inte vill närma dig utan tungt artilleri. Vid denna tidpunkt använde en soldat en förmåga som heter Run and Gun, som ignorerar de begränsningar som jag talade om tidigare, och gör att soldaten både kan röra sig långt och utföra en order i samma tur. Detta är något som spelaren kan bara göra en gång, så den bör ses som ett dyrbart ess i rockärmen.

Xcom: Enemy Unknown
Detta är en annons:

Slagfältet är platsen där spelaren är större delen av tiden, men mellan de intensiva striderna transporteras man tillbaka till högkvarteret, som utvecklarna mycket lämpligt kallat myrfarmen. Det är där spelaren gör de val som påverkar hela spelet. Du bygger högkvarteret själv, och här kan du observera dina soldater (som jag blev uppmuntrad att döpa efter vänner och familjemedlemmar, så att jag skulle falla ned på knä och höja en näve mot himlen när de brutalt slets sönder av våldsamma fiender) när de pratar i omklädningsrummet, tränar, eller äter i matsalen. Det är som ett levande diorama som spelaren bygger upp sig själv. Alla artefakter som hittas på slagfältet tas tillbaka till högkvarteret för forskning, utveckling av nya vapen med mera, och det är här spelaren måste fatta de kluriga besluten om vad som ska efterforskas.

Xcom: Enemy Unknown verkar vara ett djupt och engagerande strategispel, och fans av serien kan glädjas. Det gör i alla fall jag.

Xcom: Enemy UnknownXcom: Enemy UnknownXcom: Enemy UnknownXcom: Enemy Unknown
Xcom: Enemy UnknownXcom: Enemy UnknownXcom: Enemy UnknownXcom: Enemy Unknown
Xcom: Enemy UnknownXcom: Enemy UnknownXcom: Enemy UnknownXcom: Enemy Unknown

Relaterade texter

Xcom: Enemy UnknownScore

Xcom: Enemy Unknown

RECENSION. Skrivet av Christofer Olsson

Chrille har varit sprallig som ett barn på julaftons morgon i nästan två veckors tid. Anledningen är enkel: Det legendomsusade Xcom: Enemy Unknown är tillbaka, och det med besked...

9
Xcom: Enemy Unknown på väg till PS Vita?

Xcom: Enemy Unknown på väg till PS Vita?

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det verkar som att Xcom: Enemy Unknown är på väg att släppas till PS Vita, en matchning som onekligen känns som handen i handsken och skulle smaka förträffligt till ett...

7
Xcom: Enemy Unknown till Ios på torsdag

Xcom: Enemy Unknown till Ios på torsdag

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Firaxis och 2K Games spel Xcom: Enemy Unknown till Ios har nu fått ett bestämt releasedatum. Spelet kommer denna vecka, torsdagen den 20 juni. Priset blir 20 dollar och...



Loading next content